Hur ofta blir det is på sjöarna här nere? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta blir det is på sjöarna här nere?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur ofta blir det is på sjöarna här nere?

    2018 så blev det fin is på de små sjöarna häromkring i mitten av februari, och den låg sedan ända fram till slutet av mars.
    Det hör väl säkert till ovanligheterna med så lång säsong, men jag funderar på hur det ser ut en genomsnittlig vinter?
    Brukar det vara kallt nog så att det går att pimpelfiska på mindre sjöar åtminstone någon gång varje år, eller är det ofta vintrar helt utan is?
    Då förra året var första året jag verkligen fiskade mycket har jag inte reflekterat över detta innan, men nu sitter man ju och funderar på om det kan bli något isfiske i år igen!
    Befinner mig i södra Halland.

  • #2
    Det kommer iaf inte att bli någon is i Skåne den här säsongen för jag har just köpt grejer till isfiske...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
      Det kommer iaf inte att bli någon is i Skåne den här säsongen för jag har just köpt grejer till isfiske...
      Förra säsongen väntade jag tills isen låg innan jag köpte isborr etc. för jag tänkte precis som du, köper jag något för isfiske i förväg så kan man ge sig fasen på att det blir tre år i rad utan is!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg

        Förra säsongen väntade jag tills isen låg innan jag köpte isborr etc. för jag tänkte precis som du, köper jag något för isfiske i förväg så kan man ge sig fasen på att det blir tre år i rad utan is!
        Var glad för det du! Är väl bättre att kunna spinnfiske året runt!?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg

          Var glad för det du! Är väl bättre att kunna spinnfiske året runt!?
          Varför tror du jag köpte isfiskegrejorna?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg

            Var glad för det du! Är väl bättre att kunna spinnfiske året runt!?
            Jag ser två bra saker med isfiske:
            1. Eftersom jag inte har egen båt ger isen tillfälle att komma åt nya sjöar/nya ställen i sjöar.
            2. Isfiske har för min del gett oerhört mycket bättre abborrfiske än vad öppet-vatten-spinnfiske ger på sen höst/tidig vår. Visst, på sommaren kan man få hyfsat med abborre, men nu sedan slutet oktober/tidig november har jag på 8 pass fått EN liten abborre. I våras fiskade jag 15 pass pimpelfiske från isen och gick inte lottlös en endaste gång.

            Kommentera


            • #7
              Vissa tycker om isfiske, och bra är väl det! Men om jag personligen fick välja skulle denna förbannade Årstiden inte existera

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
                2018 så blev det fin is på de små sjöarna häromkring i mitten av februari, och den låg sedan ända fram till slutet av mars.
                Det hör väl säkert till ovanligheterna med så lång säsong, men jag funderar på hur det ser ut en genomsnittlig vinter?
                Brukar det vara kallt nog så att det går att pimpelfiska på mindre sjöar åtminstone någon gång varje år, eller är det ofta vintrar helt utan is?
                Då förra året var första året jag verkligen fiskade mycket har jag inte reflekterat över detta innan, men nu sitter man ju och funderar på om det kan bli något isfiske i år igen!
                Befinner mig i södra Halland.
                Hej Sdw;

                Det antyds att det ska bli en riktigt kall vinter och då kommer nog de flesta insjöar i norra och mellersta Sverige att vara istäckta i mitten på januari...

                I södra Sverige kan isläget bli så att Vättern kan vara öppen till slutet av januari och i bästa fall långt in i Februari för Lax- och Öringtrollare som Torbjörn Fredriksson ..

                Du kan beskåda Torbjörn Fredriksson med fyra stora Vätternlaxar nere till vänster på bilden här..http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm ...

                Nothing is forever!


                Old Firehand
                Leif Engström
                Senast ändrad av Old Firehand; 2018-12-02, 12:23.

                Kommentera


                • #9
                  Det har i alla fall blivit en isfiskedag i Hjörneredssjöarna, 26 jan. Men sen smälte isen bort igen ganska snabbt.

                  Mvh
                  Johnny

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av iron9 Visa inlägg
                    Det har i alla fall blivit en isfiskedag i Hjörneredssjöarna, 26 jan. Men sen smälte isen bort igen ganska snabbt.

                    Mvh
                    Johnny
                    Ja, det var inte länge den låg här! Kul att du fick varit ute en gång åtminstone, blev det någon fisk?

                    Själv hade jag också premiär 26:e januari, sedan hann jag fiska 2:e, 3:e och 6:e februari också innan säsongen tråkigt nog kom till ett alldeles för tidigt slut.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av salmotrutta61, 2024-03-27, 20:48
                    1 svar
                    178 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Arbetar...
                    X