Havsfiske/kustfiske i slutet av juli, vart bör man åka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiske/kustfiske i slutet av juli, vart bör man åka?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsfiske/kustfiske i slutet av juli, vart bör man åka?

    Jag å sambon ska t norge i sommar, de blir att packa bilen och åka. Det blir lite vandring och friluftsliv.. Även kust och havsfiske, men vart är fisket bäst denna tid på året?.

    Vi kommer fiska från klippor mm och även hyra mindre styrpulpet över en dagstur.

  • #2
    Jag hade åkt till Romsdalen, bra fiske i fjorden efter makrill/sej/torsk. Fantastisk natur i det området, nära till trollstigen/trollväggen, atlanterhavsveien ligger inom bekvämt avstånd för en dagstripp
    Boende finns det gott om i dom trakterna, framförallt runt Åndalsnes. Kan rekommendera måna camping, ligger drygt 1 mil väst om Åndalsnes. Dom har ett par olika båtar för uthyrning, men är makrillen inne så går det alldeles utmärkt att fiska från land längs med campingen.
    http://www.manacamping.no/

    Kommentera


    • #3
      Grymt tips,.!!ska göra klart för gumman att resans fokus ligger på fiske sen blire att boka en vecka !. Stort tack!. Precis vad jag sökte!.. Följdfrågan på detta , vad behöver man för fiskegrejjer, behöver man ha med egen flytväst eller liknanade när man ska hyra båt å ge sig ut..??

      Kommentera


      • #4
        Hyr du båt på Måna camp så ingår lån av flytväst. Vad gäller fiskegrejor så beror det helt på hur seriöst havsfiske du vill ägna dig åt. Jag brukar ha ett par haspelspö med mig för att kasta efter makrill/sej, 9-10fot långa. Sen ngt båtspö med multirulle för att pilka sej/torsk. Kan även rekommendera en tur med den pratglada charterskepparen John kofoed. Han kör 3-4timmars-tur för ca 300nkr, han har även utrustning att låna ut. http://www.rauma-jakt-fiskesafari.no/fisketurer/67.html
        Rekar oxå en biltur upp till Vengedalen vid isfjorden. Gå sen upp på litlfjellet(30min) så har ni en fin utsikt över romsdalen mot Trollväggen. En annan fin väg i närheten är aursjövägen.(googla).

        Kommentera


        • #5
          Det är nog på den nivån jag tänkt mig, ett par haspel och två båtspön..
          Vad är måsten gällande beten .? Skeddrag att kasta med antar jag, men vad gäller pilkar å torskfiske vertikalt kan jag ingenting om.? Så tips på grundkit att inhandla vore toppen.
          300nkr för några timmar lät ju klockrent, hur många är man på båten då?

          Kommentera


          • #6
            När det gäller att kasta efter makrill så kör jag mkt med samma drag som havsöringsfisket hemmavid, skeddrag/genomlöpare 20-30gr.
            Jag kör mest med typ svenskpilken 60-150gr. Men jag fiskar inte på dom riktigt stora djupen, och mina tips vad gäller pilkning är på absolut lägsta amatörnivå, så det finns säkert bättre alternativ.

            Kommentera


            • #7
              Glöm inte flugspöt, makrill på fluga är jävligt skoj

              Kommentera


              • #8
                Jag vet inte hur många som han tar på båten, vi var 5-6st när jag var där i somras

                Kommentera


                • #9
                  Vilken fisk ska man fiska och hur.?om man vill få mycket fisk utan större kunskap?
                  Ska gumman ha tålamod att fiska en stund så gäller det att hon ska få veva in lite

                  Jag läste om en plats som kallas vita fläcken, någon som vet specifikt vart den ligger?
                  Tips på platser på hyrbåtsavstånd från måna camping mottages mer en gärna!.

                  Kommentera


                  • #10
                    Är makrillen inne så kan ni fiska från land på campingen. Som sagt innan, jag fiskar makrill med typ havsöringsdrag, fiska hem draget snabbt. Oftast ser man när makrill-stimmet drar förbi, men där är oftast ströfiskar emellan stimmen. Där är mkt tyskar på campingen som fiskar från medtagna gummibåtar, kolla var dom ligger. Annars är ett tips att köra(med båt) till närmsta udde österut(mot Åndalsnes), där brukar vi hitta både sej o makrill + mkt tumlare som visar sig. Vita fläcken tror jag ligger utanför Åndalsnes, fråga camping-ägaren, som är en trevlig snubbe som mer än gärna ger dig tips.

                    Ett annat tips för landfiske i närheten är vid ullvarefabriken(skyltat) i Veblungsnes, som ligger precis väst om Åndalsnes. Gå ner på baksidan av fabriken o fiska, där tog min kompis b.la en sej på 7kg, inte helt omöjligt att få på en havsöring där heller.
                    Senast ändrad av Team viby; 2016-02-02, 23:55.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X