Tips/Kostnadsfrågor inför Norgeresa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips/Kostnadsfrågor inför Norgeresa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips/Kostnadsfrågor inför Norgeresa

    Hej,
    Tänkte försöka ta mig till Norge och fiska lite torsk/skrei och försöka mig på en kveite. Annan typ av fisk ses som bonus.
    Mitt 'problem' är att min enda erfarenhet av havsfiske är i Öresund, alltså föga jämförbart. Jag tänkte punkta upp ett par frågor så får den som känner sig manad mer än gärna svara

    1: Krävs det en veckas fiske för att få ut något av resan?
    2: Är det någon som kan rekommendera prisvärt boende/båthyra? Vad bör man räkna med för kostnad/person vid denna typen av resa?
    3: Jag har kikat på Senja, Tromsö, Kirkenes & Söröya som möjliga resmål. Är det någon som har jämfört vad som är mest prisvärt och i sådana fall vilken tid på året bör man åka?
    4: Vilket resmål är mest logistiskt praktiskt av Senja, Tromsö, Kirkenes & Söröya? Krävs det att man hyr bil vart man än åker?
    5: Blir fisket i praktiken C&R? Jag ser inte en lösning på hur hur man skulle lyckas ta med sig några middagar hem till Sverige... Några tips eller erfarenheter av detta?
    6: Finns det några företag som anordnar denna typen av resor?

    Tacksam för all input, hur självklar eller medioker Ni än själva kan tycka den är, jag är som sagt helt grön!

  • #2
    Halloj Lars !

    Nu kan jag inte svara på alla dina frågor, men lite hjälp kan du få.

    Har du fiskat i Öresund så har du ju i alla fall havsfiskegrund. Du vet vad det handlar om och du kan utgå från det. Vad det gäller utrustning så kan du många gånger använda samma utrustning som du har i Sundet, med vissa undantag beroende på fiske. Ett bra spö i 20-50lbs klassen beroende på klinga, som klarar av större fisk och jiggar/pilkar. Rulle med bra broms.

    Ditt resmål är det lite svårare att tipsa om. Jag har själv varit på Söröya och Havöysund. Till Söröya åkte jag för att fiska torsk och till Havöysund för att fiska flundra. Söröya är mycket vindkänsligt och det finns större risk att bli inneblåst. Havöysund är inte lika känsligt. Så tipset är ju att välja ett resmål där du kan fiska även om det är lite vind. På Lofoten kan man bedriva fiske även vid blåst och jag tror även Tromsö är ganska skyddat.

    Jag har bara fiskat 1 vecka, men anser att det är minimum om man vill få ut något av resan. Som sagt väder kan ställa till det. Fast man är i Norge så är det ju inte bara att åka ut och hämta fisken. Du kan ju få någon dålig fiskedag även fast det är bra väder.

    Har själv bara åkt med Nordic Sea Angling och gillade deras koncept direkt, så jag har inte forskat så mycket vad det gäller priser. Jag blev nöjd och kör på det . Menar du hyr båt istället för bil eller ? Där jag varit ordnas flyg och alla transporter tills man är framme på campen. Båt ingår i priset. Man kan vara ett eget båtlag, eller boka plats i guidebåten.

    Har man bra fiskedagar blir det automatiskt mycket C&R. Samma om man t.ex krokar en stor flundra. Har man möjlighet så är det bäst att låta den simma hem. Både för beståndets skull och sen har det konstaterats att de "stora" inte är vidare bra matfiskar. De har samlat på sig en hel del miljögifter. Men att ta hem matfisk är inga problem så länge det finns tillgång till frys där du fiskar. Men tänk på att man bara får föra ut 15kg file/kött per person från Norge. Lådorna vägs på flyget och man får betala "böter" för övervikt. Frys in fisken på plats direkt i en frigolitlåda/kylbox och ta den som ett kolli på flyget. Fryser man inte in direkt i lådan man ska transportera hem fisken i så blir det svårpackat sen. Fisken klarar sig perfekt under 1 dags resa och säkert längre än så.

    Som sagt så har jag bara erfarenhet av Nordic Sea Angling. Men jag är nöjd och kommer att åka med dom igen. De fixar allt. Bara att packa och åka. Hos dom kan du även hyra t.ex spö och rulle om man vill det då vissa flygbolag har höga avgifter för spötub. Flytoverall går också att hyra och de har försäljning av det nödvändigaste.

    Hör av dig om jag kan hjälpa dig med svar på fler frågor.
    Senast ändrad av Drisse; 2013-06-16, 00:07.

    Kommentera


    • #3
      1. En vecka är bra för du blir lätt inblåst några dagar om du inte har vädergudarna på din sida. Förra årets resa kunde vi fiska 2 av 5 dagar pga av hårt väder.
      2. Jag åker med Fiskebussen när jag åker till Norge, var inga problem att få fisk första året vi var där och då havsfiskade för första gången i våra liv. Åker för 8e året i rad i år och trivs med resan.
      3. Har inget svar på detta, har bara varit på ett ställe i Norge hittills
      4. -
      5. Med fiskebussen så tar du med -15kg fryst fisk hem, all fisk packas tillsammans i ett lastutrymme i bussen och håller sig fryst och fin hela resan utan problem
      6. www.fiskebussen.se

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Arbetar...
      X