Havsöring runt Öregrund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring runt Öregrund

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsöring runt Öregrund

    Hej!
    Då jag är ganska ny i Uppsala gällande fiskeplatser så tänkte jag hör om det är någon som har några bra tips på platser runt Öregrund eller Östhammar var man kan fiska havsöring, och då helst från land då jag ej har tillgång till båt.
    Har förstått att det är en del som fiskar i dessa trakter men verkar var mest från båt. Kanske är ett måste för att hitta öringen i dessa trakter eller?
    Tacksam för all hjälp jag kan få!

  • #2
    Utan att ha fiskat öring i trakten på länge tror jag att det är trögt att få öring i dessa trakter. Både från båt och land. Hoppas någon motsäger mig!

    Kommentera


    • #3
      Hej,

      Jag har fiskat en hel del i öregrundtrakten sedan 20 år tillbaks. I ärlighetens namn så har jag aldrig fångat någon havsöring där även om jag har sett det som bifångster hos folk fiskat gädda och strömming ett par gånger. Jag vet också att "gubbarna" som lade nät där när jag var liten till och från fick HÖ men det var länge sedan. Nu skall jag även säga att jag inte har fiskat riktat efter HÖ där så jag kanske inte är den bästa källan.

      Jag har genom åren spanat in ett par platser om ser ut som "typiska" bra HÖ spots men jag har aldrig provat dem, dessa platser måste man dock ha båt för att nå till.

      Det skulle inte heller förvåna mig om det finns en del havsöring vid kylvatten utsläppet i Forsmark men där är det så vitt jag vet fiskeförbud.

      mvh

      Mugge
      ... everything else is baitfish.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
        Hej!
        Då jag är ganska ny i Uppsala gällande fiskeplatser så tänkte jag hör om det är någon som har några bra tips på platser runt Öregrund eller Östhammar var man kan fiska havsöring, och då helst från land då jag ej har tillgång till båt.
        Har förstått att det är en del som fiskar i dessa trakter men verkar var mest från båt. Kanske är ett måste för att hitta öringen i dessa trakter eller?
        Tacksam för all hjälp jag kan få!
        Hej Beachcast; Båt är bra vid havsöringsfiske, men det går att komma åt vårörngen ganska nära stränderna runt hela Örskär och i grunda, steniga vikar på östsidan av Gräsö. Det är bara att nöta, nöta och nöta samt notera var havsöringen hugger. Annars får du åka med färjan till Ljusterö och fiska i sundet runt färjeläget. Här fångas det mängder av havsöring både höst, vinter och vår. Att fiska havsöring är ett ständigt nötande och memorerande av kontaktplatser i varierande väder och vindriktningar.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        www.trumman.com

        Kommentera


        • #5
          verkar inte va helt lätt att komma i kontakt med de silvriga där ute. också funderat en del att på gräsö borde det finnas platser för havöring. tyvärr lite svårtillgängligt om man inte har tillgång till bil. verkar kanske annars som dessa traktern är hetare för gädda och abborre. men skam den som ger sig=)
          gäller bara att hitta en riktigt bra plats.om det nu finns..

          Kommentera


          • #6
            Visst finns det HÖ i Öregrundsområdet, vi fångar årligen både från land och båt så går gör det, dock är det inte lika bra fiske som nere i Stockholmsområdet.
            Ska Du fiska från land så har Du bästa tiden senhöt/vinter/förvår och då längs Östsidan av Väddö och Singö bilväg ut dit och promenadavstånd till alla ställen, kolla in vikrna så ser Du vilka som är lämpliga, prova även sundet mellan de öarna då det är strömutsatt vid Ostliga vindar.

            Östra Gräsö är också tänkbart men så stora områden att det blir väldigt jobbigt att täcka från land, men lägger Du upp en 5 årsplan och gör som OF säger nöter och är metodisk så får Du sannolikt resultat.

            Dock är de bästa ställen endast nåbara med båt och då mest givande på våren, Du får "bjuda" in Dig i någons båt till våren

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
              verkar inte va helt lätt att komma i kontakt med de silvriga där ute. också funderat en del att på gräsö borde det finnas platser för havöring. tyvärr lite svårtillgängligt om man inte har tillgång till bil. verkar kanske annars som dessa traktern är hetare för gädda och abborre. men skam den som ger sig=)
              gäller bara att hitta en riktigt bra plats.om det nu finns..
              tar mig själv runt utan bil och båt titt som tätt och då är kusten vid dalälven OK, billudden, långsandsörarna och furuvik funkar. Landfiskas görs ju också vid singö, väddö men vet inte hur det är att ta sig dit utan bil...
              annars så verkar ju många dra till stockholmsström just nu

              Kommentera


              • #8
                Tack för all info och hjälp.Eftersom jag är hemmahörande i Uppsala och skulle ta mig ut till Öregrund med hjälp av buss så skulle jag vara väldigt intresserad om någon har några tips precis i närheten av Öregrund eller en kort promenad därifrån.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                  Tack för all info och hjälp.Eftersom jag är hemmahörande i Uppsala och skulle ta mig ut till Öregrund med hjälp av buss så skulle jag vara väldigt intresserad om någon har några tips precis i närheten av Öregrund eller en kort promenad därifrån.
                  Kolla i turlistan och ta bussen till Grisslehamn istället då är Du på N Väddö och har flera bra ställen inom gångavastånd även om det blir lite knallande men görbart, ställen på gångavstånd runt Öregrund skulle jag inte ödsla tid på iaf!!

                  Kommentera


                  • #10
                    Håller med föregående talare, fiska havsöring från land i Öregrund är inte lätt men du kan pröva runt tallparken.
                    Ta inte livet för seriöst, du kommer ändå aldrig ur det levande.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
                    32 svar
                    13 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
                    106 svar
                    14 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Dizzad
                    av Dizzad
                     
                    Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
                    5 svar
                    602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Caben
                    av Caben
                     
                    Arbetar...
                    X