Havsöring på sommaren Gotland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring på sommaren Gotland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsöring på sommaren Gotland

    Har sökt runt efter information om havsöringsfiske under sommarmånaderna på östkusten utan att hitta något direkt.

    Beslöt mig därför för att testa. Enligt uppgifter är det sena kvällar och tidiga mornar som gäller. Jag valde att fiska på samma platser jag gör under höstfiske och senare vårfiske, d.v.s. vatten som är mer turbulent, gärna uddar och stenpartier med mycket tång. Jag fiskade timman innan solnedgång och en morgontimma efter soluppgång. Besökte fyra olika platser.

    Redan första försöket genererade kontakter med fisk och två fiskar landade. Fiskade vid Lummelundagrottorna. Såg fisken hoppa och fiskade i det området. Missade ytterligare tre den kvällen. Ingen av fiskarna var blanka, såg en mindre som hoppa vilken var blank. Såg även stor öring runt 5kg som hoppade högt.

    Andra försöket, fiskade vid Själsö. Tre fiskar upp och lika många missade. Det gäller att veva som en galning, full fart i rullen. Viktigt med ett bete som håller sig under ytan och har en bra gång även i hög fart. Jag fiskade uteslutande med Truttan som är ruskigt effektiv. Fiskade med naturtrogna mörkare färger.

    Morgonfiske vid Själsö genererade en landad fisk och ytterligare en kontakt.Click image for larger version

Name:	Öring Truttan.jpg
Views:	1
Size:	170,6 KB
ID:	1832677Click image for larger version

Name:	Öringretur.jpg
Views:	1
Size:	39,1 KB
ID:	1832678
    Fjärde fisketimman lades uppe vid nordvästra Gotland, segt fiske men såg slutligen små vak, missade en fisk, svårt att kroka och hänga med när man tokvevar. Tog slutligen en pigg mindre firre.

    Alltså, fisket går fint, majoritet med bruna fiskar, jag hade flest kontakter precis 30min innan solnedgång. Fiskade ofta på fisk som först visat sig i ytan. Svårt att kroka när man vevar fort, men en vanesak. Fisken är riktigt pigg och fet.

  • #2
    Fast det blir ju västkusten. På Gotland. Själsö och Lummelunda. Eller hur?

    Kommentera


    • #3
      Absolut västkusten på ön men östkusten (Sverige). Finns en del info om sommaröring på Västkusten (Sverige) ..

      Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Fast det blir ju västkusten. På Gotland. Själsö och Lummelunda. Eller hur?

      Kommentera


      • #4
        Hur som helt ett intressant och välskrivet inlägg. Tack! Jag kanske ska till ön senare i sommar och då får öringspöet följa med. Fast det blir ostkanten....

        Kommentera


        • #5
          Riktigt intressant spörsmål!
          Öringen äter nog ändå mer mat sommartid men den skyr varmt vatten och solljus, definitivt solljus men den kan gå ur kallvattnet tillfälligt och in i varmare om den kan förvänta sej bra käk.....
          Den är inte den enda av kallvattensfiskarna med dessa vanor, dock blir det mycket tillfälligt och att då vara just där.....
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Riktigt intressant spörsmål!
            Öringen äter nog ändå mer mat sommartid men den skyr varmt vatten och solljus, definitivt solljus men den kan gå ur kallvattnet tillfälligt och in i varmare om den kan förvänta sej bra käk.....
            Den är inte den enda av kallvattensfiskarna med dessa vanor, dock blir det mycket tillfälligt och att då vara just där.....
            Gotland är nog på det stora hela idealiskt för sommar fiske efter havsöring eftersom det finns mycket grundvatten med (tvär-)djupt, kallt vatten alldeles intill. Dvs de sk pallarna. På Väddös ostsida finns, på några ställen, liknande förhållanden.

            Kommentera


            • #7
              Riktigt bra skrivet..har försökt hitta öringen på sommaren sen förra året..jag ska nog ta mig ner till lummelunda ikväll o prova..tack för tipset

              Kommentera


              • #8
                Bör man andvända sig av sitt lax fiskespö 12-13 fot eller sitt alldagliga lilla spö som är ett längre ul spö? Ul spöt kan jag kasta upp till 20 grams drag..

                Kommentera


                • #9
                  Spinn/haspel 8-10 fot kastvikt upp till ca 30 gram.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av nuuben Visa inlägg
                    Bör man andvända sig av sitt lax fiskespö 12-13 fot eller sitt alldagliga lilla spö som är ett längre ul spö? Ul spöt kan jag kasta upp till 20 grams drag..
                    Vilket spö man använder är mycket en smaksak men det finns naturligtvis en gräns för hur klena grejor som är ansvarsfullt att använda. En havsöring i god sommarkondition är stark och man kan ju faktiskt råka få en stor sådan på kroken. Om du med UL-spö menar ett klent haspelspö för kastvikter upp till 10 gram så är det nog inte att rekommendera. Däremot så använder jag själv ganska ofta ett Daiwa Exceler 10 fots spö klassat för beten upp till 15 gram. Den klingan suger ganska snart musten även ur en skaplig fisk och är väl så effektiv som ett niofotsspö för vikter upp till 30 gram. Mycket beror ju också på hur pass bra broms man har på rullen och hur man använder prylarna. Laxsspö på 12-13 fot? Nja, om du med det menar typ sådana spön som man använder vid fisket i Älvkarleby och liknande så känns det alltför grovt. Fast har du bara det och UL-spöet att välja på så...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av OIofL, 2024-01-17, 19:50
                    4 svar
                    336 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OIofL
                    av OIofL
                     
                    Arbetar...
                    X