Näbbgädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näbbgädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Gäller inte den nya lagen nu om att det är förbjudet att sälja havsfisk som har fångats av sportfiskare???

    Släpp tillbaka fisken istället

    Kommentera


    • #12
      Vilken storlek på krok tycker ni funkar bäst?

      Kommentera


      • #13
        Dom nämnde fritidsfiskare vet inte om vi kommer med där, jag kan förstå det där med C&R om man vill bevara ett fiskbestånd i en sjö,å m.m. det råder liksom ingen brist på horngäddor snarare tvärt om, och om du skall bedriva C&R fiske bör du skaffa en gedigen utbildning innan du startar annars kan du skita i det, det är inte så enkelt som vissa tror.

        Kommentera


        • #14
          Kör en vanlig 3krok i storlek med dom som sitter på 30-40gr drag, man får horngädda på allt men en lite tunnare krok funkar bättre eftersom risken att risken att knäcka/spräcka näbben minskar.

          Kommentera


          • #15
            Var och fiskade i Kungsbacka (utanför Göteborg) igår och vi tog upp två horngäddor. Idag hamnade de på grillen och de var riktigt goda får jag säga! Färgen på benen var ju riktigt nice, synd att de är så många bara...

            edit: Angående krok så hade vi ett drag liknande Toby 12 gram med trekrok. Draget var nytt så kroken antagligen vass, inte speciellt stor. Är tyvärr för färsk på fiske för att lägga alla namn på drag på minnet (än).
            Senast ändrad av Splix; 2011-05-09, 20:12.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Musti
              Näbbgäddan är en väldigt underskattad matfisk, sitter hellre och käkar rökt näbbgädda än chips.
              Kan man röka den med!? Nice!! Har en liten ABU-rök som jag rökt makrill och lax i men näbbgädda får jag också testa då! Tack för tipset. (Giller inte chips så näbbgädda blir kanon!)

              Kommentera


              • #17
                Blir det förresten inte svårt med benen om man röker den?

                Kommentera


                • #18
                  Jag tycker inte horngäddan är någon höjdare att äta men ryggbiten brukar gå att skära loss benfri, låt den sedan dra i salt över natten och röka den så blir det ok.

                  Kommentera


                  • #19
                    Låter ju bra! Ska absolut testas med nästa fångst... :o)

                    Kommentera


                    • #20
                      Testade rökt horngädda förra året, riktigt najs som snacks!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Zabel85, 2023-09-30, 16:51
                      0 svar
                      103 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Zabel85
                      av Zabel85
                       
                      Arbetar...
                      X