Yxningen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yxningen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Yxningen

    Jag har precis fått i en båt i Yxningen. Någon som har erfarenhet av sjön och dess fiske?

  • #2
    Försöker en gång till...

    Finns det någon med lite erfarenhet från yxningen? Är grymt svårfiskat och skulle uppskatta alla tips Och det är Gädda jag är ute efter.

    Kommentera


    • #3
      Vad fiskar du med för utrustning?

      Kommentera


      • #4
        Fiskar mest jerk och spinn. Men testar gärna andra metoder också

        Kommentera


        • #5
          Har fiskat en hel del i Yxningen. När vi fiskar gädda brukar vi trolla mest efter pelagisk gädda. Leta efter stor stim med nors på ekolodet och trolla runt dom. Sjön har även väldigt bra fiske efter grov abborre.

          Kommentera


          • #6
            Ok kör ni med paravaner och så då? mm har köpt jiggspö och så till abborrefisket i sommar Tack för svar

            Kommentera


            • #7
              Ja vi brukar köra med typ yellowbirds.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av pipita Visa inlägg
                Försöker en gång till...

                Finns det någon med lite erfarenhet från yxningen? Är grymt svårfiskat och skulle uppskatta alla tips Och det är Gädda jag är ute efter.
                Gammal tråd men ändå...

                Yxningen är ett av Sveriges absoluta toppvatten för grov gädda och rekordet ligger väl på dryga 15 kilo nu för spöfångad fisk. Tyngre exemplar har landats i sjön men vissa vill inte ha mer folk i sjön och undviker därför att rapportera stora fiskar.

                Yxningen är ju typ tre mil lång och runt en mil bred så tipsen för gädda blir omöjliga men dom gäddorna som går i sjön föredrar samma temperatur och djup som alla andra fiskar... variationen över året är stor.

                Nu har man ju under flera år släppt ut lax, öring och även ål i Yxningen vilket absolut bäddar för ännu större gäddor på sikt.

                Det enda tipset jag har för fiske efter gädda i Yxningen är: Fiska mer... :-)

                Kommentera


                • #9
                  Gammal tråd jo..
                  Fiskat mycket i Yxningen genom åren,alltid riktat efter pelagisk gädda. På början av nittiotalet hade sjön absolut rang som ett av Sveriges absolut bästa gäddvatten för riktigt grov gädda. Otrolig snittvikt och dubbelhugg var inte alls ovanligt på två av fyra trollingspön. Tyvärr är fisket på gädda där nu bara en skugga av hur bra det var förr,hårt fisketryck på gäddan,tävlingar som arrangerades för att få bort så mycket gädda som möjligt till förmån för andra inplanterade arter.. Minns att en tillsynsman en gång på sjön sa till mej att slå ihjäl alla gäddor och slänga upp dom på land. Upplevt samma utveckling i Fryken efter gäddmassakrarna där när man körde "gäddfestivalerna" runt millennieskiftet och fyllde en halv container med gädda varje år som blev minkföda.
                  Kommer nog inte stödja föreningen där mera och när jag trollar prickig fisk kör jag på Vättern. Den är bättre alla sju dagar i veckan!

                  Kommentera


                  • #10
                    Nuvarande tillsyningsman lär inte föreslå att gäddor ska kastas upp på land. Numera har man ju förstått att gäddan som toppredator är av stor vikt för att en sjö ska må bra och fiskevårdsklubben med ett medlemstak på 200 personer innebär att även gäddfisket har sina anammare och bilder på en och annan tiokilos dyker upp i min mail lite då och då.

                    Det är inga lättfångade gäddor i Yxningen men fiskar man klokt, följer väder och vind samt håller rätt djup för rådande atmosfärstryck hugger dom bra.

                    Sen finns det alltid dom som gärna mörkar och säger att där inte finns någon fisk i hopp om att slippa konkurrens om fisken... eller så är dom bara dåliga fiskare ;-)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av rcs, 2010-04-15, 21:32
                    365 svar
                    72 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Zormin
                    av Zormin
                     
                    Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                    53 svar
                    21 292 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr.Erik
                    av Mr.Erik
                     
                    Startad av mathias5, 2022-07-22, 20:15
                    4 svar
                    401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mathias5  
                    Startad av Haspelmannen, 2023-04-11, 21:32
                    5 svar
                    257 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                    1 svar
                    233 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Östgötafiskarn  
                    Arbetar...
                    X