Planer för 2014 års norgeresa (Vaeröy?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Planer för 2014 års norgeresa (Vaeröy?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Planer för 2014 års norgeresa (Vaeröy?)

    Tjenare,

    Sitter och funderar och googlar inför planerandet av nästa års fiskeresa till Norge. Det är ju alltid roligt att upptäcka nya platser, men å andra sidan vore det roligt att få återkomma till ett ställe man fiskat på tidigare, och gå mer rakt på sak så att säga.
    Har tidigare varit på Offersöy, Helnessund och senast på Söröya. För närvarande lutar det mest åt ett återbesök på Söröya eller en tripp till Vaeröy. Söröya är helt fantastiskt och jag lär någon gång åka dit igen, men i och med öppnandet av NSA:s nya camp på Vaeröy går det ju inte att låta bli att bli bra sugen på det stället minst sagt! En snabb googling ger ju akut fiskefeber!
    https://www.google.se/search?q=vaer%...dpr=1#imgdii=_

    Nu vänder jag mig till er som varit på Vaeröy och fiskat tidigare för lite skildringar, tips, råd och värdering av fisket. Hur tyckte ni att fisket på Vaeröy var?
    1. Hur lång gångtid är det ut till de heta fiskeplatserna? (Ser ut att vara korta distanser på sjökortet!)
    2. Som jag förstått det ska storsejfisket vara exceptionellt på Vaeröy, men hur är det övriga fisket?
    3. Hur väderutsatt är fisket på Vaeröy?
    4. Vilken sida av ön fiskas det mest på? Nord, syd? Väst, öst?
    5. Vilka djup fiskas oftast kring ön?
    6. Samt givetvis, hur är flundrafisket där (!)?
    7. Hur är chansen att få se val och späckhuggare därute jämfört med övriga nordnorge?

    För er som inte känner till Vaeröy, så är det näst sista ön ut på Lofoten, alldeles innan Röst den sista ön. Öst om ön ligger Vestfjorden, och åt syd ligger Rösthavet.
    Här ligger Vaeröy:
    Click image for larger version

Name:	Vaeröy2.jpg
Views:	1
Size:	162,2 KB
ID:	1822077

    Sjökortet ser minst sagt lovande ut:
    Click image for larger version

Name:	Vaeröy.PNG
Views:	1
Size:	472,4 KB
ID:	1822076

    Tacksam för alla tips och råd!

    //Patrik

  • #2
    Bumpar upp tråden lite ska även jag iväg till ön i maj tänkte om de finns nån som varit där å kan ge lite tips på platser m.m ?

    Kommentera


    • #3
      Bumpar upp tråden lite jag med. Nu har jag redan besökt Söröya i år, men tänkte besöka Vaeröy senare i spetember också. Så, är det någon som har några tips som de vill dela med sig???
      Verkar vara ganska tyst på havsfiske-fronten. Kanske är det relativt få som havsfiskar, eller så vill man inte dela med sig av heta tips :P

      Nåväl, skitfiske till er alla
      /P

      Kommentera


      • #4
        Hur är det med dagsljus om man åker så sent så långt norrut?
        Räcker det till?
        Samt vädret är väl vanskligare tidigt och sent på året?

        Annars har jag funderat på en tidig eller sen resa samt en mitt på sommaren.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          Hur är det med dagsljus om man åker så sent så långt norrut?
          Räcker det till?
          Jag vet inte. Kanske någon annan kan ge svar på förhand.
          Ska iaf bli intressant att se själv. åker i mitten av september, så jag ska absolut notera hur mycket dagsljus man får där uppe då.

          Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          Samt vädret är väl vanskligare tidigt och sent på året?

          Annars har jag funderat på en tidig eller sen resa samt en mitt på sommaren.
          Jag har liksom du tänkt att vädret är säkrare på sommarn än hösten. Vet inte om man kan påvisa detta med statistik eller så, men på senare år har jag, efter följt diverse bloggar nyheter och annat, fått känslan av att det är lika bra väder september som sommarn. Alltid dicey med vädret antar jag, men jag tror (och nu spekulerar jag) att de klassiska höststormarna tenderar att komma senare än september.

          Har fortfarande inte fått kläm på om det generellt är mer/större fisk i farten på hösten jämfört med sommarn. Men, mängden fisk samt mängden dagsljus är väl de 2 parametrar som tillsammans med väderstabiliteten avgör när man vill åka. Sen är det väl individuellt hur mkt man vill gambla :P

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Arbetar...
          X