Fisket i Stångån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Stångån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Soldat
    replied
    Jag och en vän tänkte prova att meta lite med räkor i stångån, till en början var det heldött, sen började det bli lite rörelse. Och efter ett tag så var det napp, en stor sutare 1.78 kg landades. Min väns första "stora" fisk. Slemmig och ful, och inget vi direkt ville ta i. Men vi löste allt smidigt och den fridfullt kunde simma tillbaka. Men någon kamp bjöd den dessvärre inte alls på, totalt tråkig fisk.

Kan även nämna att en idiot lite längre bort från där vi fiska hade fått en stor asp han klubbat ihjäl och tog med sig hem.

Lämna en kommentar:

• jerico
    replied
    Mailade tidningen igår och frågade om jag får använda deras artikel. Så fort jag får svar så återkommer jag.

Lämna en kommentar:

• Soldat
    replied
    Ursprungligen postat av jerico Visa inlägg
    Inte så länge tekniskaverken har hand om det. Jag bor i Linköping och är skitsur på hur de agerar. TV vägrar att bygga omlöp i svartån (därfinns det lite mer hopp än i stångån) till en kostnad av 100-300 tusen.. Finns en artikel i en fisketidning jag har här hemma om det.

Kan säga att jag funderar på att kolla om jag får kopiera den och sätta upp här och där i linköping (där de bygger miljövänlig fjärvärme kanske?) och uppmana folk att byta elbolag!

Edit: det var 350 000 eller 0,00006% av deras vinst det skulle kosta. Fly&tie nummer 3 2012
    Okej, scanna gärna in artikeln och lägg upp den här.

Det finns ju flertal sätt sen att agera på, bland annat genom en facebookgrupp, namninsamling, insändare i Corren etc. Det är inte omöjligt att få Tekniska Verken att göra något, men det kräver arbete och att folk blir förbannade.

Lämna en kommentar:

• jerico
    replied
    Inte så länge tekniskaverken har hand om det. Jag bor i Linköping och är skitsur på hur de agerar. TV vägrar att bygga omlöp i svartån (därfinns det lite mer hopp än i stångån) till en kostnad av 100-300 tusen.. Finns en artikel i en fisketidning jag har här hemma om det.

Kan säga att jag funderar på att kolla om jag får kopiera den och sätta upp här och där i linköping (där de bygger miljövänlig fjärvärme kanske?) och uppmana folk att byta elbolag!

Edit: det var 350 000 eller 0,00006% av deras vinst det skulle kosta. Fly&tie nummer 3 2012
    Senast ändrad av jerico; 2013-06-15, 10:19.

Lämna en kommentar:

• Soldat
    replied
    Kom idag över ett trevligt eller egentligen mindre trevligt inlägg på ett flugfiske forum angående stångån: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/to...301-staangaan/

Och visst är det hemskt vilket öde detta vatten fått.

Vad tror ni, kan man på något sätt försöka återställa det som en gång var, med faunapassager vid alla kraftverken till exempel?

Lämna en kommentar:

• Shottas
    replied
    årskort för samma vatten kostar 350kr (fiskaren +make/maka). trollingkort kommer jag inte riktigt ihåg men ligger över tusenlappen iaf...

Lämna en kommentar:

• krikle
    replied
    Fiskekort finns att köpa på Frendo , även kallat st1 lr gamla hydro macken i ekholmen, kostar typ 35-40 spänn för ett dagskort om jag inte har fel, det gäller i Ärlången samt lilla och stora Rängen, Efter slattefors räknas till Ärlången.
    Mvh Krikle

Lämna en kommentar:

• duke_
    replied
    Ursprungligen postat av NilsRoss Visa inlägg
    Nån som vet vad fiskekort efter slattefors kostar?? Och var köper man det?
    kolla vid st1 macken vid ekholmen... de säljer iallafall kort till några sjöar åt det hållet.. priser har jag ingen aning om

Lämna en kommentar:

• NilsRoss
    replied
    Nån som vet vad fiskekort efter slattefors kostar?? Och var köper man det?

Lämna en kommentar:

• swebih
    replied
    Testa vid slussarna! Som liten brukade jag meta vid Bergs slussar, nere vid hamnen, alltid fisk nostalgi!

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X