Varför detta trollingförbud? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför detta trollingförbud?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Zoux Visa inlägg
    Hej Leif, tack för svar och att du försöker få mig att förstå dina argument, dock tycker jag att de ganska lätt kan slås hål på eller motsägas.

    Fri lek för Gädda och Gös är enkelt att styra med trolling/fiske förbud på vissa tider på året.

    Att det skulle vara effektivare motsägs av flera av våra främsta sportfiskare i landet, där man menar att spinnfiske kan vara mer effektivt när man hittat fisken, sen när det gäller fiskebeståndet går ju det också att reglera med regler för storlekar, både min och max man får ta upp, samt antal per dag.

    Catch & Release fiske borde få bedrivas hur som när som.

    Många regler som finns i våra svenska sjöar verkar ligga kvar, grundade på gamla sanningar och av sura gubbar. Fick t.ex tag i en fiskevårdområdesansvarig för en lokal sjö här kring Linköping, frågade hur det kom sig att man inte tillåter motorbåtar med motorer på >10hk? Svaret blev, -Oj, ja den där gamla regeln, den kan du bortse ifrån, den ligger kvar sen länge, jag har inte hunnit med att ändra det..... Ok, varför har man haft regeln, frågade jag... -Ja, det var en äldre herre här som jobbade som kontrollant för området, han bev ifrånkörd av en tjuvfiskare och införde efter det restriktionen...

    Typexempel på en åtgärd som bara drabbar hederliga fiskare... en person som har mage att tjuvfiska, skiter väl i en regel om motorstorlek också!
    ----------------------------------------------------

    Hej Zoux;

    Personligen är jag absolut inte emot fiskemetoden trolling utan jag har både tillämpat, skrivit och illustrerat trollingartiklar i fiskeböcker och tidningar...
    I exempelvis Fritidsfiskarnas årsbok FISKE 72 hittar du artikeln Gädd-trolling på sidorna 12 - 19 med ingressen:

    "Under högsommarmånaderna då gäddan gärna håller till ute i sjöarnas djupare vatten, ger spinn- och haspelfisket ofta mindre bra resultat. Den bästa gäddfiskemetoden är nu trolling, framför allt därför att den ger oss möjlighet att snabbt fiska av stora vattenarealer. Hur avancerad gäddtrolling går till beskriver här Leif Engström."

    Om du vill läsa artikeln finns det möjlighet att låna Fritidsfiskarnas årsbok FISKE 72 på något bibliotek...
    Förr hette det Fritidsfiskarna. Idag heter förbundet SPORTFISKARNA...

    Old Firehand
    Leif Engström

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Zoux Visa inlägg
      Hallå, jag är ganska ny på fisket kring Linköping, blev med båt i somras och har den på trailer och har provat lite olika sjöar, men jag har noterat på iFiske.se att det är otroligt många sjöar som har förbud mot trolling, kan nån här förklara det för mig, vad meningen med det är?
      Hej Zoux;

      1. En av anledningarna till att det är trollingförbud i sjöar är att fisk som Gädda och Gös ska få leka i fred under lektiden.
      2. En annan anledning till trollingförbud är att trolling ofta är mycket effektivare än exempelvis mete och spinnfiske och därför kan trolling gå extra hårt åt fiskbeståndet i mindre insjöar...
      3. I större insjöar som Mälaren, Vänern och Vättern är trolling tillåtet på vissa områden.
      4. Lite mer info hittar du här..http://www.svenskafiskeregler.se/Sv/Pages/default.aspx ...
      5. I många svenska sjöar finns det fiskekort att köpa som gör att du kan meta och spinnfiska i dessa sjöar, men trolling är sällan tillåtet i dessa sjöar.
      6. Blir du medlem i SPORTFISKARNA får du ännu mer information om Var, När och Hur du får fiska....

      Old Firehand
      Leif Engström

      Kommentera


      • #13
        Där jag fiskar oftast är trolling förbjudet på yrkesfiskarnas initiativ då de hävdar att trollare kör fast i deras nät.

        Kommentera


        • #14
          Ett allmänt trollingförbud på skumma grunder är ju olyckligt. Trolling är inte alltid ett mängdfiske (Ålands hav t ex, 10-12 spön å typ en lax om dan...) men kan periodvis vara det (Ekoln efter gös). På Ekoln får man med rätt TDA-kort trolla på vissa delar men tyvärr trollar många idioter utan TDA-kort överallt och tar upp precis allt som hugger...

          EN gång har jag under alla år stött på kustbevakningen här uppe i nordligaste Mälaren, skulle önska att de var här mer ofta och konfiskerade idioternas utrustning. Gör de så några gånger så lär det skrivas om det och snart har vi ”ordning på torpet”, till fromma för mig å inte minst gösen...
          Senast ändrad av anteman; 2020-09-19, 12:24.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av rcs, 2010-04-15, 21:32
          365 svar
          72 330 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Zormin
          av Zormin
           
          Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
          53 svar
          21 292 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Mr.Erik
          av Mr.Erik
           
          Startad av mathias5, 2022-07-22, 20:15
          4 svar
          401 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mathias5  
          Startad av Haspelmannen, 2023-04-11, 21:32
          5 svar
          257 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
          1 svar
          233 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Östgötafiskarn  
          Arbetar...
          X