Abborre Sommen södra östergötland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre Sommen södra östergötland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborre Sommen södra östergötland

    Hej alla!
    Har till slut trillat dit ordentligt för fisket och då först och främst för spinn efter abborre men inland även slemraketer.
    Har förra året mest hållit till i Sommen och då mest i den östra delen. Har mest hittat mindre abborrar upp till halvkilot. Prövat det mesta, sökt betesfisk, fiskat kanter och uppe på grynnor och strukturer och på djup ner till tio meter utan att lyckats hitta riktigt bra fiske. Det har helt enkelt vart jä..gt trögt.
    Om någon sittet och klämmer på lite bra tipps om sjön så dela gärna med er.
    Jag planerar i år prova lite andra sjöar i området och är lite sugen på bla på Östra Lägern. Har hört att det ska vara bra fiske där.
    Är som sagt relativt nybörjare på detta så mottages mer än gärna lite tipps och råd.
    Det C&R som gäller för mig i fall någon undrar.
    Om någon är intresserad av att hänga med så finns det ofta någon plats över i båten.

    skitfiske!




  • #2
    Hoppas du får några generella Sommentips... annars kan det vara så att Sommen som i vart fall förr höll en del röding helt enkelt är en sämre abborresjö, kanske för kall och djup? Pröva även andra grundare sjöar i närheten som du själv är inne på...

    Läste att Sommen är näringsfattig och har få karpfiskar men nors så pimpelfiske på 10-20 m rekommenderas, dvs djupt och sällan strandnära fiske... vilket gör spinnfiske svårt. Har Sommen bra kräftbestånd så kanske sådana beten kan ge goda resultat på lite grundare vatten... skitfiske!
    Senast ändrad av anteman; 2020-03-06, 19:58.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Mangan2:0 Visa inlägg
      Hej alla!
      Har till slut trillat dit ordentligt för fisket och då först och främst för spinn efter abborre men inland även slemraketer.
      Har förra året mest hållit till i Sommen och då mest i den östra delen. Har mest hittat mindre abborrar upp till halvkilot. Prövat det mesta, sökt betesfisk, fiskat kanter och uppe på grynnor och strukturer och på djup ner till tio meter utan att lyckats hitta riktigt bra fiske. Det har helt enkelt vart jä..gt trögt.
      Om någon sittet och klämmer på lite bra tipps om sjön så dela gärna med er.
      Jag planerar i år prova lite andra sjöar i området och är lite sugen på bla på Östra Lägern. Har hört att det ska vara bra fiske där.
      Är som sagt relativt nybörjare på detta så mottages mer än gärna lite tipps och råd.
      Det C&R som gäller för mig i fall någon undrar.
      Om någon är intresserad av att hänga med så finns det ofta någon plats över i båten.

      skitfiske!


      Hej Mangan 2:0;

      Minnet sviker ibland, men en fiskekompis från förr Lars Ivarsson på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm ... brukade fiska Röding och Öring i Sommen...

      Läs vidare här om Rödingrekordet i Sommen ... http://flyfishprofessionals.com/smal...attebaden.html

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-06, 11:37.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

        Hej Mangan 2:0;

        Minnet sviker ibland, men en fiskekompis från förr Lars Ivarsson på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm ... brukade fiska Röding och Öring i Sommen...

        Läs vidare här om Rödingrekordet i Sommen ... http://flyfishprofessionals.com/smal...attebaden.html

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
        Som vanligt ett svar utan substans till frågeställningen...
        Du må vara en legend för många men i detta nu kan jag inte förstå denna idoldyrkan. Han är intresserad av abborre och gäddfiske om du läst inlägget.
        Försök att hålla dig till ämnet nån gång.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Riccardo Visa inlägg

          Som vanligt ett svar utan substans till frågeställningen...
          Du må vara en legend för många men i detta nu kan jag inte förstå denna idoldyrkan. Han är intresserad av abborre och gäddfiske om du läst inlägget.
          Försök att hålla dig till ämnet nån gång.
          Hej Riccardo;

          Ursäkta att jag gled över från Abborre till laxartade fiskar...

          Mitt svar grundar sig på att sjön Sommen är betydligt mera känd för sina stora laxartade fiskar som Röding och Öring än vad den är för sitt bestånd av Abborre...

          När man nämner en legend avses ofta en historia ur det förflutna och ingen person....
          Det gäller inte enbart mina inlägg här på Fiskesnack utan ofta spinner trådarna vidare på likartade händelser och subjekt...

