Meta Lake i Vinter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta Lake i Vinter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Meta Lake i Vinter?

    Är sugen på att göra ett riktigt försök på Lake i år. Aldrig försökt innan men varit sugen i flera år. Är det någon som sysslar med det, vill ha sällskap och göra några pass när det blir aktuellt får ni gärna höra av er! Bor i Norrköping.

  • #2
    Jag sysslar lite smått med det. Det viktigaste du måste tänka på är att Lake sväljer betet väldigt snabbt. Därför bör du använda en cirkelkrok och helst en sådan i okej storlek (ca 3/0 till 5/0), annars kommer du behöva behålla fisk. Knyt fast kroken med en snell-knot, så funkar kroken som den ska. Jag kör ca 0,50 fluorocarbon som tafsmaterial och kör ett paternostertackel (http://4.bp.blogspot.com/-ERrXBQdgD1...aternoster.jpg) med en annan 30 cm lång tafs (0,50 mm) från ett trevägslekande till kroken (storlek 2 trevägslekande) och 60 cm lång tafs (ca 0,30 mm nylon) ner till sänket. Du vill ha en tunnare lina ner till sänket eftersom att sänket ibland fastnar i botten. Det är bättre att du har av sänket än resten av riggen ifall du får på en lake som går fast i botten. Vikt på sänket beror på hur strömmande vatten du fiskar i.

    Jag använder:

    Krok: Owner Mutu Light cirkelkrok 3/0 och 5/0
    Kroktafs: 0,52 mm Rovex Fluorocarbon
    Tafs till sänke: Vilken 0,30 nylonlina som helst
    Trevägslekande: Darts AB:s Trevägslekande No.2
    Sänke: Stavsänke och päronsänke i olika vikter beroende på hur strömmande vattnet är (ju mer ström desto tyngre).
    Lysstav (för att se försiktiga hugg i mörkret): Vilken som helst
    Tejp (för att tejpa fast lysstaven på spötoppen): Maskeringstejp
    Bjällra (för att höra huggen): Darts Ålbjällra Skruvfäste (tas av när du kastar)
    Spö: 10 fot spö med lämplig kastvikt
    Rulle: 4000 storlek (UTAN baitrunnerfunktion).
    Lina: 0,25 flätlina (Fireline Original duger bra)
    Lyspärla: Darts AB (som jag fäster en av på huvudlinan för att jag ska se i mörkret när jag är på väg att veva upp tacklet)
    Betesfisk: Abborre, Mört, Sarv, Löja eller Nors (ofta delad på mitten)
    En klyka: Jag täljer oftast själv

    Förövrigt rekommenderar jag att ha med:

    En bra polare
    Schysst käk
    Något varmt att dricka
    En kniv du kan dela fisk på två med
    Mer betesfisk än vad du tror går åt (man kastar av dem ibland)

    Spänn upp linan när du kastat ut och sätt på bjällran innan du gjort det. Se till så att bjällran inte kan trassla ihop sig med linan.

    Nu behöver du bara en okej plats att pröva på!

    Kommentera


    • #3
      Benjamin, inte bara finessekung inte! Tack för dina tips! Uppskattas!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Polo Visa inlägg
        Är sugen på att göra ett riktigt försök på Lake i år. Aldrig försökt innan men varit sugen i flera år. Är det någon som sysslar med det, vill ha sällskap och göra några pass när det blir aktuellt får ni gärna höra av er! Bor i Norrköping.
        När jag bodde i Huskvarna o Aneby så var jag ofta upp till sjön Ylen no Huskvarna och pimplade lake när det var is som höll. Från början var det så här att när jag jobbade på Husqvarna AB så hade jag jourtjänst varannan vecka och då fick jag en förfrågan från en av Securitas nattvakter som frågade om jag var intresserad av lakefiske och att jag fick sprida detta vidare. Markägarna hade kommit på att det var stora problem med laken i Ylen eftersom den åt upp kräftor så dom erbjöd oss gratis fiske och det blev väldigt populärt. Det var många fiskeklubbar som var dit och fiskade och vi fick flera lakar mellan 2-4 kg. Sedan hade vi med oss en vedsäck så att vi kunde gå in till stranden och göra upp en eld och ha en fikapaus.

