Norgeresa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norgeresa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Norgeresa

    Hade tänkt göra en budgetresa till Norge för lite havsfiske, men vet ännu inte riktigt vart jag skall åka.
    Utgår från Örnsköldsvik och ska traila egen båt, så ett vatten så nära som möjligt med så bra fiske som möjligt.

    Funderade först över Saltströmmen men vi inte om min båt (4,5 meters sjöjeep med 40hk motor) klarar av att hantera strömvirvlarna.

    Ska åka någon gång i augusti och tänkte bo i bilen eller tält.
    Vilken ort rekommenderas?
    Andra eventuella tips?

  • #2
    http://www.hamaroyfiskecamp.no/

    Kan rekommendera detta ställe.
    Har varit dit några gånger och fiskat och haft bra fiske varje gång. Om ni åker så måste ni testa att fiska i Glimma sjön som är innanför tidvattenströmmen. Man kan även fiska lax i tidvattenströmmen alldeles nedanför campingen.
    Vi har fått torsk, sej, hälleflundra, lubb, uer, kolja.

    Korsdraget
    I näst kast så .....

    Kommentera


    • #3
      Strömvirvlarna i Saltströmmen är som starkast på vintern, det är då de riktiga monstren till virvlar skapas. Din båt borde klara Saltströmmen men det handlar självklart om vilken sjöduglighet den har. Det du ska tänka på är att passera strömmen efter varje ebb och flod då strömmen nästan är stillastående, gör du det är det inga problem med virvlarna. Det har varit båtar som kantrat men då har det handlat om personer med bristande sjövana som åkt för nära virvlarna. Fisket i stömmen har gått upp och ner de senaste åren men har du tur och fisken "kokar" i ytan är det bara att släppa i och vänta(=

      Kan avslutningsvis tipsa om den klassiska fjorden Lavangen några mil från Narvik. I denna lugna fjord är risken att blåsa inne obefintlig. Var där den femte till nionde Juli och fick torsk upp till 10 kg samt sej upp till 16 kg. Sejfisket är i mitt tyckte det roligaste fisket i norge och Lavangen levererar varje gång! Pröva utanför Meganberget eller vid fjordmynningen.

      Skitfiske.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Arbetar...
      X