Rickleån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rickleån

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rickleån

    Har inskaffat 1 veckas fiskekort till just Rickleån nu och undrar om någon har tips om bra partier i denna vackra å?
    http://www.ricklea.se/fiske/fiske.htm

    Körde en sväng igår i sista forsen ner mot havet och 3 abborrar?!? blev bytet samt en liten öring på 10cm tog också flugan.
    Är det fluga, drag eller mete som gäller?

    Tacksam om någon har tips om just Rickleån...

  • #2
    Puffar lite på tråden, någon måste ju ha fiskat i Rickleån?! Så fin natur och lättfiskat med tanke på naturen...sedan att man inte får några öringar att prata om är ju en annan sak...

    resultat hittils på 4 dagar:
    4 aborrar
    2 öringar på 10cm

    Tragiskt måste sägas, vädret har ju varit mer än ok så måste nog snart börja skylla på att man inte är bättre fiskare....

    Kommentera


    • #3
      Har fiskat i rickleån ett antal gånger.. men vid den här tiden på året är det ingen höjdare.. vet att på premiären ifjol tos 3 havsöringar mellan 8-5kg på en sträcka. Men dåligt med insjööring där.. ser oerhört vackert och "fiskligt" ut där.. men men..

      Kommentera


      • #4
        Skaffat kort i år?

        Tjenare.Hur gick fisket?Har du skaffat nåt kort något mer i Rickleån?Jag har fiskat i Rickleån sen jag var 12 år och det är en fantastiskt bra älv.Du verkade ju köpt Rickleåkortet 2009 och det är ju en mkt bra sträcka.Om jag skulle vara dig skulle jag prova Åströmsforsen först.Uppe ovanför Laxbacken.Alltså forsen som börjar c:a 500 meter ovanför bron i centrala Laxbacken och c:a 1 km ovanför E4 bron.Har du inget kort så far och köp ett idag nu när havsöringsfisket kommit igång.Sen så undrar om du verkligen har rätt drag som får bara abborre och småöringar.Men å andra sidan vet ja inte vad du är ute efter för fisk.

        Kommentera


        • #5
          Hej igen.Såg just att du inte bodde i trakterna,haha.Kan vara svårt att ha ett årskort då.Men nästa gång du har vägarna förbi så prova i Åströmsforsen.I det stor hela så är det bästa fisket i nedre delen av Rickleån väl på våren(alltså kortet som går från c:a2km ovanför Laxbacken till åmynningen).Då kan man få havsöring i maj,Lax,Insjööring och harr i juni.Juli är det halvdåligt fiske efter ädelfisk pga värmen men så är det väl överallt.I slutet på augusti är fisket tillbaka med harr och insjööring.Hösten fortsätter sen med lax och havsöring efter fiskeförbudet 15sep-15okt.En mkt bra älv i stort sett.Det är taget många havsöringar på 5-8kilo,Laxar upp till 10kilo och mkt grov harr.Gäddor upp till 14kg och många abborrar över kilot varje år.Det finns sik som bottenmetas efter islossningen och lake, där de största lakarna jag vet är tagna runt 4 kilo på bottenmete på höstkanten.Det finns grillstugor och en oerhört fin natur.Sen så är det ju så att det är ju inte alltid bra fiske varje dag,beroende på väder och vind etc.Så är det ju överallt.Men bor man i trakterna är det ju enkelt att fara ner en timme eller två varje dag.Bor man i tex Umeå(11mil tur o retur) vill man ju att det ska hugga när man far dit men det vet man ju aldrig om det gör och då spelar det ingen roll om man är en storfiskare.Man kan byta drag ett ex antal ggr eller laborera med en massa flugbyten om du flugfiskar men ibland hjälper ingenting.Men kan du Rickleån någorlunda blir du sällan utan fisk än om det kanske bara blir en öring på 10cm eller en abborre.Jag var tex i Sävarån(som enligt många är bra fiske i)ett år och fiskade en hel sommar när min fru jobbade inom vården i sävar och fick en liten harr på 15cm,öring på 15 cm och en gädda på 5 kilo på hela sommaren.Jag fiskade nästan varje dag.Det finns ju också öreälv,lögde älv och hörneån i Hörnefors,umeälven,vindelälven,bureälven,Skellefte älven m.f.l men Rickleån är Rickleån.Den var kallad Västerbottens Mörrumsån en gång i tiden och det är väl att överdriva men det är bra fiske i älven.

          mvh freddan,26 års erfarenhet av fiske i Rickleån som dock inte har nåra större fiskerekord artmässigt att skryta med.

          Kommentera


          • #6
            Trevlig info! tack tack..
            Är i trakterna igen och var ute ett par timmar igår med flugspöt, vid laxforsen och därikring.
            Ploppade ut ett antal olika varianter av flugor och resultatet blev en mini harr.

            Nu är det ju lite vatten, som man kunde se, lika naturskönt som vanligt - men fisktomt. 3 timmar kanske inte kan utvärdera mycket men juli månad är nog dött att ens prova.

            Men jag vill ju så gärna få fisk i denna å, den är ju så vacker...:-)

            En annan sak som är under all kritik - deras websida: Rickleå visar ingen som helst info. Borde man inte promota och annonsera sin produkt bättre? Fångstrapporter etc helt tomt. Dom borde vara intresserade av att få in fiskekortsköpare kan man tycka...

            Kommentera


            • #7
              Tjenare igen.Okej det blir svårfiskat när det är lite vatten.Nu däremot efter allt regn är det bra vattennivå.Jag har tyvärr i år inte varit så mkt och fiskat i älven pga sommarstugerenoveringar m.m men fick nåra fina abborrar nedanför Rickleå By men i det stora hela har det varit katastrof i år med uppstigande havsöring tex.Det sämsta fisket på 20 år.Och info runt älven måste självklart förbättras.Fångstrapportblockena som ligger i postlådorna måste bytas ut tex.Och harren,vart har den tagit vägen?Jag fattar ingenting.Det enda stora som dragits upp i år är en gädda på 14.4 kg ovanför laxbacken.Nästa år får du prova Rickleån uppströms Robertsfors samhälle istället.Från SIKNÄSFORSEN och neråt.Ungefär 8km ovanför Robertsfors.Gå nedströms och fiska i forsarna.Brukar vara bra fiske där för det mesta.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
              32 svar
              13 268 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DuffelDad  
              Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
              106 svar
              14 816 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Dizzad
              av Dizzad
               
              Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
              5 svar
              612 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Cosmoz 08  
              Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
              3 svar
              270 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Caben
              av Caben
               
              Arbetar...
              X