Röding,Lax och annat lite speccielt ... Ställen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röding,Lax och annat lite speccielt ... Ställen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Röding,Lax och annat lite speccielt ... Ställen?

Hej är relativt ny inom det lite mer "seriösa" fisket eller vad man ska kalla det hade tänkt att om kanske nått år börja trolla o.s.v.

Men först vill jag börja med att gå från abborre och gädda som jag fiskar nu till Lax,röding o.s.v som titeln säger.

Har ett ganska bra röding ställe utanför sommarstugan (Harge) , som jag snart ska ut och testa på.

Men det jag undrar är om det finns några andra bra ställe för typ lax eller nån annan enligt mer lite mer exklusiv fisk i närheten?
    Även om ni vet några bra guider på t.e.x hur man trollar m.m exempelvis böcker eller online guider?

frågar han som bor ett stenkast från vättern.....
    Förlåt, kunde inte låte bli. Lax och öring finns i vättern, bara ut o fiska. Finns omberg som inte är så långt från motala.
    Finns en guide eller iaf en chartertur från vadstena, www.trolling.se.

annars kan du ta med GPS eller mobil med gps och printa ett sjökort från eniro så ser du var du är och hur djupt det är på platsen. Laxfisket blir en aning trögare mitt i sommaren, men kommer igång när det svalnar av. Du kan ju ut o åka med någon mindre båt och ett par spön med bly eller djupparavaner typ dipsy diver av största storlek eller liknande, på med en räkstump och ett ljust blänke så funkar det oftast. Över lag går fisken djupt nu i värmen. Gillar du det så kan du uppgradera senare med ekolod och djupriggar.
    Tänker man på fiske som Gustav svensson tänker på sport så kommer man snabbt fram till att fiske är ingen hobby - det är en livsstil!
    i alla fall när fiske är i tankarna från morgon till kväll, tröttsamt värre.....

Kommentera

Tack riktigt bra tips ska testas åter kommer när jag testat !

Orsaken till varför jag inte vett är som sagt för att jag inte fiskat något där ute förut !

Kommentera

Börja i september med typ 4-6 spön och sprid ut dem med 2 sidoparavaner(räcker om du har ca 10 meter mellan båt o paravanerna) och prova dig fram mellan 5-25 meters djup, utspritt på flera spön. Fiska mellan motala o gränna med båt, visst, det är långt, men du kommer en bit på 10-12 timmar med en fart av ca 3-5 km/h. Vet att landfisket på den sträckan brukar vara "hett".
        Du behöver inte köpa det dyraste o nyaste direkt, men vanliga ambassadeur av 5000, 6000 och 7000-serien funkar kanon, även begagnade. Du bör ha räkneverk på någon eller några av dem för att veta hur djupt du fiskar.
        fisket kan du bedriva från vilken liten roddbåt som helst under lugna dagar, men jag rekomenderar en båt som är över 4 meter lång och är lite bred så att du har utrymme i båten. Ta gärna med någon "fiskekompis" i båten om något skulle inträffa.
        Senast ändrad av volvoxc; 2011-07-24, 07:58.
        Tänker man på fiske som Gustav svensson tänker på sport så kommer man snabbt fram till att fiske är ingen hobby - det är en livsstil!
        i alla fall när fiske är i tankarna från morgon till kväll, tröttsamt värre.....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
        54 svar
        22 675 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TIMPA
        av TIMPA

Startad av Amiala, 2025-04-30, 14:42
        0 svar
        172 visningar