Norge på fredag och har åtskilliga frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norge på fredag och har åtskilliga frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Norge på fredag och har åtskilliga frågor

    Ska till polarcamp nordväst om Mo i rana, någon som har erfarenhet av området?

    Nu till själva fisket så har jag en del funderingar, de flesta jag läser om som åker till Norge kör ju enbart jättejiggar, är det så överlägset eller funkar pilk med häckla/gummimack också? Hade själv inte tänkt satsa på enorma torskar och kveit utan mer på mycket fisk och flera arter. Hur ska man fiska då?

    Om man ska fånga rockor och plattfisk ska man ju fiska över områden med platt sandbotten, hur hittar man dessa på sjökortet och vilka djup är bäst? Havskatt fångar man bäst på stenig botten på 20-50 meter som jag har förstått eller har jag fel?

    Kummel, marulk, havsmus och andra skumma fiskar är de slumpfiskar eller går det att fånga dem som Norgeamatör?

    Utrustningsmässigt hade jag tänkt köpa fladen pilkar och byta till ownerkrok. Häcklor och gummimackar vet jag inte om man törs köpa fladens? Är till exempel darts betydligt bättre?

  • #2
    Jag körde 4-500 grams pilk med upphängare mina första gånger, men efter att jag testat shadjiggarna så va jag fast. Överlägset bäst enligt mig. Fick torsk, sej, lubb, bleka mm på jiggen, ingen hälle då jag mest vart i mittersta Norge, inte så mycket (stor) hälle där.. Upphängarna tog jag bort för det va så jävla jobbigt med småsej som högg direkt, man kom inte ner till botten innan det satt 3-4 sejar på.. MEN min kompis drog en 13 kg sej på en svart mask.

    Kommer inte ihåg märket på maskar å upphängare men det kan vara fladen.. det spelar ingen roll hur dom ser ut asså, du lär få fisk ändå
    Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
    Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

    [FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
    [/FONT]

    Kommentera


    • #3
      Svensk-pilkar på 300 resp 500g med eller utan upphängare till kommer du långt med...
      Ta med nån makrillhäckla
      Många kör med stora wobblers och trollar efter kveite
      Något tackel för plattfisksmete kan säkert vara värt att prova...

      Kommentera


      • #4
        Här kommer en kort rapport.

        Häckla var helt onödigt som ni sa, trots egenknuten häckla så tappade jag en stor fisk pga att linan gick av i upphängarknuten.

        Jigg begrep jag mig inte riktigt på, tyckte dom genererade i noll hugg( storm wildeye giant) dock så var jigghuvudet bra att trä hel sej på.

        Resan slutade med hur mycket småsej som helst, mycket torsk med en topp på 7,5, hälleflundra på 11,5, småuer, vitling, makrill, sill och en ganska fin kolja

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Arbetar...
        X