Hövern??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hövern???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hövern???

    Hej jag har nyligen flyttat till Linköping och undrar om det är non som vet om det är bra fiske i hövern, undrar oxå om det är bra fiske i stångån, hallebysjön och losjön... Eller om ni vet några andra bra sjöar.

  • #2
    Tja! I Hövern kan vara bra abborrefiske med bra storlek. Annars är väll gädd och gösfisket inte det allra bästa även om det kommer upp en och annan ibland.

    Kommentera


    • #3
      Ok men behöver man fiske kort i hövern? Och är det något ställe där man kan fiska utan båt?

      Svar uppskattas MVH Joel

      Kommentera


      • #4
        Givetvis måste man ha fiskekort. Höstbäck gård, Björsäter. Tel: 0120-60014. Fiska från land, hmm vid höversby fiska jag från land som liten grabb. Man får knalla lite med det funkar nog fortfarande.

        Ang. Losjön så är det bara glömma att fiska där efter midsommar, sjön är bara nån meter som djupast och växer igen direkt.

        Lycka till!
        http://teamfc.bloggsida.se/

        Kommentera


        • #5
          Jag testade för första gången hövern igår. 10 h gav 18 gäddor. Top 5 var: 8,1 kg( nytt pb), 4,2kg, 4kg, 3,8kg och 3,5 kg. 7-8 var hammarskaft. För mig som är van vid rengens fångster så kan jag absolut rekommendera att testa hövern...
          4 kgs hade för övrigt köttiga sår från en stor stor käft över hela ryggen. Simmar nog runt en och annan madam i sjön...

          Kommentera


          • #6
            Funderar på att teska hövern ihelgen. Finns det nån bvra båtramp nånsanns?

            Kommentera


            • #7
              Jag utgick härifrån och är 99% säker på att det fanns ställe att lägga i båten här. ( ingen grind eller dylikt). Då jag lånade båt av en bekant som har båt i sjön så finns den där 1% risken där...

              http://maps.google.se/maps?q=58.3826...num=1&t=h&z=16

              Skitfiske!

              Kommentera


              • #8
                Som sakt.. Vet nån nått bra ställe att fiska från land? :-)

                Kommentera


                • #9
                  Jag har fiskat i Hövern förr.

                  Storleken på Gösen tyder på hårt nätfiske som pågått länge.

                  Ointressant sjö om man vill fiska Gös.

                  Kommentera


                  • #10
                    Helt ointressant är inte hövern även om nätfiske har pågått. Ett tag provfiskade en av markägarna för att undersöka förutsättningar för kommersiellt fiske men man ansåg att underlaget var för dåligt varpå man satsade på kräftor istället.

                    Under hela augusti månad är det fiskeförbud i sjön på grund av kräftfisket.

                    Både grov gädda över 12 kilo finns och det ryktas om att flera gösar över 8 kilo fångats med spö. Abborre har det alltid funnits gott om och dom större är över kilot.

                    I slutet av 60 och början av 70 talet sas det att det fanns mal, lake och ål i hövern. Det ända jag vet är att man faktiskt klubbade lake där en gång i tiden.

                    Från Hövern löper en å som mynnar i storån i Söderköping. Närmsta sjö nedströms heter Hövlingen och därefter kommer Ottetorpssjön. I båda dessa sjöar bottenmetande vi grov brax och sutare på 80-talet och där togs en sommargädda på dryga 18 kilo... killen som drog upp den (tjuvfiske) snörade fast gäddan på taket av sin hundkoja och brummade till närmsta ICA lanthandel för att få den vägd på krönt våg... i affären stod dock markägaren vid köttdisken och fick hela historien berättad för sig... tror inte det gav några repressalier dock.

                    Många verkar döma ut sjöar efter bara någon dags fiske vilket ju är synd... ibland vill inte fisken som vi vill... och rekordfiskarna hoppar inte självmant upp i båten.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av rcs, 2010-04-15, 21:32
                    365 svar
                    72 466 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Zormin
                    av Zormin
                     
                    Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                    53 svar
                    21 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr.Erik
                    av Mr.Erik
                     
                    Startad av mathias5, 2022-07-22, 20:15
                    4 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mathias5  
                    Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                    1 svar
                    240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Östgötafiskarn  
                    Arbetar...
                    X