Mieåns FVO/ Långasjön m.fl. sjöar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mieåns FVO/ Långasjön m.fl. sjöar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mieåns FVO/ Långasjön m.fl. sjöar

    Det ser ut som att nästa längre fiskeresa går till Långasjönäs. Någon med erfarenheter av Långasjön?
    Lite allmänna tips om fisket i sjön skulle uppskattas - både spinnfiske och mete.

    Sedan blir det någon avstickare till nåt annat vatten inom FVO:
    https://www.ifiske.se/fiske-miean.htm

    Har ni tips om Mieån (fiskekortets sträcka) och de andra sjöarna är det bara att ösa på.

    Givetvis behöver ingen avslöja sina hotspots men lite kring fångster och så hade varit kul att läsa.

    Jag kommer att skriva i tråden efter resan (om den blir av).
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

  • #2
    Bumpelibump!

    Är det verkligen ingen nu aktiv FS-medlem som fiskat i Långasjönäs?

    Det börjar bli lite torftigt här om det enda det snackas om är vilken rulle/spö/lina det ska köpas...
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #3
      Jodå, fiskat i Långasjön ett par gånger. Då var det trolling som stod på menyn.
      Du vill hålla till i den norra änden, där har jag sett mest fisk på lod samt fångat några gäddor. I södra delen har det varit ganska tomt.

      Vi trollade gädda med Nils master. Den färg som funkat bäst har varit de mörka färgerna, gärna svart. Sjön är djup så ska du spinnfiska hade jag åkt direkt upp till den norra delen och börjat fiska ungefär vid husen i den nord västra änden. Sen fiskat av vasskantern norrut tills jag bytt till ost sidan och fiskat av vassen där med.
      Öarna och stenarna som ligger mer i mitten av sjön hade jag inte ens fiskat vid, men det är jag det

      Meta gör jag inte alls, men jag har hört de som sagt sig fånga gös där på levande betesfisk. Var vet jag inte.

      Skitfiske!

      Kommentera


      • #4
        Tack för ett utförligt svar. Det blir feedermete efter braxen (med ett gädd/gösmete off side) som blir primärfisket, sedan gädda/abborre/gös från båt - spinn och bonnatrolling vid förflyttning.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #5
          Hur ser gösfisket ut i Långasjön? Bra storlek på fisken?
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #6
            Hej!

            Har det blivit något fiske i Långasjön ännu?

            Isåfall - Hur gick det?

            Ha det gott!

            Kommentera


            • #7
              Feedermete efter braxen var det inget fel på och det nappade friskt. Dock kom det inte upp någon större än 1,5 kg.
              Av ren tillfällighet fick vi en lite större abborre på maggot. Efter det sadlade vi om lite till abborrmete (med mask och betesfisk) och abborrspinn.
              Det gav några abborrmiddagar.
              Största abborren vägde närmare kilot.

              Ingen gädda på spinn med beten av olika slag. Ingen gädda på gäddmete heller.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Feedermete efter braxen var det inget fel på och det nappade friskt. Dock kom det inte upp någon större än 1,5 kg.
                Av ren tillfällighet fick vi en lite större abborre på maggot. Efter det sadlade vi om lite till abborrmete (med mask och betesfisk) och abborrspinn.
                Det gav några abborrmiddagar.
                Största abborren vägde närmare kilot.

                Ingen gädda på spinn med beten av olika slag. Ingen gädda på gäddmete heller.
                Tackar för rapporten! :-)

                Var ni i den norra delen?

                Kommentera


                • #9
                  Vi var så att säga i mitten av sjön. Ur ett rent bottenmeteperspektiv var den intressant. Relativt långgrunt och längre ut en ganska brant sluttning mot ett större djup. Det nappade rätt bra trots kylan och vattnet var kallt. Vi hade t.o.m. frostnätter med 4 minus.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #10
                    Det tråkiga var att att flera av vattnen som ingick i fiskekortet var omöjliga att nå. Andra hade bara jätte få, om 1-2, platser där man kunde fiska. Ett par platser ratade vi för att det var mitt i samhället och vi ville vara lite ensamma och slippa kommentarer och blickar. Man vill gärna kunna snacka med varandra även om det är flera meter emellan.

                    Även i Långasjön var det få tillgängliga platser men vi hade tur att vi kunde ha tillgång till en strand där vi kunde fiska i fred. Men minst ett par platser skulle ha varit obrukbara om det skulle ha varit högsäsong p.g.a. det skulle ha varit fullt med turister. Dessutom hade vi tillgång båt, även om vi inte fisk då.

                    Där vi fiskade mest (där det var långgrunt och en brant sluttning mot ett större djup) fisket var bra men vi kunde behöva komma längre ut för att få bra med fisk om vi flötmetade. Vid feederfisket skulle man inte kasta för långt ut över kanten till sluttningen för att det var risk för att linan skulle nötas mot kanten. Dessutom var det några hinder i vatten som man fick undvika.

                    Jag ville gärna få braxen i större storlekar men det gick inte. Jag var positiv överraskad av att vi fick så mycket abborre, fast majoriteten var små. Allmänt fick vi inte stora fiskar men vi fick ofta napp. Det var en trevlig erfarenhet!

                    Jag själv skulle gärna fiska igen där (gärna 2-3 veckor tidigare på året för att det var kalt och vi var tvungna att vada hela tiden, mest när vi skulle kasta och veva tbx).
                    Tight lines!
                    CDan

                    Proffs på att lära masken att simma.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Zabel85, 2023-09-30, 16:51
                    0 svar
                    103 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Zabel85
                    av Zabel85
                     
                    Arbetar...
                    X