Tips ang. fin gädda i Sottern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips ang. fin gädda i Sottern

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips ang. fin gädda i Sottern

    Tjena! Jag och två vänner har fiskat en hel del i Sottern, vi har bra båt med ekolod och kan ta oss till de flesta ställen. Vi har testat mycket trolling och mycket spinnfiske men genomsnittet på gäddorna vi fångar är kanske max 1 kg och då har vi fångat kanske runt 50+ st och sedan fått något på två kg och topp på tre kg. Vi ska nu iväg på fredag och jag skulle uppskatta om någon hade lite kännedom om den sjön och kanske ge iväg ett tips. Vi har våran båt vid vanliga badplatsen om det kan vara till hjälp.

    Mvh Albin

  • #2
    Menar du Sottern i Uppland? När jag var liten hade vi landställe i närheten och jag metade upp mina första sutare i sjön.

    Kommentera


    • #3
      Förlåt mig, kanske skulle skriva att jag menar Sottern i närheten av Pålsboda. Alltså inte i Uppland

      Kommentera


      • #4
        Tja! här har du heta tips för bottenmete. Göshålen är grymt bra för både gädda och gös. gröna slingan är bra för trollning.
        mvh jakob
        http://img60.imageshack.us/my.php?image=sotternuv8.jpg
        Senast ändrad av jakobm; 2008-08-14, 16:04.

        Kommentera


        • #5
          Tackar så mycket vi har dragit förbi där ett par gånger men inte fått någon gös inte, någon enstaka gädda. Men det är bra med tips, då ska vi pressa lite däromkring. Vi fick en fin gös på 3.5 kg utanför Djup.

          Kommentera


          • #6
            Tjena! jag har fiskat i sottern i snart 10 år. största vi fått är på cirka 8 kilo. Annars är medelvikten som du säger runt 1 kilo. Tror dom största tas på våren som slumpfångster vid göstrolling på djup. I år har vi kört ganska många dagars trolling efter gös på sottern med fullrigg (6 spön) ch fått en del gädda mellan gösarna och medelvikten har stigit med minst 2 kilo. Så jag tror man ska söka dom på frivattnen runt djup.
            var brukar du hålla till? Har ni riggar??

            Kommentera


            • #7
              Tjena, nej vi har inte riggar men funderar på att införskaffa. Vi brukar köra med runt tre spön annars blir det trassel. Vi brukar trolla efter hela södra kanten, då går man förbi mycket olika djup och djuphålor. Vi har också dragit några rundor från Sofieholmen till Norrholmen och fått jävligt bra. Det blev aldrig någon tur nu i fredags men åker imorgon på söndag tror jag istället och vi har köpt några fler fina wobblers och andra tyngder så vi kan få ner dom lite djupare.

              Hur är fisket på hösten? Vi har sett fram emot det hela sommaren just för chansen för stor gädda är större... kan du tipsa om lite schysta färger till just gösen? Vad som fungerar...

              Kommentera


              • #8
                okej, ska jag vara ärlig så är jag förjävla dålig på namn i sjön, så sofieholmen och norrholmen säger mig inte mycke.Höstfisket brukar va skapligt, men själv tycker ja våren är bäst. tror dock man får vänta ett par 3 veckor innan man kan börja med "höstfisket"
                Ja vi trollar bara gös så det har vi hyfsat koll på vad som går. bakom båten har vi fått mest på blå kinetich rocketdiver,kinetich qick tail(blå/silver) och gröna manstetch 20+. Vi har fått dom största gäddorna bakom käringholmen och trindholmen. Men ta det lungt där, nått ruskigt stenigt. Skicks gärna ett inlägg imårn så man får veta hur det gick! Mvh Mikko

                Kommentera


                • #9
                  Hej.
                  Var utgår du från?
                  Jag ska också ut imorgon, lägger i i Gillberga och har fiskat en del i Sottern.
                  Sofi och Norrholmen ligger båda i Skärgården, det är modigt att ge sig in där.
                  Området har nog tagit 3-5 proppar för mig sten overallt:-)
                  Saxat från Länsstyrelsens sida angående skärgårdsområdet. Kanske info du redan känner till?

                  Det är under tiden 15 april–15 juli förbjudet att landstiga på öar eller fara med båt, kanot eller motsvarande inom vattenområdet väster om en linje från Sofieholmen genom sundet nordväst om Stora Gröningen till Gillberga näs

                  under tiden 15 april–1 augusti landstiga på öar med häckande fiskgjuse (gäller dock ej öarna under punkt 8 nedan)

                  varaktigt förtöja vid eller lägga upp båt på reservatets öar och fastlandsstränder

                  göra upp eld annat än på anvisad plats

                  tälta annat än på öarna Trindholmen, Norrholmen, Kärringholmen och Stora Gröningen och då under högst ett dygn
                  sätta upp tavla, plakat, affisch, skylt, inskrift eller liknande.


                  Mitt gäddfiske sommartid i Sottern är totalt misslyckat men när temperaturen börjar krypa neråt i vattnet så är trolling på "djup" suveränt. Sommartid fiskar jag bara gös och det är branterna som gäller för mig.
                  Vi kanske syns imorgon, skitfiske
                  //C
                  Ursprungligen postat av albun Visa inlägg
                  Tjena, nej vi har inte riggar men funderar på att införskaffa. Vi brukar köra med runt tre spön annars blir det trassel. Vi brukar trolla efter hela södra kanten, då går man förbi mycket olika djup och djuphålor. Vi har också dragit några rundor från Sofieholmen till Norrholmen och fått jävligt bra. Det blev aldrig någon tur nu i fredags men åker imorgon på söndag tror jag istället och vi har köpt några fler fina wobblers och andra tyngder så vi kan få ner dom lite djupare.

                  Hur är fisket på hösten? Vi har sett fram emot det hela sommaren just för chansen för stor gädda är större... kan du tipsa om lite schysta färger till just gösen? Vad som fungerar...
                  http://sportfisher.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Aha, det där hade jag inte en aning om. Vare er vi såg glida runt i en liten vit båt och rodde? Vilket jävla skitväder det var. Det var ett bompass för oss, inte ett enda hugg och stendött.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
                    32 svar
                    13 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
                    106 svar
                    14 829 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Dizzad
                    av Dizzad
                     
                    Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
                    5 svar
                    615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    272 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Caben
                    av Caben
                     
                    Arbetar...
                    X