Vattennivå i Ralången - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vattennivå i Ralången

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vattennivå i Ralången

    Hej!

    Det brukar alltid bli någon tur till ralången varje sommar för att försöka lura någon gös. Men jag undrar om det är någon som har koll hur vattennivån är i sjön just nu? Där vi brukar lägga i har ju varit väldigt grunt förut. Och jag tänkte om vattnet sjunkit lika mycket som det gjort på andra ställen kanske det blir tufft att få i båten?

    Mvh

  • #2
    Ursprungligen postat av Algots Visa inlägg
    Hej!

    Det brukar alltid bli någon tur till ralången varje sommar för att försöka lura någon gös. Men jag undrar om det är någon som har koll hur vattennivån är i sjön just nu? Där vi brukar lägga i har ju varit väldigt grunt förut. Och jag tänkte om vattnet sjunkit lika mycket som det gjort på andra ställen kanske det blir tufft att få i båten?

    Mvh
    Tjena,

    Jag fiskade ju mycket i Ralången innan jag flyttade norr ut. Det är nog ingen idé att åka dit o fiska nu när vattnet står helt stilla (tror jag) o sedan börjar ju rötmånaden nu någon gång mellan 22-24/7 o pågår en hel månad. Det enda som hjälper till att syresätta den sjön är ett ordentligt regnväder o en riktigt hård vind så att sjön blir syresatt.
    Det var ju en kille från Dannike som hade båt i Ralången under tiden jag höll till där, men jag tror att han flyttade den till Åsunden sedan.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Det låter ju onekligen inte som optimalt för fisket. Tror du det skulle vara helt dött eller?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Algots Visa inlägg
        Det låter ju onekligen inte som optimalt för fisket. Tror du det skulle vara helt dött eller?
        Jag testade den sjön under liknande omständigheter för två år sen och det va bortkastad dyrbar fisketid tycker jag.

        Kommentera


        • #5
          hej

          Jag tycker vi borde fiska ihop där någon gång, kanske inte just nu med rötmånad och alldeles för fint väder,men nån gång!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Algots Visa inlägg
            Det låter ju onekligen inte som optimalt för fisket. Tror du det skulle vara helt dött eller?
            Nej, det är ingen optimal sjö när det har varit varmt en lång period.
            Ja, den skulle nog vara ganska så död o sedan har Ralången väldigt lätt för algblommning.
            Hela sjön blir alldels geggig ovanpå ytan.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
              hej

              Jag tycker vi borde fiska ihop där någon gång, kanske inte just nu med rötmånad och alldeles för fint väder,men nån gång!
              Jag la väldigt många tim på sjön varje år för att nå det resultatet som jag gjorde med gösen på 11,26 kg o dom andra 16 gösarna över 7 kg.

              Är det mig du menar så säger jag nej eftersom jag bor ca 130 mil norr ut.

              Då jag o kompisen gjorde en del av trollingfilmen om gösfisket så var det dagarna efter midsommar -82.
              Det blåste hård nordlig vind o regnet vräkte ner men vi hade ett fiske utan dess like.
              Se i länken.
              https://www.fiskesnack.com/forum/sho...%A4r-lsjonsson
              Sjön ligger näst inpå i syd-nordlig riktning.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #8
                Sök gösen i norra delen av sjön på östra sidan ca 300-400 m från land så ligger ni ungefär i strömfåran.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  man skulle väl se kyrktornet eller hur var det?
                  Nej Jonsson, menade inte dig vet var du bor men tänkte på de andra!
                  Även om det vore trevligt att träffas

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                    man skulle väl se kyrktornet eller hur var det?
                    Nej Jonsson, menade inte dig vet var du bor men tänkte på de andra!
                    Även om det vore trevligt att träffas

                    Kyrktorn vet jag inte om det är men tornet på Hollandshus. Ja, rakt framför det! Sedan har du även ett hygge (på min tid -79-89) på h sida. Det har väl vuxit upp rätt bra där nu.
                    Jag tänkte väl det!

                    Visst hade det varit kul att få träffa Sveriges okrönte göskung som en viss Jan Olsson på fiskejournalen gjorde.
                    Jag var ju nr 2 i Sverige med gösen på 11,26 kg o sedan hade jag flera mellan 9-10 kg-strecket.
                    Jag är väl 5-6v just nu i Sverige. Om det är någon mer som slår sig in vet jag inte. Nästa ligger på 9,9 kg.
                    Min snittvikt på gösen i Ralången var ju hög. Väldigt få under 4 kg o snittet låg någonstans runt 4,5-5 kg o då hade jag ingen C´n´R på den tiden.
                    I regel så satt 3 kroken på dom gösar som jag tog på mete ända nere i halsen o även när jag körde trolling ibland så smällde gösar från 4-5 kg o uppåt nästan hela wobblern av 18 cm. Det var just bara huvudet som stack ut.
                    Var bor du? Det finns en sjö på ovansidan av 32:an Tranås-Eksjö som heter Vrangsjö.
                    Där hade mina föräldrar stuga o sedan fick jag tag på en egen stuga o där finns/fanns riktigt fin abborre.
                    Tog 7 -8 st över kg o den största på 1,65 kg.
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Harkl, 2011-06-01, 14:23
                    96 svar
                    10 212 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Mikkel, 2021-08-12, 18:36
                    24 svar
                    1 377 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Peter Ebbers, 2023-01-29, 09:47
                    9 svar
                    391 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter Ebbers  
                    Startad av ovlof, 2023-08-21, 11:51
                    3 svar
                    322 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Zulan333, 2023-09-04, 12:46
                    11 svar
                    556 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fr
                    av fr
                     
                    Arbetar...
                    X