          Old Fiirehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm


          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            Hej Riccardo;

            Ursäkta att jag gled över från Abborre till laxartade fiskar...

            Mitt svar grundar sig på att sjön Sommen är betydligt mera känd för sina stora laxartade fiskar som Röding och Öring än vad den är för sitt bestånd av Abborre...

            När man nämner en legend avses ofta en historia ur det förflutna och ingen person....
            Det gäller inte enbart mina inlägg här på Fiskesnack utan ofta spinner trådarna vidare på likartade händelser och subjekt...

            Old Fiirehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Ojdå legendar kanske passar herrn bättre...
            För övrigt kan man använda ordet Legend som synonym på legendarisk person.
            Senast ändrad av Riccardo; 2020-03-07, 15:10.

            Kommentera


            • #7
              Det där var väl ändå lite onödigt Riccardo? Även om OFs inlägg är lite OT så var det du som tog upp begreppet "legend" och han kommentersde... eller menar du att han i sitt svar anser sig vara en legendar eller gör ett sånt anspråk? I mina ögon är han iaf just det inom modernt gäddfiske, långt före alla andra i landet, resten är i princip vassare teknik och utrustning.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Det där var väl ändå lite onödigt Riccardo? Även om OFs inlägg är lite OT så var det du som tog upp begreppet "legend" och han kommentersde... eller menar du att han i sitt svar anser sig vara en legendar eller gör ett sånt anspråk? I mina ögon är han iaf just det inom modernt gäddfiske, långt före alla andra i landet, resten är i princip vassare teknik och utrustning.
                Har inte hittat många av inläggen som håller sig till ämnet utan mest länkar till gamla anekdoter eller liknande. Legend använde jag som beskrivning eftersom många har någon sorts idoldyrkan som jag inte begriper mig på. Om han nu besitter en sådan kunskap skulle relavant substans i inläggen vara önskvärt istället för i mina ögon mossiga anekdoter. Det finns säkert flera som håller med mig men ingen vågar säga nåt.
                Det är min åsikt och den står jag för. Men ni slipper mig, för jag tänker avregistrera mig.

                Kommentera


                • #9
                  Minsta mothugg så blir man ledsen och ska lämna.. debatt klimatet var klart bättre innan. Men det är väl vårt samhälle där alla är kränkta för allt...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Hoppas du får några generella Sommentips... annars kan det vara så att Sommen som i vart fall förr höll en del röding helt enkelt är en sämre abborresjö, kanske för kall och djup? Pröva även andra grundare sjöar i närheten som du själv är inne på...

                    Läste att Sommen är näringsfattig och har få karpfiskar men nors så pimpelfiske på 10-20 m rekommenderas, dvs djupt och sällan strandnära fiske... vilket gör spinnfiske svårt. Har Sommen bra kräftbestånd så kanske sådana beten kan ge goda resultat på lite grundare vatten... skitfiske!
                    --------------------------------------------------------------------------

                    Hej Anteman;

                    Det har ju varit mest lågtryck och mulet ganska länge nu. Är det inte så att lågtryck påverkar fiskarter som Abborren och Gösen negativt? Jag vill minnas att båda arterna har sluten simblåsa och att fiskarter med sluten simblåsa måste använda muskelkraft för att motverka ett lägre barometertryck. Följden lär då bli att framför allt Abborren blir slö och nappovillig när barometertrycket faller. Detta kan vara en förklaring till att Abborrfisket är dåligt just nu. En annan förklaring kan vara i sjöar där isarna redan ligger att det rinner ner "kallt" smältvatten i borrhålet och förlamar Abborren. Jag läste någonstans att fiskar kan känna så små temperaturdifferenser som 0,02 gr. Celsius. Själv väntar jag gärna tills vädret har stabiliserat sig och att barometertrycket stiger något innan jag ger mig ut på isarna... men jag längtar verkligen efter att få komma ut på ett bra pimpelfiske efter både Gös och Abborre!

                    Old Firehand
                    Leif Engström




                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av rcs, 2010-04-15, 21:32
                    365 svar
                    72 509 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Zormin
                    av Zormin
                     
                    Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                    53 svar
                    21 377 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr.Erik
                    av Mr.Erik
                     
                    Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                    1 svar
                    242 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Östgötafiskarn  
                    Arbetar...
                    X