Fisket i Stora Rängen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Stora Rängen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fisket i Stora Rängen

    Glada Rängenfiskare!

    För några veckor sedan flyttade jag min båt till Stora Rängen och jag hade stora förväntningar på fisket! Efter att ha varit ute 5-6 pass kan jag konstatera att resultatet är långt ifrån godkänt. Om detta nu beror på min enorma okunskap, otur eller att sjön är trög, vet jag inte.

    Däremot skulle det vara väldigt trevligt om ni kunde dela med er av lite fiskestories eller heta tips för stora rängen.
    Var fiskar man, var fiskar man inte?
    Finns det en rimligt chans att fånga gös?
    Beten som går bra?

    Värt att tilläga är väl att mycket av fisket bedrivs med trolling, men vissa inslag av spinnfiske

    Tack på förhand
    Teh kert

  • #2
    Hej!

    Jag har haft Stora Rängen som hemmavatten sen jag var liten. Sjön är i min mening väldigt trög men jag har i år haft lite bättre lycka än tidigare.
    Chansen att fånga gös ser jag som liten även om jag som många fler hör talas om att den gös som går i sjön är grov. Jag har aldrig sett bevis på det. För gösen skulle jag försöka fiska från Svartmåla småbåtshamn och sen trolla norrut mellan gran- och tallön(tror jag de heter).

    Gädda ser jag fram emot att höra vad andra säger om var de gömmer sig. Jag tror jag haft bäst utdelning vid vårdnäs, mynningen mot lilla rängen. gärna ganska nära badplatsen. Annars har du grunden runt Unö som brukar hålla en del fisk.

    Abborre har jag inte fiskat så mkt i Rängen men jag har bland annat en kompis som påstår att de drog en på 2,3 kg. Men den blir lite större för varje gång han pratar om det så ta det med en näve salt.

    Jag blandar och ger väldigt mkt när det gäller beten i Rängen. Bäst har nog lite mörkare westinare en en 10 cm nils master gått. Har även varit ganska lyckosam men gula beten av någon anledning.

    Jag har precis köpt hus i närheten av svartmåla så kommer kunna ge dig bättre rapporter senare när jag skaffat ny båt och fiskat av hela sjön ett antal gånger...

    Pm:a gärna om du vill ha sällskap på sjön någon dag.

    Kommentera


    • #3
      Ah, tack för ett så pass välformulerat svar!
      Har varit ute 8-10 gånger senaste veckorna och jag kan väl säga att trenden håller i sig. Brukar bli 3-4 gäddor med vikter mellan 1-3 kg, med andra ord skitfiske Några gösar har inte varit inom synhåll, men det ska bli en hård gösattack ut mot gran/tallön nu i veckan!

      Kul att du fått en massa utanför Vårdsnäs, för där har jag har jag bommat totalt! Däremot har vi fått en hel del inne i kanalen, och hyffsat stora gäddor dessutom, 3-5 kg. Annars har vi fått de flesta gäddorna vid uddar och runt öarna, med som sagt inga imponerande exemplar direkt.

      Återkommer efter mitt nästa pass på St.Rängen

      Mvh!
      Teh kert

      Kommentera


      • #4
        Hej!

        Har varit ute och fiskat i Stora Rängen ungefär 10-15 gånger sedan början på Juni detta år och har fått samma resultat som du. Har ingen erfarenhet av sjön sen tidigare utan är nyinflyttad! Har betat av varenda vik och vass från Bjärka Säby (Stångåinloppet) till och med ner till nästan Brokind och Lilla Rängen. Totalt när jag har varit ute med vänner har vi fått 3 gäddor. Alla under 1,5 kg. Samt 5-8 småabborrar. Och det här är på OERHÖRT många timmar!

        Var ute igår från 09.00-23.00 och idag från 10.00-17.00 vilket gav en gädda som tyvärr släppte vid båten samt 4 pyttesmå abborrar. Är sjön steril? Jag har inte gett upp hoppet ännu utan kommer fortsätta försöka!

        Vill också bara tillägga att lodet bara visade en enda sketen fisk idag! (Kan dock ha varit för att det blåst så förbannat) men satan!

        Har inte direkt några platser att tipsa om men kommer följa denna tråd med spänning!

        Kommentera


        • #5
          Trögt var ordet! 5 timmar gav 2 gäddor, 3 resp 4 kg!
          Teh kert

          Kommentera


          • #6
            Jag måste tyvärr säga att malm111's fångstrapporter speglar Stora Rängen ganska väl. Kan vara ett riktigt skitfiske många dagar. Jag har också haft många sånna dagar där det som (inte) visas på lodet gör mig gråtfärdig. Hursom, jobbar du av sjön i 14 timmar om dagen så kommer du snart hitta dina ställen.
            Trasketo: gäddorna blir inte mkt större än 5 kg i Rängen. tyvärr... Inte enligt min erfarenhet iallafall. Jag brukar höra om någon madam som varit uppe och vänt varje sommar men mkt mer är det inte. Rätta mig gärna om det är någon som känner till statistiken bättre än jag.

            Inne i kanalen har jag också varit ganska lyckosam. malm111, du kanske ska lägga dig där några h nästa gång du är ute...

            Kommentera


            • #7
              har du gått till attack mot gösen ännu förresten? resultat?

              Kommentera


              • #8
                Hej igen!

                Det har väl gått sådär. Fått några gäddor på 4-5 kg, men återigen så är det 4-5 stycken per pass, och då är vi ute ca 6h. Hade faktiskt en gös på idag, men som dock släppte vid båtkanten. Stor var den inte heller för del delen, men en gös är alltid en gös Den tog utanför Bjärka Säby.

                Är bortrest ett tag framöver, men skall på gösattacken nästa vecka igen!
                Hur går det för er?
                Teh kert

                Kommentera


                • #9
                  Tack för infon! Japp, det får bli att prova kanalen

                  Kommentera


                  • #10
                    4-5 Gäddor per pass och 6h i Stora Rängen! Det är drömfiske per min definition. Hah! Grattis! Skyller på att jag är relativt okunnig

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av rcs, 2010-04-15, 21:32
                    365 svar
                    72 466 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Zormin
                    av Zormin
                     
                    Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                    53 svar
                    21 357 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr.Erik
                    av Mr.Erik
                     
                    Startad av mathias5, 2022-07-22, 20:15
                    4 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mathias5  
                    Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                    1 svar
                    240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Östgötafiskarn  
                    Arbetar...
                    X