Tips för att meta mört? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips för att meta mört?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips för att meta mört?

    Tjenare, jag fiskar väldigt ofta i indalsälven och använder oftast ett vanligt kastspö med bl.a. jigg, spinnare, skeddrag m.m. Nu har jag dock börjat meta men det enda jag får är abborre men jag skulle gärna vilja få upp lite mört. Har nästan inte fått någon mört tidigare eftersom jag inte har metat särskilt mycket, alltid kastspö/flugspö som gällt för mig och därför vore det roligt att få lite mört.

    Jag behöver lite tips på hur man lättast får mört, krok storlek, vad man ska meta med (mask, majs etc..), vilket djup osv

    Bjuder på en bild
    Bifogade filer
    Senast ändrad av robertd; 2011-08-24, 14:17.

  • #2
    Asså jag kör bara på vanligt bambuspö när jag ska ha agn och det funkar perfekt. Jag metar med korta och tjocka maskar då mörten inte kan suga i sig den utan att nudda kroken. Krokstorlek går nog bra nästan vilken som helst men Medium rekomenderar jag inte för små och inte för store. Mäsk använder jag mitt egna recept men det finns ju jättemycket olika och det är inte svårt att göra. Koka lite saker såsom vatten havregryn sirap eller honung med nått som luktar skarpt som anis kanel eller någonting annat. Djup spelar ingen roll enligt mig.

    Skitfiske

    Kommentera


    • #3
      Brukar för det mesta meta efter mört och annant vitfisk med ett feederspö och ett simpelt glidande tackel. Ett päronsänke/mäskkorg som glider på linan, huvudlinan är knuten till ett lekande och på lekandets andra ändre knyter man på en tafs (25-50cm) och sedan knyter man på kroken. Framför päronsänket trär man på en liten plast- eller gummipärla för att skydda knuten från att skadas utav sänket.



      Beten såsom majs, maggots, mask, samt bröd funkar suveränt på mört. Dom är inte så kräsna med andra ord Mycket grejer behöver man egentligen inte vid mörtmete, men ett flertal olika krokstorlekar och betesval är att föredra. Kika in i din närmsta sportfiskebutik och kolla på enkrokar i storlek 8 till 12. Krokarna i storlek 6 eller 8 använder jag när jag agnar med flera majskorn på kroken eller en fet daggis, upp till krokstorlek 12 för maggots eller små maskbitar.

      Oftast kan man hitta mörten lite här och var, men med mäsk kan du locka fram fisken snabbare än om du kastar runt och provar olika ställen. Vanligt ströbröd som kan köpas i affären funkar bra, doftsatt med vaniljsocker eller något annat sött/starkt doftande t.ex anis, för att få någon smak i mäsket. Det är också bra att ha i lite havregryn (t.ex 4 delar ströbröd, 1 del havregryn, går att prova sig fram) för att dryga ut mäsket och dels för att havregrynet tar åt sig vatten och binder ihop mäsket om man fiskar djupt eller i strömmande vatten. Det finns även färdigblandade mäskblandningar att köpa i butik, leta efter påsarna som är märkta för att användas till mört (roach)!
      Senast ändrad av GbgRobin; 2011-08-24, 20:23.

      Kommentera


      • #4
        brukar blanda deg. mjöl,vatten och lite senap. det funkar kanon

        Kommentera


        • #5
          majs. är bästa betet enligt mig :p

          Kommentera


          • #6
            Använd maggots/majs på ett långspö 5-7meter och 3grams flöten med 16krok på. + köp litemäsk så kommer du få fisk.

            Kommentera


            • #7
              Success! Han blödde nå djävulskt dock haha. Tack för tipsen!
              Click image for larger version

Name:	300766_2272561502656_1507204074_2494979_7095764_n.jpg
Views:	1
Size:	42,5 KB
ID:	1760879

              Kommentera


              • #8
                Mjöl, vatten och lite senap. Funkar prima för min del. Lite deg på kroken, precis så toppen sticker upp lite. Sen är det bara att sätta fast dem.
                Senast ändrad av Androl; 2011-08-26, 23:19.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
                32 svar
                13 238 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DuffelDad  
                Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
                106 svar
                14 773 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Dizzad
                av Dizzad
                 
                Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
                5 svar
                602 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Cosmoz 08  
                Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                3 svar
                261 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Caben
                av Caben
                 
                Arbetar...
                X