Spåna på norgetripp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spåna på norgetripp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spåna på norgetripp

    Hej alla tidigare norgeresinärer.
    Sitter och spånar på en norgetripp, nästa år eller åtet efter. Vill dra med farsan så han får dra lite grov fisk utöver gädda och abborre som det vanligtvis blir.
    Jag har själv varit i fröya och saltstömmen men funderar på något annat nu.
    Vart bör man åka om man skall kunna få bra mängder sej, torsk gärna då fisk 10+ med chans på riktiga praktexemplar men även stor chans på hälleflundra. Jag har 3-4 hälleflundror på samvetet men bara smått. Vore kul med chans på havskatt också. Sen känner jag att söröya med risk att bli inblåsta hela veckan inte är så skoj så gärna något ställe där mn kan smyga in på lite vindskyddade områden.
    Kollat lite på Å eller nappströmmen via nordic sea angling. Har någon varit där? Vore skönt om man kundenå både stor sej, torsk men även hälleplatser utan att behöva trycka enorma distanser.
    Tack på förhand/ kenta
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

  • #2
    http://www.eu.purefishing.com/blogs/...song-hittills/

    Röst har ju ganska trevligt fiske annars, kolla bloggen ovan, en gammal klasskamrat som jobbat några säsonger där.

    från 2014
    Vid veckans slut kunde vi räkna ihop någonstans mellan 60-70 sejar över 15 kilo, varav många av dessa var mellan 16-18 kg.
    Toppfisken stod Fishecos skribent Sebastian Wiman för, med en riktigt flott ytligt spinnfiskad fisk på 18,88 kg.

    Kommentera


    • #3
      Vi har fiskat både runt å och vaeröy en del och du har ju otroligt bra chanser på drömsejar! vi hade 2 över 19kg och massor över 15 fick några flundror och torsk över 10 fanns på dom flesta topparna tror topparna på torsk var en bit över 20kg men ligger vinden fel och fisken är inte på plats är det som alla andra platser
      Å en Rova

      Kommentera


      • #4
        Har varit flera år både på Röst och Väröy, ungefär lika, men sej fisket är nog lite bättre på Röst. Vi åkte mellan flera gånger, så det var bara att välja. Ring Henrik på Fiske och Outdoor i Jönköping, han driver campen så får du info.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inlägg
          Hej alla tidigare norgeresinärer.
          Sitter och spånar på en norgetripp, nästa år eller åtet efter. Vill dra med farsan så han får dra lite grov fisk utöver gädda och abborre som det vanligtvis blir.
          Jag har själv varit i fröya och saltstömmen men funderar på något annat nu.
          Vart bör man åka om man skall kunna få bra mängder sej, torsk gärna då fisk 10+ med chans på riktiga praktexemplar men även stor chans på hälleflundra. Jag har 3-4 hälleflundror på samvetet men bara smått. Vore kul med chans på havskatt också. Sen känner jag att söröya med risk att bli inblåsta hela veckan inte är så skoj så gärna något ställe där mn kan smyga in på lite vindskyddade områden.
          Kollat lite på Å eller nappströmmen via nordic sea angling. Har någon varit där? Vore skönt om man kundenå både stor sej, torsk men även hälleplatser utan att behöva trycka enorma distanser.
          Tack på förhand/ kenta
          Hej Kenta;

          Första gången jag var i Norge och fiskade i havet var sommaren 1963 när vi inte hade sammanhängande Laxfiskedygn i Altaelva...

          Då var min svåger Nikolai Hammari här. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm .. och jag ute med den yrkesfiskande fadren Leo Hammari i Altafjord och "joksade". Vi hade Penn multirullar och vita, massiva glasfiberspön och Leo hade handvinda med 1,5 mm nylonlina. Nikolai och jag fick både sej och torsk innan Leo fick på en Hälleflundra vägande 72 kilo....

          Nick och jag bara gapade när Leo fick på nästa Hälleflundra. Den drog sakta men säkert iväg båten ut mot djupare vatten. Efter cirka en timme tog Leo upp kniven och kapade linan samt muttrade: "Den får vi aldri!"

          Memories!
          Old Firehand

          www.trumman.com

          Kommentera


          • #6
            Tack för svaren, man blir inte mindre sugen direkt. Ja jäklar du Leif du har upplevt ett och annat, att kapa någon lina skulle jag nog aldrig dock Den får nog nästan dra mig över bord först men ja jäklar vem vet vad som simmar där ute och det är väl det som är grejen med norge känner jag. Man vet aldrig vad som får för sig att suga i.
            Vill visa farsgubben lite 10+ fisk för det har han aldrig upplevt och nordnorge i sig bara det är en upplevelse.
            Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

            Kommentera


            • #7
              Blivit smått såld på röst efter berättelser från Ivar. Vore skoj höra lite berättelser från er som varit där. Vore taksam för lite positioner också, kollat sjökortet och det är en galen mängd grund där ute. Vore skönt att ha något att gå på. :-) tänker förutom stor torsk, sej och hälleflundra att kanske även meta upp lite plattfisk. Någon som provat det där ute?
              Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

              Kommentera


              • #8
                Generellt sätt så skulle man nog kunna säga att områdena kring Lofoten håller stora mängder fisk och har ett stabilt fiske. Medans om du är ute efter havets giganter, hälleflundra i 50+ storlek, så är det bättre längre norrut. Söröya, Havöysund, Mehamn för att nämna några platser.

                MEN, i år har ju Å seglat upp som en storflundra plats att räkna med... I skrivande stund har man 8 st landade på 2m + med ett flertal än större som avgått med segern... Sjukt, riktigt sjukt !

                Nordic Sea Angling är den bästa researrangören just nu då det gäller Norgefiske, bekvämt, bra områden, rejäla båtar, bra hyr utrustning på plats, välsorterade "shopar" på varje camp med bra priser m.m. m.m..... Men, smakar det, så kostar det.

                Mitt råd är att bestäm dig/er för ett område och leta privata boenden, hittar ni en pärla så är det riktigt kul att ha en "egen" hot-spot...

                Mvh:
                Jörgen

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Arbetar...
                X