Näbbgädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näbbgädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Stefannilsson73 Visa inlägg
    Tänkte en liten roadtrip till östra Skåne eller Blekinge på fredag för att jaga lite horngädda. Båten stannar hemma.
    Har ni tips på några bra ställen för landfiske efter horngädda?
    Tjurköbron är ett bra ställe. Drar du några sill först så kan du meta medan du kastar oxå. Går att stå på vilken sida som. Ibland kan det tom landas torsk.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
      Du kan definitivt röka Horngädda.

      Rensa den, fjälla den och klipp bort fenor. Personligen kapar jag den sista biten som är smal och ger till grannens katt. Grillar bara främre delen där det är mer kött.

      Jag använder enris spån och en två matskedar socker för den skall få lite brunare färg (annars blir den rätt vit). Jag packar in enriset och sockret i folie som jag sticker hål på så att det inte kleta ut hela röken och lägger det i botten. Då ryker enriset saktare och längre dessutom.

      Eller så tar du Abuspån och bara tillsätter lite enris och socker. Går också. Enriset eller Bok ger en tung god smak.

      Men tänk på torka fisken ordenligt innan rökning. Nyfångad horngädda innehåller mycket vätska. Ett sätt är dra ut vattnet genom att lägga fisken i massor av salt några timmar (utan jod). Sen borstar du av saltet och vill du få den riktigt torr så lägg den i solen en 10 minuter och vänd den 10 minuter på andra sidan.

      Fisken blir bättre rökad om den inte har för mycket vätska. Då blir den kokt istället för rökt. Och det är sådär gott. Torr fisk tar röken bättre.

      Håll temperaturen kring 88 - 93 grader. Halva hemligheten är hålla rätt temperatur. Jag har en digital meter för kolla temperaturen. Så den inte blir grillad i för hög värme.
      Jag torkar dom med tidningspapper o lägger dom sedan i saltlag över natten. Sen låter jag dom torka en stund i röken med dörren öppen. Sen stänger jag dörren o försöker att aldrig komma över 80grader. Helst 75-80grader. Jag röker med al o slänger in en enekvist då o då. Gott som tusan blir det. Brukar även röka flundra o borre.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

      Kommentera


      • #53
        Hej! angående horngädda så fick ja idag hem silkekrogen och undrar hur ja ska dela upp dem då dem kommer i fem buntar ? Räcker det med en ? Eller ska ja köra på fler Tacksam för svar .. Skitfiske!

        Kommentera


        • #54
          Räcker det med en
          Räcker med en. tror sedan du får byta den efter 10 fiskar, men det märker du på när dom slutar fastna.

          Är det inte snart slut på horngädda uppe hos dig?

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
            Jag torkar dom med tidningspapper o lägger dom sedan i saltlag över natten. Sen låter jag dom torka en stund i röken med dörren öppen. Sen stänger jag dörren o försöker att aldrig komma över 80grader. Helst 75-80grader. Jag röker med al o slänger in en enekvist då o då. Gott som tusan blir det. Brukar även röka flundra o borre.
            Du slänger aldirg på lite socker med spånet för få bättre brun färg och lite extra smak?

            Kommentera


            • #56
              tack nej här är det gott om dem än

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                Du slänger aldirg på lite socker med spånet för få bättre brun färg och lite extra smak?
                Nä det har jag aldrig testat faktiskt. Men de e ju lätt fixat. Har några borrar jag ska röka till helgen. Synd man blir så törstig när man röker fisk
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                Kommentera


                • #58
                  tack nej här är det gott om dem än
                  Usch då får även jag stå ut med dom ett tag till

                  Som tur är går även Hö ihop med dom denna tiden på året, så kanske fortfarande chans till något sådant roligt ..

                  Därför jag inte använder garn, då kan jag inte plocka Öring.

                  Kommentera


                  • #59
                    Passar på att lyfta tråden lite. Hur är näbbisfisket i Blekinge nu? Funderar på en utflykt imorgon.

                    Kommentera


                    • #60
                      Har varit ganska dåligt med näbbgädda (för min del) har varit nere vid tjurköbron och provat men har de gånger jag kastat efter näbbgädda inte känt ett dugg. Blev gärna att jag kastade efter sill istället . Tjejen däremot hade tur och drog upp en näbbgädda på häckla, relativt stor dessutom, ca 1.1 kg!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Zabel85, 2023-09-30, 16:51
                      0 svar
                      106 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Zabel85
                      av Zabel85
                       
                      Arbetar...
                      X