Fisket i Stångån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Stångån

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • årskort för samma vatten kostar 350kr (fiskaren +make/maka). trollingkort kommer jag inte riktigt ihåg men ligger över tusenlappen iaf...

    Kommentera


    • Kom idag över ett trevligt eller egentligen mindre trevligt inlägg på ett flugfiske forum angående stångån: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/to...301-staangaan/

      Och visst är det hemskt vilket öde detta vatten fått.

      Vad tror ni, kan man på något sätt försöka återställa det som en gång var, med faunapassager vid alla kraftverken till exempel?

      Kommentera


      • Inte så länge tekniskaverken har hand om det. Jag bor i Linköping och är skitsur på hur de agerar. TV vägrar att bygga omlöp i svartån (därfinns det lite mer hopp än i stångån) till en kostnad av 100-300 tusen.. Finns en artikel i en fisketidning jag har här hemma om det.

        Kan säga att jag funderar på att kolla om jag får kopiera den och sätta upp här och där i linköping (där de bygger miljövänlig fjärvärme kanske?) och uppmana folk att byta elbolag!


        Edit: det var 350 000 eller 0,00006% av deras vinst det skulle kosta. Fly&tie nummer 3 2012
        Senast ändrad av jerico; 2013-06-15, 10:19.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av jerico Visa inlägg
          Inte så länge tekniskaverken har hand om det. Jag bor i Linköping och är skitsur på hur de agerar. TV vägrar att bygga omlöp i svartån (därfinns det lite mer hopp än i stångån) till en kostnad av 100-300 tusen.. Finns en artikel i en fisketidning jag har här hemma om det.

          Kan säga att jag funderar på att kolla om jag får kopiera den och sätta upp här och där i linköping (där de bygger miljövänlig fjärvärme kanske?) och uppmana folk att byta elbolag!


          Edit: det var 350 000 eller 0,00006% av deras vinst det skulle kosta. Fly&tie nummer 3 2012
          Okej, scanna gärna in artikeln och lägg upp den här.

          Det finns ju flertal sätt sen att agera på, bland annat genom en facebookgrupp, namninsamling, insändare i Corren etc. Det är inte omöjligt att få Tekniska Verken att göra något, men det kräver arbete och att folk blir förbannade.

          Kommentera


          • Mailade tidningen igår och frågade om jag får använda deras artikel. Så fort jag får svar så återkommer jag.

            Kommentera


            • Jag och en vän tänkte prova att meta lite med räkor i stångån, till en början var det heldött, sen började det bli lite rörelse. Och efter ett tag så var det napp, en stor sutare 1.78 kg landades. Min väns första "stora" fisk. Slemmig och ful, och inget vi direkt ville ta i. Men vi löste allt smidigt och den fridfullt kunde simma tillbaka. Men någon kamp bjöd den dessvärre inte alls på, totalt tråkig fisk.

              Kan även nämna att en idiot lite längre bort från där vi fiska hade fått en stor asp han klubbat ihjäl och tog med sig hem.

              Kommentera


              • Varit ute nu två dagar i rad, försökt få sambon lite fiskeintresserad och spinnfiskat lite i stångån. Stått nedanför Nykvarn och precis ovan och faktiskt fångat två små abborrar och tappade en aningen större igår. Så lite fisk finns det tydligen. De som var ute samtidigt som mig igår tog även en mindre gädda. Lite lovande faktiskt. Ännu ej testat meta på riktigt i ån, var är det bäst lämpat att meta? Innerstan är ju full av sjögräs.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av perque Visa inlägg
                  Aldrig hört att nån fått ädelfisk i stångån det enda jag fått på kroken är ett par abborrar och skräp och cyklar ..:/

                  Det finns fortfarande Öring i Stångån men bara i de allra översta delarna. Mycket sparsamt dock.

                  Kommentera


                  • Click image for larger version

Name:	1011375_10152110580929097_1737840578_n.jpg
Views:	1
Size:	34,8 KB
ID:	1769229Click image for larger version

Name:	625439_10152110581339097_1244596551_n.jpg
Views:	1
Size:	65,7 KB
ID:	1769228

                    Uppströms slattefors hugger det bra

                    Kommentera


                    • Aspen vägde 2,4 kg. Borren runt 1,3

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av rcs, 2010-04-15, 21:32
                      365 svar
                      72 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Zormin
                      av Zormin
                       
                      Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                      53 svar
                      21 363 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr.Erik
                      av Mr.Erik
                       
                      Startad av mathias5, 2022-07-22, 20:15
                      4 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mathias5  
                      Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                      1 svar
                      240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Östgötafiskarn  
                      Arbetar...
                      X