Fiskeregler - Florsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeregler - Florsjön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskeregler - Florsjön

    Tänkte kolla över några grejer kring fiskereglerna på florsjön men hittar inga när jag söker. Någon som vet någon bra hemsida som tar upp alla regler där?
    Predatorshopen.se - Butiken för dig som älskar predatorfiske!

  • #2
    Vi håller på sammanställer nya regler, kom för 30 min sedan från macken som också fått förfrågningar igår ang en detalj som jag inte funnit skriftligt på. Gamla dokumenten stämmer inte längre därför togs de bort. Beklagar att inget nytt kommit upp efter årsmötet förra torsdagen.

    Snabbt sagt så gäller fiskekort. Dagkort 60kr, personligt årskort 220kr eller familje för 250kr.

    Nät och långrevsförbud. Inget extra trollingkort krävs, vi har inte begränsat antal spön eller liknande som runtomliggande föreningar gjort.

    Minmått på gös är 45cm, i dagsläget inget begränsat antal eller övre maxmått.

    Macken har precis fått en ny laddning på 100st kort. Blev olyckligt slut idag någon timme då jag själv var i Sandviken på dop. Dock ska ingen blivit drabbad.

    Jag vill kunna erbjuda enklare kortköp via nätet eller sms som ifiske.se men i dagsläget är kortköp på macken det bästa.
    Kan även skickas ut om du kontaktar mig på martin@mofiske.se
    Vi har ca 150st som prenumererar och får årligen utskick i början av januari.
    Alumacraft så klart!

    Kommentera


    • #3
      Mofiske punkt nånting.

      Nätfiske förbjudet annars är det bara att panga på. De lokala kör med 5-6 angeldon fastskruvade i båtrelingen (!).
      [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
      -Ta med skräpet hem.
      -Var ödmjuk.
      -Njut. Sluta hetsa o stressa.
      -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]


      http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

      Kommentera


      • #4
        Tack för snabbt svar!

        Då vet jag hur det ligger till. Det var framförallt eventuella begränsningar på antal spön vid trolling som jag var ute efter. Men då tillhör ni alltså den lilla skara föreningar som ej har skapat ett problem som inte finns, kanon! =)
        Predatorshopen.se - Butiken för dig som älskar predatorfiske!

        Kommentera


        • #5
          Florsjön.

          Hur ser det ut med stödinplanteringar och naturlig återväxt i sjön?
          Förslagsvis om ni har naturlig lek är att införa ett maxmått på 75cm, höja fiskekortet till en hundring och bygg risvasar för inkomsten, Max antal på spön höjer sjöns status tycker jag.

          Mvh Ordförande i Alfta Fvof.

          Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
          Vi håller på sammanställer nya regler, kom för 30 min sedan från macken som också fått förfrågningar igår ang en detalj som jag inte funnit skriftligt på. Gamla dokumenten stämmer inte längre därför togs de bort. Beklagar att inget nytt kommit upp efter årsmötet förra torsdagen.

          Snabbt sagt så gäller fiskekort. Dagkort 60kr, personligt årskort 220kr eller familje för 250kr.

          Nät och långrevsförbud. Inget extra trollingkort krävs, vi har inte begränsat antal spön eller liknande som runtomliggande föreningar gjort.

          Minmått på gös är 45cm, i dagsläget inget begränsat antal eller övre maxmått.

          Macken har precis fått en ny laddning på 100st kort. Blev olyckligt slut idag någon timme då jag själv var i Sandviken på dop. Dock ska ingen blivit drabbad.

          Jag vill kunna erbjuda enklare kortköp via nätet eller sms som ifiske.se men i dagsläget är kortköp på macken det bästa.
          Kan även skickas ut om du kontaktar mig på martin@mofiske.se
          Vi har ca 150st som prenumererar och får årligen utskick i början av januari.

          Kommentera


          • #6
            Kommer ta upp en del till diskussion i styrelsen.

            Så länge man inte har giltig legitimation och brickor på sig så är man bara privatperson och inte fiskepolis så det är inte okej att fråga om fiskekort eller göra ett ingripande. Även om han nu hade förnyad och giltig legitimation kvarglömt inne på land och skulle kunna uppvisas om så önskas så ska det bäras och uppvisas direkt för att undvika problem.

            Ska även förtydliga att det är personens egna uppfattning, och inte föreningens om att gäddan ska bort för att gynna gösen.
            Det finns inte något som vi diskuterat eller bör påverka som föreningen när det gäller Florsjön.
            Vi har ett put and take-vatten där vi riktat fiske på att decimera gäddan, inget annat.

            MIN alldeles egna ståndpunkt är att stora exemplar av bägge arter gör bäst nytta i sjön, att sunt förnuft skall råda. Sen finns det flera som vill ha bort gäddan som får stå för dem själva. Som förening har vi inte några bestämmelser om det.

            Vad gäller gösen kan jag fortsätta förespråka max 2 per dag och bara få behålla gös mellan 45 och 75cm. Om det leder till beslut får vi se.
            Jag hoppas att folk kan använda sunda förnuftet. Jag har varit ute när det varit 16 till båtar och flottar en gång och vi pratar om en sjö på 300 hektar. Snittar det 4 beten per båt och alla riktar fisket på gös så borde folk kunna förstå hur det kan påverka sjön.

            De som har möjlighet att fiska flera gånger i veckan och har med sig någon ut kan ändå fortsätta dra hem stora mängder matfisk så antalet fiskar per dag kan ha liten effekt. Men maxmått anser jag ska eftersträvas då bästa matfisken inte är 75+ cm. Fortfarande MINA egna värderingar och inget föreningen står bakom än.

            Det finns många synpunkter om detta när man pratar med folk. Finns ett visst motstånd mot utomstående kommer och tar "vår" gös.
            Min erfarenhet är att utomstående som kommer och trailar sina båtar inte är ett hot för fisket, tvärtom är det kul att locka sportfiskare som inte har som främsta uppgift att ta med matfisk.

            Alla har rätt till att köpa ett fiskekort och med ett fiskekort i handen har man samma rättigheter och skyldigheter oavsett om man kommer från annan ort eller sedan generationer fiskat och bott där. Har man andra värderingar än det så är man nog fel ute...
            Alumacraft så klart!

            Kommentera


            • #7
              Börjar dra ihop sig för årsmöten i föreningarna nu, har du hört nåt om uppdaterade regler Martin? Maxmått vore inte dumt i sjön tex.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av apersson69 Visa inlägg
                Börjar dra ihop sig för årsmöten i föreningarna nu, har du hört nåt om uppdaterade regler Martin? Maxmått vore inte dumt i sjön tex.
                Tjo. Dubbelkollade med ordförande igår om det inkommit någon motion ang detta. Han hade inte fått något från någon medlem.
                Jag kommer annars själv lyfta frågan till mötet.

                Vi brukar hålla årsmötet runt månadsskifte mars-april. Datum ej satt ännu.
                Alumacraft så klart!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av pikeman59, 2023-08-01, 13:15
                2 svar
                196 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg pikeman59  
                Startad av Sadda, 2024-02-03, 11:40
                5 svar
                300 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Niklar
                av Niklar
                 
                Arbetar...
                X