Tromsö maj 2016 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tromsö maj 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tromsö maj 2016

    Hej!

    Vi är 4 man som ska upp till Tromsötrakten i 4 dagar 4-8maj. Det är första resan dit för oss efter att de senaste åren varit på Väröy.
    Vi har hyfsad koll på fisket i Norge allmänt men dålig koll på Tromsö och eftersom vi bara har 4 fiskedagar så vore det guld med lite input från andra fiskare som har bättre koll.

    Vi ska bo på Hansnes Havsfiske, vilket verkar riktigt bra även om det ligger på "fel" sida om Ringvassöya om jag ser till kveitefiske iaf?
    Vi kommer ha en Arvor 215 att fiska med, vettig båt att ta sig runt med vilket jag misstänker kommer behövas.
    Vi är rätt bekväma, vill gärna ta oss hem på lunch och undviker därför långa transporter om möjligt. Brukar vara perfekt med en längre tur tidig morgon till sen lunch och sen en kortare kvällstur. Passar också ofta bra in på tidvattenvändningar att köra så.

    Så, finns det nån här som kan komma med tips om fisket i allmänhet och hälleflundra i synnerhet?
    Är det värt att lägga tid i närområdet, Langsundet, Våttegrunnen mm eller ska vi satsa på att köra runt till väst/utsidan mot Rebbenesöya där Mieko och Per Jonasson mfl verkar trivas bäst?
    Även ut mot havet på väst/norrsida Vannöya verkar hett men långt, värt turen ut(om vädret vill..) ?
    Kan vi förvänta oss att kveite tagit sig in på grundflaken när vi är uppe eller ska vi sikta in oss på djupare områden tro?

    Positioner och tips för katt, uer och spätta vore också kanon även om det verkar som att camp-ägarna har bra koll på den biten.
    Finns det chans på sej i vettig storlek?

    Alla tips är välkomna, ju mer info desto bättre!

    Mitt första inlägg här blev visst rätt långt...

  • #2
    Tjenare!

    Såg ditt inlägg om Hansnes. Jag skall dit i September. Verkar som ett riktigt fint ställe med rejäla båtar. Vad tyckte du om stället? Har du några tips om fisket där? All info hade uppskattats enormt.

    MVH
    Ian

    Kommentera


    • #3
      Jag kan tipsa om Harstad som ligger lite söder om Tromsö med ett fantastiskt bra fiske. Jag har varit dit själv några vändor o sedan var vi dit 3 man -82 på en Håkärringsexpedition. Vi fick bara en håkärring av det mindre slaget. Barnarov. Ca 18 kg tung men vi kände på vajern som vi hade förankrat i mäsksäckarna att det fanns större nere vid botten på ca 300 m djup. Någon dag blåste bort så då fick det bli annat fiske så att vi kunde ligga i lä o fiska. I sundet där vi fiskade håkärring var det höga vågor. Andra dagen fanns det ingenstans att ta lä o det var ett riktigt busväder över havet med hårt regn så då köpte vi ca 1 kg räkor, 1 flaska brännvin o öl hade vi med oss o bjöd skepparen på. Det var trevligt. Sedan på em kom en bekant till mig o hämtade oss så att vi kunde duscha innan vi for på Grand Hotel o släppte loss. Vi hyrde en 60 fots trålare under den här veckan o vi bodde på den så att vi kom snabbt ut till havs.
      Lite foton från tidigare resa o den senaste som var -82.
      Click image for larger version

Name:	1 tokig norrman och 1 svensk.jpg
Views:	2
Size:	143,9 KB
ID:	1781741
      Click image for larger version

Name:	Havskatt ca 4,5 kg Harstad -75.jpg
Views:	1
Size:	60,2 KB
ID:	1781734
      Click image for larger version

Name:	Håkärring 18 kg Harstad, Norway -82.jpg
Views:	3
Size:	69,9 KB
ID:	1781735
      Click image for larger version

Name:	Jag i samtal med skepparn.jpg
Views:	2
Size:	84,7 KB
ID:	1781736
      Click image for larger version

Name:	Jag m en Lubb ca 6-7 kg under expedition håkärring.jpg
Views:	1
Size:	40,5 KB
ID:	1781737
      Click image for larger version

Name:	Kompisen med en  Vitrocka ca 8 kg, Harstad -82.jpg
Views:	2
Size:	62,3 KB
ID:	1781738
      Click image for larger version

Name:	Min Everol 12 vid håkärringsfisket.jpg
Views:	1
Size:	31,9 KB
ID:	1781739
      Click image for larger version

Name:	Tillverkning av mäsksäck för håkärringfisket.jpg
Views:	3
Size:	116,0 KB
ID:	1781740
      Det är en huggkrok som sitter i skallen på håkärringen. Vi fick låna med en flyinggaff från en känd fiskeskribent på FJ som jag känner.
      Senast ändrad av lsjonsson; 2016-06-06, 07:43.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Arbetar...
      X