Fiske runt Funäsdalen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske runt Funäsdalen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske runt Funäsdalen?

    Det är så att vi har en stuga i Funäsdalen som jag endast har varit i på vinterhalvåret, nu ska jag äntligen passa på att åka upp för att uppleva Funäsdalen på sommaren!

    Tänkte höra om det finns någon som har bra koll på fisket och som har egna erfarenheter? För min del är det fiske med haspel eller multi som gäller i dagsläget.

    Öring och Harr är det som lockar!

    Alla tips, råd och funderingar är välkomna!


    ///Stefan

  • #2
    Hej! Hur har det gott för dig? Har du hittat fisk? Jag ska dit om en månad och isfiske efter gädda är planerad. Har du tipps vart man ska börja?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Stefan1985 Visa inlägg
      Det är så att vi har en stuga i Funäsdalen som jag endast har varit i på vinterhalvåret, nu ska jag äntligen passa på att åka upp för att uppleva Funäsdalen på sommaren!

      Tänkte höra om det finns någon som har bra koll på fisket och som har egna erfarenheter? För min del är det fiske med haspel eller multi som gäller i dagsläget.

      Öring och Harr är det som lockar!

      Alla tips, råd och funderingar är välkomna!


      ///Stefan
      Fråga i den lilla fiskebutiken mitt emot Systemet. Han verkar att ha koll.

      Jag har fiskat lite däruppe, men det mesta har varit i privatvatten på kalfjället. Annars finns Ruthven Sijtes kort, där det finns en del hyfsade vatten.om man är beredd att gå lite. T.ex. vattnen väster om Svansjön och Vättlafjället, mellan Holmsjön och Bolagen. I Svansjön har jag provat men där fiskas det för intensivt och ger dåligt.

      Man kan också ta bilen söder om Tännäs till Västra Vattnan och Valmen. Där behöver man båt eller kanot - tänk på att det är så strömt i sundet mellan Vattnan och Valmen, så att man behöver ett par rep för att dra flytetyget genom sundet på tillbakavägen. Där finns en bra iläggsplats vid Myskelåsen. i Vattnan verkar fisken ta bäst på lite större beten än de man brukar ha till fjällfisket. harren och abborren är fin där.

      Om man vill fiska gädda kan nog Ljusnedalssjön vara värd ett försök.

      P.

      Kommentera


      • #4
        Tack Capsizer 2!
        Det blir gädda i fokus som det är planerad nu. Kollar med fiskebutiken också

        Kommentera


        • #5
          Hur du tid eller bara uttråkad en sommardag. Åk Norrut till Mittådalen. Fanns en samebutik/cafe där vid ån, Nära korsningen. Vet ej om det är öppet på vintern. Var mest en sommarledig tonårstjej som jobbade där.
          Bästa torkade renköttet jag smakat!
          Det sägs att många äldre samer föredrar gädda/lake framför röding/öring. Så dom bör veta dom bästa vattnen.

          Kommentera


          • #6
            Tack husbehov! Torkad renkött är av intresse också

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Arbetar...
            X