Bläckfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bläckfisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bläckfisk

    Jag har sett att det kommer upp bläckfisk ibland vid fisket i norge. Jag undrar om någon provat riktat fiske efter det? Försöker hitta något på nätet men inte lyckats ännu... Tips, erfarenhet, någon?
    /skitfiske

  • #2
    Borde gå!
    När jag jobbade i Norge hade jag en kollega som berättade att när han gjorde lumpen, i flottan, riktade dom stora strålkastare ner mot vattenytan och tio-armade bläckfiskar kom i mängder! Precis som jag sett i Medelhavet, på olika semesterorter.
    Så du får prova. Några rejäla extraljus från skroten och bra med batterier, som Grekerna gör.
    Lite kuriosa, på Söröya finns en vik som heter "Akkarfjord", och akkar kallar dom bläckfisk på norska( tio-armad, åtta-armade kallas "blecksprut").
    //Jocke

    Kommentera


    • #3
      Det om söröya skulle jag ha vetat i sommras, attans attans. Fast en strålkastare i midnattsolens land...

      Kommentera


      • #4
        Jag vet iaf en fiskare som berättade att han fått nån minibläckfisk på kroken utanför Göteborg , omöjligt är det väl inte.
        Dock lär ju vilken annan ovanlig fångst vara lättare än det....

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Ormölasse Visa inlägg
          Jag har sett att det kommer upp bläckfisk ibland vid fisket i norge. Jag undrar om någon provat riktat fiske efter det? Försöker hitta något på nätet men inte lyckats ännu... Tips, erfarenhet, någon?
          /skitfiske
          Om du envist vill testa så kan jag tipsa om Gullmarsfjorden, har sett squids där några gånger när jag dykt. Mvh

          Kommentera


          • #6
            Åttaarmade bläckfiskar är på sina ställen en vanlig bifångst vid pillemete. Minns att vi fick ett tiotal på en vecka när vi fiskade i Romsdalsfjorden för några år sedan.
            Senast ändrad av Jester Burk II; 2017-01-08, 21:22.

            Kommentera


            • #7
              Jag med är fortfarande väldigt intresserad och sugen på riktat fiske efter bläckfisk! Har införskaffat massa bläckfiskdrag, eller jiggar om man så vill, såna med krona istället för krok. Har dock aldrig blivit av att jag gjort en satsning, svårt att få med nån på tåget. Men jag vet att några i vår klubb har fått upp rätt stora bläckfiskar på vanligt fiske utanför oss i havet vid Lysekil. Hojta till om du är sugen på att sammanstråla o pröva nån gång i år. Har båt i kungshamn

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Arbetar...
              X