Varför detta trollingförbud? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför detta trollingförbud?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Varför detta trollingförbud?

    Hallå, jag är ganska ny på fisket kring Linköping, blev med båt i somras och har den på trailer och har provat lite olika sjöar, men jag har noterat på iFiske.se att det är otroligt många sjöar som har förbud mot trolling, kan nån här förklara det för mig, vad meningen med det är?

  • #2
    Att trolla är ju en stor del av fisket, ska man vara ute en hel dag så orkar man ju inte stå och spinnfiska från tidig morgon till kväll, då är det rätt gott att bryta av med en timmes trolling här och där, förstår inte varför det är förbud mot det... Är man orolig för att folk ska fiska ur sjön så är det ju bara att sätta en gräns för maxfångst per dag, och låta sportfiskare bedriva C&R bäst de vill hela dagen!

    Kommentera


    • #3
      Medan man trollar kör man antagligen lugnt och relativt tyst men när man byter plats i sjön drar man troligen på så mycket man törs och då blir man störande för fåglar exempelvis lom och doppingar samt förmodligen kan folk även klaga på oljudet.
      Människorna kan undvika eländet genom att gå inomhus och klaga men fåglarna riskerar att få bon förstörda av svallvågor eller förlora ungar. Om det scenariot har förekommit ofta nog kan vattenägarna mycket väl ha gått samman för att få bort sådant de uppfattar vara störande moment. Allt från hur fordon hanteras på vägarna till sjön, båtkärror och bilar parkeras och allmän nedskräpning, kan och ofta med goda skäl uppfattas som störande. Resultatet blir att man försöker få till förbud och restriktioner gentemot dem som inte förstår att sköta sig men dessa åtgärder kommer även att drabba dem som uppför sig väl. Har man då funnit att behovet av förbud mot olägenheterna är av större vikt än hänsynen till de skötsamma så tvingas man ta till dem.
      I den sjö jag brukade fiska i var det motorförbud för att skydda storlommen. De som bröt mot det förbudet sågs inte med blida ögon.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Zoux Visa inlägg
        Hallå, jag är ganska ny på fisket kring Linköping, blev med båt i somras och har den på trailer och har provat lite olika sjöar, men jag har noterat på iFiske.se att det är otroligt många sjöar som har förbud mot trolling, kan nån här förklara det för mig, vad meningen med det är?
        ------------------------------------------------------------------------

        Hej Zoux;

        1. En av anledningarna till att det är trollingförbud i sjöar är att fisk som Gädda och Gös ska få leka i fred under lektiden.
        2. En annan anledning till trollingförbud är att trolling ofta är mycket effektivare än exempelvis mete och spinnfiske och därför kan trolling gå extra hårt åt fiskbeståndet i mindre insjöar...
        3. I större insjöar som Mälaren, Vänern och Vättern är trolling tillåtet på vissa områden.
        4. Lite mer info hittar du här..http://www.svenskafiskeregler.se/Sv/Pages/default.aspx ...
        5. I många svenska sjöar finns det fiskekort att köpa som gör att du kan meta och spinnfiska i dessa sjöar, men trolling är sällan tillåtet i dessa sjöar.
        6. Blir du medlem i SPORTFISKARNA får du ännu mer information om Var, När och Hur du får fiska....

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-09-21, 17:38.

        Kommentera


        • #5
          Hej Leif, tack för svar och att du försöker få mig att förstå dina argument, dock tycker jag att de ganska lätt kan slås hål på eller motsägas.

          Fri lek för Gädda och Gös är enkelt att styra med trolling/fiske förbud på vissa tider på året.

          Att det skulle vara effektivare motsägs av flera av våra främsta sportfiskare i landet, där man menar att spinnfiske kan vara mer effektivt när man hittat fisken, sen när det gäller fiskebeståndet går ju det också att reglera med regler för storlekar, både min och max man får ta upp, samt antal per dag.

          Catch & Release fiske borde få bedrivas hur som när som.

          Många regler som finns i våra svenska sjöar verkar ligga kvar, grundade på gamla sanningar och av sura gubbar. Fick t.ex tag i en fiskevårdområdesansvarig för en lokal sjö här kring Linköping, frågade hur det kom sig att man inte tillåter motorbåtar med motorer på >10hk? Svaret blev, -Oj, ja den där gamla regeln, den kan du bortse ifrån, den ligger kvar sen länge, jag har inte hunnit med att ändra det..... Ok, varför har man haft regeln, frågade jag... -Ja, det var en äldre herre här som jobbade som kontrollant för området, han bev ifrånkörd av en tjuvfiskare och införde efter det restriktionen...

          Typexempel på en åtgärd som bara drabbar hederliga fiskare... en person som har mage att tjuvfiska, skiter väl i en regel om motorstorlek också!

          Kommentera


          • #6
            Kolla med de olika vattenägarna och/eller FVO, du får med största sannolikhet bättre svar då än här på FS.

            Jag tror att det är oerhört specifikt beroende på vilken sjö det gäller.

            Att slå hål på argument kan man alltid göra, ibland bara för att jävlas, så det tjänar inget till.

            I vissa fall kanske det är just bestånden man tänker på, andra kanske det är fågellivet, andra är det för att det är dykare och i andra sjöar kanske det är för att korna betar i vattenkanten och kan bli skrämda som det kommer en wobbler swishandes förbi...

            Kommentera


            • #7
              Trolling är ett mängdfångande fiske, jag kan också ta med mig tio spön ut i båten men jag fiskar bara med ett i taget vilket är min definition av sportfiske, andra får ha sin definition. Förbudet mot trolling i Stockholms skärgård måste ju huvudsakligen bero på att det skulle bli helt omöjligt att hålla ordning på linor, paravaner, vattenskoterjönsar och Corona-snedseglare under sommarhalvåret.

              Kommentera


              • #8
                Holden, gör du skillnad på antalet spön det handlar om... är det inte trolling om jag tuffar vidare till nästa vik med ett spö i handen och draget ute samtidigt?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Zoux Visa inlägg
                  Holden, gör du skillnad på antalet spön det handlar om... är det inte trolling om jag tuffar vidare till nästa vik med ett spö i handen och draget ute samtidigt?
                  Om du använder motorn för att förflytta betet är det trolling.

                  Kommentera


                  • #10
                    Finns många skäl till trolling förbud.
                    1- många spön ute på en gång. Åtgärd 1 spö per kort.
                    2- miljöpåverkan pga bensinmotor som går timme efter timme. Åtgärd. Trolling endast med elmotor.

                    Detta borde införas i alla mindre vatten. Hade nog varit bra för många ekosystem. Och om det införts så hade det inte behövts något trollingförbud.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av rcs, 2010-04-15, 21:32
                    365 svar
                    72 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Zormin
                    av Zormin
                     
                    Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                    53 svar
                    21 292 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr.Erik
                    av Mr.Erik
                     
                    Startad av mathias5, 2022-07-22, 20:15
                    4 svar
                    401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mathias5  
                    Startad av Haspelmannen, 2023-04-11, 21:32
                    5 svar
                    257 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                    1 svar
                    233 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Östgötafiskarn  
                    Arbetar...
                    X