För mycket fisk!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För mycket fisk!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • För mycket fisk!!

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15234263.ab

  • #2
    Hur tänker de nu? Låt naturen ha sin gång i stället för att försöka fiska upp så mycket som möjligt då. Varför ta upp bara för sakens skull?

    Kommentera


    • #3
      Det är inte bara för sakens skull. Mycket småfisk i näringsrika sjöar bidrar till ännu större problem. Naturen kan inte längre få "ha sin gång" eftersom människan rubbat balansen.

      Det jag tycker är konstigt är att man pratar om öring och abborre... de arterna är väl inte det stora problemet i övergödda sjöar. Det är överflödet av all "vitfisk" som förstör sjöarna ännu mer.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Det är inte bara för sakens skull. Mycket småfisk i näringsrika sjöar bidrar till ännu större problem. Naturen kan inte längre få "ha sin gång" eftersom människan rubbat balansen.

        Det jag tycker är konstigt är att man pratar om öring och abborre... de arterna är väl inte det stora problemet i övergödda sjöar. Det är överflödet av all "vitfisk" som förstör sjöarna ännu mer.
        Prexis, märklig förklaring i artikeln (om jag fattat sambanden rätt...). Det är ju överskott på växtplankton som skapar övergödda sjöar och algblomningar. Och detta fenomen beror ju på att det finns för lite rovfisk som äter vitfisk som äter djurplankton och som äter växtplankton. Plus att vitfisken är bra på att rota runt i bottensedimentet vilket frigör bundet fosfor som i kombination med mycket kväve gödslar på sjön ytterligare vilket ger ännu mer växtplankton, osv. Har också läst någonstans att mörten som enda svenska fiskart äter blågrönalger vilket spär på problemen ytterligare.

        Nu är jag så långt ifrån biolog man kan komman så rätta mig gärna om jag har fel men hur kan överskott på rovfiskar som abborre och öring vara ett problem i sammanhanget?

        Kommentera


        • #5
          Blir det inte för lite av fisken(öring,abborre)som blir rovfiskar? är det för många blir det dvärgbestånd och de äter knappast upp vitfisken.I många sjöar i Norge så uppmanas man att ta upp småröding då de bildar tusenbröder annars.Tror inte de tänker fel i vårt grannland då de oftast har bättre skötta fiskevatten än vi har.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Arbetar...
          X