Rocka & hälleflundra på Fröya? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rocka & hälleflundra på Fröya?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rocka & hälleflundra på Fröya?

    Hej,
    Nån här som har lyckats att dra nån rocka eller Hälleflundra på Fröya?

    Jag vet att Fröya inte är känt för hälleflundra men då och då dras det upp en eller två.

    Alla tips mottages gladligen hur man ska fiska efter speciellt rocka.

    Gärna om nån har nån bra hotspot :-)

    Skitfiske

    /R

  • #2
    Jag har varit med att få både knaggrocka och hälleflundra på Fröya. Hälleflundran var dock jätteliten. Men vi fick den dock då vi gjorde ett försök på just hälle. Vart på fröya ska du?
    Bra plats för knaggrocka är ute vid Humlingsvearet. Fått några där. Försök fiska på platt sandbotten. Ca 30 meter djupt. Med agn såklart.
    Var nu många årsedan jag fiskade på just Fröya. Skulle vara kul att prova på de stället igen då det finns många spännande arter att fiska efter där.
    /Lidberg

    Kommentera


    • #3
      Har ni några tackeltips efter rocka? Krokstorlekar, släptackel, längder? Är cirkelkrok att föredra?

      Kommentera


      • #4
        Jag fick knaggrocka på pilk . Skulle ja fiska aktivit så skulle köra med ett sk Norge tackel . Brukar använda orginalkrokarna till Hell Tail kan det va 8/0 å agna med sej .
        Funkar på marulk allafall.

        /Fredrik

        Kommentera


        • #5
          Fiskade Rocka på Fröya i somras. Vi använde två st större enkelkrockar med ca 1 meters mellanrum. Som agn hade vi makrillfile, fiskade upp några makrill innan bara. Vi körde en dag (2pers) och tog 3 Rockor: 6,5kg, 5,5kg, 4,0kg samt bonus Kolja och Torsk. Bottenmetade med drivankare så båten flyttades mkt långsamt. Från det att tacklet kommer ner till botten så tar det ca 15 min innan Rockor hunnit känna lukten och lokaliserat betet så man kan ligga stilla på samma ställe ett tag. Rockan var sjukt kul att firra samt god att äta.

          Lycka till!!

          Kommentera


          • #6
            Tackar för tipsen!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Arbetar...
            X