Flytt till Gotland - Behöver tips kring fisket! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytt till Gotland - Behöver tips kring fisket!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flytt till Gotland - Behöver tips kring fisket!

    Hallå!

    Det blir permanent flytt till Gotland efter sommaren tillsammans med familjen, och det måste redan planeras kring fisket!

    1) Havsöringsfisket längs kusterna har jag koll på överlag. Finns det särskilda ställen man bara måste prova dock? Är ena kusten bättre än den andra?

    2) Sjöar. Vad jag förstår är det ju inte ett överflöd med dessa. Jag tar med mig båt på trailer och undrar därmed vilka sjöar som är tillåtna att fiska på och vad man fiskar på dem.
    På samma tema - finns det några åar att tala om som håller fisk? Jag älskar både gädd- och abborrfisket, så dessa två arter är viktigast utöver öringen.

    3) Sällskap! Finns det någon som skulle vara intresserad av att visa en nyinflyttad utböling runt på ett par fisketurer? Jag är trevligt sällskap och tar med riktigt fina smörgåsar


    Jag ser fram emot att göra mig hemmastadd på ön och ta del av dess vackra natur och fiske. Förhoppningsvis med lite hjälp från er!

    Allt gott,
    Christoffer

  • #2
    Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
    Hallå!

    Det blir permanent flytt till Gotland efter sommaren tillsammans med familjen, och det måste redan planeras kring fisket!

    1) Havsöringsfisket längs kusterna har jag koll på överlag. Finns det särskilda ställen man bara måste prova dock? Är ena kusten bättre än den andra?

    2) Sjöar. Vad jag förstår är det ju inte ett överflöd med dessa. Jag tar med mig båt på trailer och undrar därmed vilka sjöar som är tillåtna att fiska på och vad man fiskar på dem.
    På samma tema - finns det några åar att tala om som håller fisk? Jag älskar både gädd- och abborrfisket, så dessa två arter är viktigast utöver öringen.

    3) Sällskap! Finns det någon som skulle vara intresserad av att visa en nyinflyttad utböling runt på ett par fisketurer? Jag är trevligt sällskap och tar med riktigt fina smörgåsar


    Jag ser fram emot att göra mig hemmastadd på ön och ta del av dess vackra natur och fiske. Förhoppningsvis med lite hjälp från er!

    Allt gott,
    Christoffer
    Hej Christoffer;

    Min svåger Nikolai Hammaris son Bengt Hammari brukar årligen kasta efter Havsöring runt Gotland under vår och höst med sina kompisar. Vad jag hört brukar de få 5-6 Havsöringar eller fler vid varje fisketur..

    Själv fiskade jag förr ofta efter Havsöring i vattnen runt Dalarö- Ornö- Utö och där var Havsöringar i vikter upp till cirka 9 kilos vikt inte alltför sällsynta. Troligtvis har min tidigare fiskelycka vid Havsöringsfiske till 90 % berott på att jag haft förmånen att få fiska med legendarer som fiskeguiden Johan Abelsson, Hasse Backman och Magnus Herou ...

    Eftersom du är från Uppsala kan jag berätta att jag åren 1989 - 2008, då familjen hade fritidshus i Snatra utanför Karlholmsbruk, fiskade efter Havsöring och Lax i Gävlebukten, Lövstabukten och öster om Forsmark och ända över mot Örskär...


    http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm

    Old Firehand

    Kommentera


    • #3
      Bättre sent än aldrig? Ett litet svar kommer här iaf.

      1. Havsöring finns nog nästan överallt. Gäller nog mest att hitta ställen man själv tror på och där det inte är för mycket frånlandsvind. Jag föredrar bekväma ställen. :P

      2. Utan markägare/samfällighets tillstånd finns det inga sjöar på Gotland där du kan lägga i egen båt. Tyvärr är det bara Lojsta-sjöarna och Västergarnsån som det går att lösa fiskekort till i dagsläget. I Lojsta får man dock ej använda egen båt. :/ Dock finns det att hyra.

      3. Skicka ett PM

      /Eric

      Kommentera


      • #4
        Vad är det för jäkla ö du hamnat på!? Fixa en båtplats på östsidan eller traila båten dit... vadare på väst och öring och båt på öst och gädda hörde jag för en evighet sedan, är nog mer komplicerat än så, hör med Eric...
        Senast ändrad av anteman; 2018-07-26, 00:37.

        Kommentera


        • #5
          Läs Nikkas blogg.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av OIofL, 2024-01-17, 19:50
          4 svar
          336 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg OIofL
          av OIofL
           
          Arbetar...
          X