Näbbgädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näbbgädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Var också ute och provade näbbgädda för första gången i år, de var efter i nästan varje kast och tappade 2-3 st men det blåste för mycket här med så ska komma tillbaks när det lugnat sig, detta var i Ronneby trakten

    Kommentera


    • #42
      Då har de kommit in i alla fall, alltid nåt ^_^

      Kommentera


      • #43
        var på samma ställe idag och hade bara ett hugg, och inte en enda följare.
        Som bortblåsta på bara en dag.. och den jävla vinden verkar ju inte vilja ge sig heller, går knappt att fiska. får nog vänta några dagar som du sa.

        Kommentera


        • #44
          Nu är det gott om dom i Trelleborg, var ute igår och idag, blev 2 Hö igår trotts ett jäkla blåsande, trodde på väderleksrapporten att det skulle va lugnare i dag med frånlandsvind men det kunde jag ju glömma, samma jäkla blåsande fast pålandsvind i stället för sidvind så ännu värre.

          Krokade väl 25 Hd men ingen öring, sedan krokade jag mig själv, med resultat att jag fick trycka kroken genom fingret, klippa av den biten med hulling och sedan köra hem och leka med plåster.... Allt dom äckliga gröna sakernas fel, hade dom inte varit i vägen för mitt Öringfiske hade jag nog stått där fortfarande

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av Splix Visa inlägg
            Kan man röka den med!? Nice!! Har en liten ABU-rök som jag rökt makrill och lax i men näbbgädda får jag också testa då! Tack för tipset. (Giller inte chips så näbbgädda blir kanon!)
            Du kan definitivt röka Horngädda.

            Rensa den, fjälla den och klipp bort fenor. Personligen kapar jag den sista biten som är smal och ger till grannens katt. Grillar bara främre delen där det är mer kött.

            Jag använder enris spån och en två matskedar socker för den skall få lite brunare färg (annars blir den rätt vit). Jag packar in enriset och sockret i folie som jag sticker hål på så att det inte kleta ut hela röken och lägger det i botten. Då ryker enriset saktare och längre dessutom.

            Eller så tar du Abuspån och bara tillsätter lite enris och socker. Går också. Enriset eller Bok ger en tung god smak.

            Men tänk på torka fisken ordenligt innan rökning. Nyfångad horngädda innehåller mycket vätska. Ett sätt är dra ut vattnet genom att lägga fisken i massor av salt några timmar (utan jod). Sen borstar du av saltet och vill du få den riktigt torr så lägg den i solen en 10 minuter och vänd den 10 minuter på andra sidan.

            Fisken blir bättre rökad om den inte har för mycket vätska. Då blir den kokt istället för rökt. Och det är sådär gott. Torr fisk tar röken bättre.

            Håll temperaturen kring 88 - 93 grader. Halva hemligheten är hålla rätt temperatur. Jag har en digital meter för kolla temperaturen. Så den inte blir grillad i för hög värme.
            Senast ändrad av Silverfisk; 2012-05-06, 17:43.

            Kommentera


            • #46
              Hello,

              Jag och en kompis provade att vada ut vid Kofsa i Karlshamn med flugspöna igår, vi fick vars ett hugg på hela dagen, och dom 2 bommade vi givetvis Men de vatt andra flugfiskare som tog fisk. Men de ja tycker är lite konstigt är att dom "kokade" i vattnet kanske 2-4 meter brevid oss, men ingen ville nappa

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av Johocke Visa inlägg
                Hello,

                Jag och en kompis provade att vada ut vid Kofsa i Karlshamn med flugspöna igår, vi fick vars ett hugg på hela dagen, och dom 2 bommade vi givetvis Men de vatt andra flugfiskare som tog fisk. Men de ja tycker är lite konstigt är att dom "kokade" i vattnet kanske 2-4 meter brevid oss, men ingen ville nappa
                När näbbgäddorna "kokar" i vattenytan är det lek de ägnar sig åt, och de är de precis som andra fiskar inte särskilt intresserade av att hugga på betena. Jag var själv med om det härom kvällen. När de är klara med leken brukar de däremot vara väldigt attackvilliga, och då kan man ta massor med näbbgäddor på kort tid om man hittar ett stim.

                Kommentera


                • #48
                  Tänkte en liten roadtrip till östra Skåne eller Blekinge på fredag för att jaga lite horngädda. Båten stannar hemma.
                  Har ni tips på några bra ställen för landfiske efter horngädda?
                  Senast ändrad av Stefannilsson73; 2012-05-09, 16:21.

                  Kommentera


                  • #49
                    Var idag borta en vända på Tjurköbron och provade enbart efter näbbgädda då jag inte hade någon sillahäckla att tillgå Aktiviteten (vad gäller näbbgädda) var ganska låg, hade en 2-3 stycken på som jag tappade. Såg en kille som drog en enstaka näbbgädda dock, men om kanske 1-2 veckor skulle jag kunna tänka mig att det är lite mer aktivitet iaf (ren gissning, är inte insatt mer än så). Sill drogs det i mängder dock!

                    Kommentera


                    • #50
                      Nu har det varit tyst i Näbbgädde-tråden ett tag. Jag var i Kofsa idag och fångade mig en näbbis
                      Först fiskade jag inne i viken, det var väl lite nafs och några som simmade efter draget, men inget hugg.
                      Men sen provade jag att fiska ut mot havet och då fick jag en

                      Hur har det gått för er?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Zabel85, 2023-09-30, 16:51
                      0 svar
                      103 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Zabel85
                      av Zabel85
                       
                      Arbetar...
                      X