Fiskebutik Östersund? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskebutik Östersund?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag besöker dom lokala butikerna i Jämtland ganska frekvent men sällan jag handlar någon pga det knappa utbudet på predator grejjer. Jag pratar nästan alltid med dom i butiken och luftar mitt missnöje med dom. Och de dom säger är att det inte finns någon marknad här uppe för predator fisket. Jag håller inte riktigt med och tycker att dom är lite trångsynta. De är många som fiskar gädda och borre, men dom har inte lyckats att väcka vårat intresse till att handla i butikerna pga sitt dåliga utbud och brist på engagemang. Karriz tex har tex tema kvällar med flugbindningskurs med Niklas Bauer osv för att locka sin kundkrets till sin butik. Hade gärna sätt något sådan på lanbys eller brunflo sport och fiske. Någon kväll med en fiskeprofil och snacka om utrustning och fiskemetoder.
    Bottennapp är napp de oxå!

    Kommentera


    • #12
      Självklart är det ingen som ska öppna den endast för välgörenhet, men jag tror att det finns en efterfrågan hos fler invånare här än vad man tror, och tråden var ju ämnad för att kolla om det fanns några som samtyckte i staden och närområdet.
      Och vi har ju som sagt en renodlad fiskebutik med ett dåligt utbud som verkar gå hyfsat, annars skulle dom knappast hålla öppet efter 20 år.
      Men det känns någonstans som Runk3n skriver, att det är dåligt initiativ från de som finns på marknaden här och att många lever i de gamla tankebanorna.

      "En gädda slår man ihjäl och kastar på land", "Fiska med spö? Nät ska det vara så man får fisk", "Röding eller öring, på fluga eller pimpel är det enda som är fiske", "abborre metar man bara med barnbarnen när dom är uttråkad och det är soligt på sommaren", "all fisk ska dödas, antingen äter man den eller kastar den".
      Det sjuka är att, även om jag överdriver så är det inte långt ifrån sanningen om hur de flesta som inte är riktigt sportfiskeintresserade här resonerar.
      Detta talar ju förvisso emot min teori om att en butik bör fungera här, så kanske det vore så att man behöver etablera ett större intresse för riktat sportfiske först. Vad vet jag

      Kommentera


      • #13
        Tyvärr har du nog rätt KingCoong, få där uppe gillar gäddan såsom du eller många här nere så butikernas analys är nog korrekt, gäddgrejer blir dyra hyllvärmare...

        Kommentera


        • #14
          Ja, dessvärre har du nog rätt i det anteman. Ett bra exempel är väl tävlingen storsloken. Där man fiskar en sträcka på 17 km mellan kraftverk och tar upp och ihjäl så mycket gädda som möjligt på en dag. Tror dom brukar ta upp kring 1 ton gädda under denna tävling.
          Det görs för att få ner beståndet av gädda då det tydligen ska vara alldeles sjuka mängder efter den här sträckan. Uppenbarligen är detta en väldigt uppskattad tävling då folk från hela landet brukar delta.
          Storslokens syfte är ju förstås att få ner antalet gädda då har blivit sådana mängder av fisken att fiske efter alla andra arter blir drabbad. Men att ta ihjäl ca 1 ton varje år är väl lite väl?

          Kanske får jag sätta mig ner och fundera på hur man ska kunna bredda intresset för gäddan som sportfisk och få folk att förstå att den inte är ett monster så som många tror.
          Någonstans tror jag också att det bristande intresset beror på att det inte finns en butik som faktiskt bryter normen, och visar att det går att fiska riktat på gädda och anpassa catch and release.

          Det känns lite som att vi "Surjämtar" bör anamma den mentalitet ni har där nere vad gäller fiske Där verkar intresset vara brinnande och betydligt mer utbrett.

          Kommentera


          • #15
            Ett alternativ om intresse finns för föreläsare är ju att starta eller gå med i en lokal predator-sportfiskeförening och få hit föreläsarna genom denna. Bidrag kan nog sökas. Ideellt arbete brukar vara svårt att hitta engagemang till tyvärr. Vore kul om predatorfisket växte här uppe så opinionen kring Catch-kill förändrades. Helst igår. Så tröttsamt.

            Kommentera


            • #16
              Ja, jag funderade faktiskt på det du skriver om att starta en förening. Ska bannemig ta och kolla upp det här lite noggrannare och se vad man kan göra för att påverka synen på predatorfisket till något positivt och även öka intresset och engagemanget för densamma.

              Kommentera


              • #17
                Långsiktighet behövs nog, att synas och höras och på flera fronter. Ett dilemma är just att harr, öring och röding hålls högre lokalt, regionalt och i viss mån nationellt. Den problematiken har man inte i sydligare vatten. Ur ett internationellt perspektiv kan ett bra gäddfiske locka mera turistkronor än öring. Kanske kunde det anordnas C&R tävlingar där uppe och locka dit oss sörlänningar...

                Hyrde stuga vid Revsundssjön i somras, fick många men inte så stora gäddor där. Kunde man få folk att förstå att bra gädd- och abborrefiske är ngt som lockar så kanske det kan påverka på sikt, få folk att reflektera över om det som är bra för mig också är bra för bestånden, för regionen? Gäller ju allt fiske egentligen.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Arbetar...
                X