Fisketips i Jämtland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketips i Jämtland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fisketips i Jämtland

    Hej,
    Jag, en kompis och min hund ska åka norrut v.29(mitten av juli) i sommar och börjar fundera på vart.
    Jag har dålig koll på olika fiskeställen i jämtland så tänkte att jag kan fråga efter tips!
    Jag har bättre koll norrut vid kittelfjäll- och arjeplogsregionen, men tänkte att jag ska hålla mig lite längre söderut i år.

    Önskemål:
    -Någonstans runt 10mil norr om östersund som nordligast. Inget riktmärke till sydligast.
    -Gärna fjällmiljö eller i anslutning till det
    -Sova i tält, gärna vandring 10-15 km.
    -Hund är tillåtet löst
    -Helst öring, ev. harr/röding
    -Funkar både strömmande och mer stillastående vatten

    Skriv era förslag, alla önskemål måste inte uppfyllas, vi är flexibla och ute i god tid!

    Tack på förhand,
    Simon

  • #2
    Kolla anariset, 2 sjöar förbundna med en fin å plus en liten tjärn med röding. Ingen tältning men finns liten timmerstuga. Grymt fint var det då iaf, var bland de första privatpersoner var där när de öppnade upp för sportfiske, och det var länge sedan så vet inte hur det är nu men ring och kolla, kanske kan vara ngt. Om ingen hyr fiskecampen så är ni helt ensamma på området om ni hyr stugan.
    Så var det när vi var där iaf, fick låna bastun och badtunna på campen gratis eftersom ingen var där, elda badtunnan varm, slå sig ner med en kall, solnedgång med anarisfjället i bakgrunden och rödingstim som vakade, kommer aldrig glömma den kvällen..

    Kommentera


    • #3
      Vad härligt det där lät! Förstår känslan du beskriver, du målade upp den väl! Jag ska fortsätta leta, hittade några tips om höglekardalen, väster om Östersund. Det stället lät mer som vad vi hade tänkt oss men tack för tipset!

      Kommentera


      • #4
        Kika på området runt Valsjöbyn, ca 10 mil nordväst om Östersund. Enorma mängder med tjärnar, sjöar (stora & små), rinnande vatten etc. Harr, Röding, Öring m.m. Vet flertalet som brukar planera in en vandringsrutt mellan flera olika vatten och vara borta 2-3 dygn. Då är det tält som gäller, hund kan man ha lös utan problem och vid bra väder brukar man kunna se dom Norska fjällen.
        Det enda negativa är väl att det sommartid brukar kunna vara gott om björn, men gör man lite ljud ifrån sig så går det ju
        Brukar själv vara där uppe vintertid och pimpla, och det är ett litet paradis på jorden

        Kommentera


        • #5
          Låter som ett riktigt härligt ställe! Fick lite frågor när jag har kollat där.
          Är det kalfjäll där eller brukar ni hålla er under trädlinjen?
          Har ni varit inom samebyn eller utanför den?
          Tack för svar! Jag tror att det blir att planera för några olika ställen att åka till, sen välja utifrån väderförhållanden och kanske dela upp veckan på två ställen. Bra förslag med valsjöbyn iallafall

          Kommentera


          • #6
            Frostviken med sina över 120 olika tjärnar och sjöar. Och fruktansvärt fin Natur. Fast minns inte hur många mil från Östersund det var. Men värt resan dit
            Ligger runt och i Gäddede
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sippe Visa inlägg
              Låter som ett riktigt härligt ställe! Fick lite frågor när jag har kollat där.
              Är det kalfjäll där eller brukar ni hålla er under trädlinjen?
              Har ni varit inom samebyn eller utanför den?
              Tack för svar! Jag tror att det blir att planera för några olika ställen att åka till, sen välja utifrån väderförhållanden och kanske dela upp veckan på två ställen. Bra förslag med valsjöbyn iallafall
              Vet att det finns möjlighet att fiska på kalfjället, jag själv har aldrig gjort det däremot, håller mig alltid nedanför trädlinjen. Men jag tror att man kan fråga BigRiverCamp om sådant
              Inne i samebyn har jag aldrig heller varit, och har ärligt talat aldrig tänkt på det ens Har fiskat där vintertid i 7 vintrar och har inte hunnit prova alla de vatten som är nära själva byn
              Vintertid är ju Rengen oerhört populär, då den vid rätt dag och förhållanden kan leverera rejäla mängder röding, så jag hamnar oftast där om det är bra fiske Har till och med fått lake på pimpel där vilket är ovanligt, men kul

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av KingCoong Visa inlägg

                Vet att det finns möjlighet att fiska på kalfjället, jag själv har aldrig gjort det däremot, håller mig alltid nedanför trädlinjen. Men jag tror att man kan fråga BigRiverCamp om sådant
                Inne i samebyn har jag aldrig heller varit, och har ärligt talat aldrig tänkt på det ens Har fiskat där vintertid i 7 vintrar och har inte hunnit prova alla de vatten som är nära själva byn
                Vintertid är ju Rengen oerhört populär, då den vid rätt dag och förhållanden kan leverera rejäla mängder röding, så jag hamnar oftast där om det är bra fiske Har till och med fått lake på pimpel där vilket är ovanligt, men kul
                okej, låter bra! jag tar med mig alla förslag och kanske rent av bestämmer vart jag åker när bilen rullar. Stort tack! Det är lite svårt att som ung och oerfaren kring fjällen bestämma sig vart man ska åka, då är det skönt att fråga personer som känner till områden

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                  Frostviken med sina över 120 olika tjärnar och sjöar. Och fruktansvärt fin Natur. Fast minns inte hur många mil från Östersund det var. Men värt resan dit
                  Ligger runt och i Gäddede
                  Lite kul att jag faktiskt suttit i google maps och kikat runt gäddede faktiskt, hehe. Tack! Jag kanske kan fråga mer specifikt vilka tjärnar/sjöar som gäller för ädelfisk på plats i gäddede?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Sippe Visa inlägg

                    Lite kul att jag faktiskt suttit i google maps och kikat runt gäddede faktiskt, hehe. Tack! Jag kanske kan fråga mer specifikt vilka tjärnar/sjöar som gäller för ädelfisk på plats i gäddede?
                    Gäddede Camping har allt du behöver Karta och fiskekort, även lite försäljning av fiskesaker, dock ej så mycket
                    Jag skall upp dit igen, men inye bestämt om det blir i år eller nästa år
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X