        Sedan har du vattnet utanför Hästholmen i Vättern som ska vara bra för lake.

        Min far kom från en gård utanför Grebo mellan Åtvidaberg- Linköping och där var jag ut med pappa och hans bror o farfar o klubbade lake på ca 1 dm tjock is och dettav var på 50-talets mitt och jag var lillpojk typ 3-4 år. Minns ej vad sjön hette.

        Hur det ser ut i trakten runt Norrköping vet jag inte.

        Jag har skrivit om det i fisketips runt Jönköping förut.
        https://www.fiskesnack.com/forum/lok...n-no-huskvarna


        Utrustning som jag använde då:

        ABU pimpelspö 2
        0,40 mm nylonlina
        18 g skeddrag i silver som blänke
        Ca 1,5 dm nylonlina som tafs mellan skeddrag och en mustad baitholder eneklkrok och en bit abborrefilé som bete.
        150 mm isborr.
        Allt fiske skedde på kvällar och nätter.

        Skitfiske!
        Senast ändrad av lsjonsson; 2021-09-20, 14:32.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Polo Visa inlägg
          Är sugen på att göra ett riktigt försök på Lake i år. Aldrig försökt innan men varit sugen i flera år. Är det någon som sysslar med det, vill ha sällskap och göra några pass när det blir aktuellt får ni gärna höra av er! Bor i Norrköping.
          -------------------------------------------------------------

          Hej Polo;

          En av mina fiskekompisar från förr, Alfonso Romo och jag brukade pimpla Lake från isen i Mälaren runt Kärsön och utanför Nockeby .. De största Lakarna brukade väga mellan 2,5 och 3,5 kilo....
          Svenskpilkar med strömmingsbitar trädda över krokspetsarna var våra vanligaste beten att fiska Lake med...
          Tristare fisk att drilla var otroligt svår att hitta på den tiden.. Laken gjorde inget motstånd utan snurrade några varv nere under borrhålet innan man drog upp den och släppte tillbaka den genom borrhålet igen...

          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Polo Visa inlägg
            Benjamin, inte bara finessekung inte! Tack för dina tips! Uppskattas!
            Tack för komplimangen. Någon kung är jag nog inte, men jag kan en del om flera olika fiskesätt och delar gärna med mig av tips. Det är bara att fråga om du undrar något mer.

            Kommentera


            • #7
              Jag bor i Lkpg och har oxå gått i samma tankar! Är ju dessvärre svårt att hitta någon som vill hänga på i mörkret så det har runnit ut i sanden till förmån för annat fiske.
              Metade endel lake för om åren och då i diverse åar i anslutning till Vättern. Sommen och Åsunden tas det ju endel lake i oxå.. Runt Norrköping har jag dålig koll men dom brukar ju finnas i anslutning till större sjöar med dess till och frånflöden. Hänger gärna med på nån satsning till vintern för det är ju roligare o sitta två o glo i mörkret

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Jacke-85 Visa inlägg
                Jag bor i Lkpg och har oxå gått i samma tankar! Är ju dessvärre svårt att hitta någon som vill hänga på i mörkret så det har runnit ut i sanden till förmån för annat fiske.
                Metade endel lake för om åren och då i diverse åar i anslutning till Vättern. Sommen och Åsunden tas det ju endel lake i oxå.. Runt Norrköping har jag dålig koll men dom brukar ju finnas i anslutning till större sjöar med dess till och frånflöden. Hänger gärna med på nån satsning till vintern för det är ju roligare o sitta två o glo i mörkret
                Kul! Det tycker jag vi får styra upp!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av rcs, 2010-04-15, 21:32
                365 svar
                72 486 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Zormin
                av Zormin
                 
                Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                53 svar
                21 376 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mr.Erik
                av Mr.Erik
                 
                Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                1 svar
                241 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Östgötafiskarn  
                Arbetar...
                X