Havsfiske vid Halmstad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiske vid Halmstad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsfiske vid Halmstad?

    Tjenare alla glada fiskare. Jag har börjar planera in nästa års fiske och har bestämde mig för att tillgängna sommaren i Halmstad vid västkusten. Jag har inte fiskat så mycket i havet förut så jag skulle behöva veta inprencip allt ni vet om kust fiske. Vilka arter finns när får man fiska dem vad fiskar man dem med? Tips på tackel beten och drag? Vad för utrustning man behöver. Om ni vet någon bra plats så får ni hjärna tipsa om det. De arterna jag vet som finns här är:

    Havsabborre
    Lite torks
    Havsöring
    Rödspetta
    Sandskädda
    Makrill tror jag det ska finnas.


    Det skulle va kul om man kunde få lite maktill och sill även torks men så klart blir man glad bara man får fisk. Jag kommer fiska från land. Det kan hända att jag skaffar mig en liten båt om det gör fisket enklare på något sätt. Så va så snälla och skriv allt ni vet om havsfiske och Gärna om ni vet något om fisket här på västkusten. Vänliga hälsningar glad liten fiskepöjk :-)

  • #2
    Utöver de arterna du skrivit så finns det tex skrubbskädda, berggylta, blågylta, brunsnultra och mycket annat. Plattfisk kan du tex fiska från östra stranden eller piren i Halmstad. Makrill finns också vid piren vissa tider på året. Berggylta finns om du åker en bit efter kusten vid Halmstad. Leta lite klippigare partier. Det är kul fiske där nere så testa på
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

    Kommentera


    • #3
      Bergylta/blågylta ger ju jävligt mycke bang 4 the buck om man räknar power per gram.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
        Bergylta/blågylta ger ju jävligt mycke bang 4 the buck om man räknar power per gram.

        Håller med, riktigt bra fart i dem
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

        Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

        Kommentera


        • #5
          Att dom e så jäkla fina e ju inte fel de heller!

          Kommentera


          • #6
            Någon som vet bra tekniker för dessa fiskar?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Razmus Visa inlägg
              Någon som vet bra tekniker för dessa fiskar?
              Vilka av arterna är du mest nyfiken på när det gäller metoder? Jag har främst botten- och flötmetat med räka som agn.
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

              Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

              Kommentera


              • #8
                Jag ör intresserad av starka fiskar och fiskar som man kan plocka upp mycket av.

                Kommentera


                • #9
                  Hej.
                  Halmstad hamn med yttre pirarm är ett klassiskt fiskeställe. Tidig vår o fram till försommaren kan du bottenmeta på utsidan. Du kan köra med 2 krokar eftersom botten består av sand. Testa gärna med 2 olika sorters agn så ser du vad som funkar.
                  Räka , sill o nummer 1 sandorm funkar bra. Sandormen får du gräva vid lågvatten. Det som nappar är mestadels sandskädda o skrubba skrubban är oftast mager på våren. Fram på försommaren kan du få enstaka piggvar o rödspätta , de föredrar ofta sill som agn.
                  Torsken har återvänt även om storleken inte är vad den en gång var när jag var barn o firrade. På senvåren kommer den in o kan fiskas långt ut på vågbrytaren eller i det som kallas salthamnen , förra året gjorde sejen sällskap in, en del av hygglig storlek. Månadskiftet april/maj dyker horngäddan upp. Kan fås på flötmete med sill som agn eller på långsmala drag även fluga funkar. Makrillen brukar göra entré i början av juni o stannar till oktober. Sill flöte =tradition eller drag med upphängare. Troligtvis starkaste fisken i våra vatten i förhållande till sin vikt. Havsöring 1/4 -30/9 drag,fluga,bombarda utmed kusten.
                  Ett tips på vägen Rasmus . dra inte upp o spara mer fisk än du kan äta. Sätt tillbaka fisk som är för små eller i dålig kondis.
                  Peter B
                  Senast ändrad av Peter B; 2016-01-30, 22:05.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för hjälpen har du några fler tips angående makrill?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av salmotrutta61, 2024-03-27, 20:48
                    1 svar
                    181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Arbetar...
                    X