Fisket i Stångån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Stångån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• duke_
    replied
    vart tar alla stångån fiskare vägen de månader det är tyst i den här tråden? och när kommer ni tillbaka? själv vet ja inte så mycket om ån men blir ju sugen nu så fort isen försvunnit och vattnet börjar rinna igen

Lämna en kommentar:

• Victor123
    replied
    Tja! Hade tänkt börja fiska lite i stångån. Är det någon som vet om det finns någon fisk där så här års?? Funderar på att åka och fiska vid motorvägen och det området.

Lämna en kommentar:

• Gubben Storm
    replied
    Inte just där, men i övriga Svartån krävs det fiskekort.

Lämna en kommentar:

• hoja
    replied
    Är "rätt" gammal, 26. Har gissat att det oftast krävs båt, något som blir lite svårt när man bara är i uppstarten av livet.

Kollade lite snabbt på google maps och verkade inte allt för långt att en vacker dag cykla dit ut och inbjuder det till gäddmete och betesfisksmete är det perfekt lämpat för mig. Mycket behagligare att meta i sjöar än strömmande vatten. Skall spanas in närmare. Krävs det fiskekort i svartån/Mjölropesjön?

Lämna en kommentar:

• Gubben Storm
    replied
    Får jag fråga hur gammal du är?

Vill du cykla lite längre kan ju Svartåfors kraftstation och sjön ovanför som heter Mjölorpesjön var nånting. Där kan man stå på flera ställen längs stranden och själv fick jag bl.a. en sjukilosgädda där för två år sedan. ängre framemot sommaren växer det igen under vattnet men det är ett prefekt ställe för gäddmete då det står många skapliga gäddor ute i naten och bara lurar där. Vet för jag har metat med barnen där och rätt var det är smäller det till av stora gäddor som plockar bl.a. abborrar för full hals där ute. Är iaf under en mil från stan.

Annars är det rätt dåligt utbud utan båt här på slätten, tyvärr.

Lämna en kommentar:

• hoja
    replied
    Tackar tackar för svaren, spö och sådant kan man ju fixa fram hemmifrån men resten får köpas och då behövs en bra butik (bott här i sex år men hittar knappt ändå).

Vore skönt att komma ut mot landet, alltid känts så obekväm med att sitta vid folk och fiska (är uppvuxen på landet där man får fiska ifred), så skönt att veta att det är gratis utåt och självfallet respektera markägare. Kan bli spännande utflykter för en liten skåning när temperaturen ökar aningen. Finns inga regler med datum här btw? För hemma är det 1:e mars som gäller (iof passerat men värt att kolla upp).

Lämna en kommentar:

• Gubben Storm
    replied
    Behöver du utrustning tycker jag du ska söka dig till Öhammars inne i stan, gågatan ner från torgen en bit. Förklara för dom vad du ska fiska efter och de visar dig bra grejer utan att försöka dyvla på dig mer än du behöver.

Stångån är lättast att komma åt med cykel och därär det fritt fiske upp till den där bron jag aldrig minns vad den heter. Kanske nån kan hjälpa till med det? Sträckan i stan är iaf fri. Dock tycker jag du ska undvika att ställa dig på kajen vid Nykvarnsslussar då det står mycket folk som fiskar efter matfisk där och det är klippt omöjligt att få nånting. Gå isf lite längre nedströms och försök hitta bra platser. Problemet där kan vara vart du får och inte får stå. Fisket är fritt men vissa markägare gillar inte att man står på deras mark och kastar. Lycka till!

Lämna en kommentar:

• hoja
    replied
    Hej, helt ny på forumet och hittade denna tråden genom google (därför jag reggade mig).

Det är som så att jag flyttade till Linköping för många år sedan för att plugga, men har nu börjat bli mer stationär i staden och då börjat bli mer och mer sugen på att fiska här uppe. Alltid annars har somrarnas turer i öresund, kullaberg och Rönneå tillfredställt mig (vilket även är min fiskeerfarenhet). De fiskesätt jag använt mig av är mete (Både med metspö men även för gädda och dylikt, botten+flöte) och spinn. Nu när våren börjar komma blir jag så otroligt fiskesugen och inte bättre blev det av att promenera längs med stångån ute i johannelund idag. Därför sökte jag upp detta för att få tips på hur man inleder fiske i stångån för någon som i princip saknar allt, både inom kunskaper och utrustning. Var ska man fiska, vilka regler gäller, var handlar man, vad är enkelt att komma åt, vad för fiskar finns det, var får man vara ifred.

Enda problemet jag har är att enda fortskaffningsmedel är en cykel och dålig kondis.

// Hoja

Lämna en kommentar:

• Pike-Hunter
    replied
    Härligt grattis!!

Lämna en kommentar:

• CartmanXYZ
    replied
    Nice, jag har planerat en Stångåfisketur imorgon. Hoppas det blir något

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X