Fiska i/runt höglandet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska i/runt höglandet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiska i/runt höglandet

    Halloj! Blivit så sjukt sugen på abborre och gösfiske... Har aldrig testat fiska gös över huvud taget men abborre har man ju fiskat en del förr... Så vad har ni för tips på sjöar runt omkring här på höglandet om man vill fiska abborre eller gös?
    har båt på trailer så kan ta mig till sjöar med båtramp

    tack på förhand

  • #2
    Hej,

    En Huskvarna- Och Anebybo som har emigrerat från höglandet till Kalix o Norrbotten.
    Det finns flera bra gössjöar från Ylen o St. Nätaren n Huskvarna. Sedan har du Flisbysjön, Anebysjön, Ralången i Aneby kommun o Solgen utanför Eksjö.
    Ylen o St. Nätaren lev. bra med gös i matstorlek alltså runt 1-3 kg, Flisbysjön o Anebysjön har också bra gösbestånd. Storleksmässigt vet jag inte riktigt. Ralången levererar stor gös. Väldigt sällan under 4 kg. Själv har jag 17 gösar över 7 kg mellan -78-89 varav den största på 11,26 kg. På Råby ö- sidan av Ralången finns en naturramp. Jag hade min båt på v sidan men han släpper inte ner några fler båtar där. Ralången är svårfiskad under rötmånaden fram till 22/8. Den är grund. Runt 5,2 m på våren-försommaren och sedan sjunker den till 4,8-5 m.
    Rekommenderade wobblers i Ralången är Rapala original 18cm floating i färgerna S & GFR.
    Click image for larger version

Name:	20200728_060303.jpg
Views:	537
Size:	825,8 KB
ID:	2555968
    Sedan började med att meta gös och gädda.
    Meta efter gös blev framgångsrikt.

    Click image for larger version

Name:	Gösar på 11,26 o 8,4 kg.jpg
Views:	437
Size:	44,1 KB
ID:	2555969
    Gös 11,26 o 8,4 kg samma natt tagna på mete med levande mört.
    Click image for larger version

Name:	Jonssons flöte 45 mm päronflöte o 15 g sänke.jpg
Views:	427
Size:	27,3 KB
ID:	2555970
    45 päronflöte, 15 g glidsänke och tacklet bestod av 0,60-0,70 mm nylonlina med en 3-krok i stl 4.
    Jag fäste 3-kroken framför ryggfenan.
    Kasta med förstånd för annars far mörten åt ett håll och lina o tackel åt ett annat håll.
    Click image for larger version

Name:	Trollingfilm.jpg
Views:	446
Size:	41,8 KB
ID:	2555971
    Jag nere i h. hörn med en fin gös från Ralången från filminspelningen om trollingfiske efter gös.
    Runt 5 kg.

    Jag hoppas att du har fått den info du ville ha nu.

    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
      Hej,

      En Huskvarna- Och Anebybo som har emigrerat från höglandet till Kalix o Norrbotten.
      Det finns flera bra gössjöar från Ylen o St. Nätaren n Huskvarna. Sedan har du Flisbysjön, Anebysjön, Ralången i Aneby kommun o Solgen utanför Eksjö.
      Ylen o St. Nätaren lev. bra med gös i matstorlek alltså runt 1-3 kg, Flisbysjön o Anebysjön har också bra gösbestånd. Storleksmässigt vet jag inte riktigt. Ralången levererar stor gös. Väldigt sällan under 4 kg. Själv har jag 17 gösar över 7 kg mellan -78-89 varav den största på 11,26 kg. På Råby ö- sidan av Ralången finns en naturramp. Jag hade min båt på v sidan men han släpper inte ner några fler båtar där. Ralången är svårfiskad under rötmånaden fram till 22/8. Den är grund. Runt 5,2 m på våren-försommaren och sedan sjunker den till 4,8-5 m.
      Rekommenderade wobblers i Ralången är Rapala original 18cm floating i färgerna S & GFR.
      Click image for larger version

Name:	20200728_060303.jpg
Views:	537
Size:	825,8 KB
ID:	2555968
      Sedan började med att meta gös och gädda.
      Meta efter gös blev framgångsrikt.

      Click image for larger version

Name:	Gösar på 11,26 o 8,4 kg.jpg
Views:	437
Size:	44,1 KB
ID:	2555969
      Gös 11,26 o 8,4 kg samma natt tagna på mete med levande mört.
      Click image for larger version

Name:	Jonssons flöte 45 mm päronflöte o 15 g sänke.jpg
Views:	427
Size:	27,3 KB
ID:	2555970
      45 päronflöte, 15 g glidsänke och tacklet bestod av 0,60-0,70 mm nylonlina med en 3-krok i stl 4.
      Jag fäste 3-kroken framför ryggfenan.
      Kasta med förstånd för annars far mörten åt ett håll och lina o tackel åt ett annat håll.
      Click image for larger version

Name:	Trollingfilm.jpg
Views:	446
Size:	41,8 KB
ID:	2555971
      Jag nere i h. hörn med en fin gös från Ralången från filminspelningen om trollingfiske efter gös.
      Runt 5 kg.

      Jag hoppas att du har fått den info du ville ha nu.
      kanoninlägg... Tusen tack för det!! Ska testa ett par av dessa sjöar nästa vecka om det inte är fiskeförbud pga kräftfiske eller så... Men det kollar jag upp innan såklart...
      Ska dra till solberga direkt och hämta båten och göra den redo

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Dalton85 Visa inlägg

        kanoninlägg... Tusen tack för det!! Ska testa ett par av dessa sjöar nästa vecka om det inte är fiskeförbud pga kräftfiske eller så... Men det kollar jag upp innan såklart...
        Ska dra till solberga direkt och hämta båten och göra den redo
        Varsågod! Jag hoppas att du får ett bra fiske!
        Jag glömde nämna betesfiskens storlek ca 40-60 g.

        Skitfiske!
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #5
          Jo om du fiskar i Ralången så fiska norr om Råby och på den östra halvan av sjön innan du kommer fram till de slottsliknande husen i norra änden.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
            Jo om du fiskar i Ralången så fiska norr om Råby och på den östra halvan av sjön innan du kommer fram till de slottsliknande husen i norra änden.
            Sökte lite på båtramp, verkar som båtrampen är en bit upp i svårtån? Stämmer det att man lägger i båten i finnaryd eller vad de hette och sen åker man längs svartån ner till sjön?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Dalton85 Visa inlägg

              Sökte lite på båtramp, verkar som båtrampen är en bit upp i svårtån? Stämmer det att man lägger i båten i finnaryd eller vad de hette och sen åker man längs svartån ner till sjön?
              Ja, det finns en ramp där också! Själv har jag försökt att åka från Ralången till Frinnaryd men på -80-talet när jag tänkte utforska sträckan så var det mycket träd som hängde ner i ån, träd o grenar som låg i ån och grunt på många ställen.
              Ring och prata med personen i länken så får du kanske lite klarhet i båtramp.
              https://www.ifiske.se/fiske-ralangen.htm
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Dalton85 Visa inlägg
                Halloj! Blivit så sjukt sugen på abborre och gösfiske... Har aldrig testat fiska gös över huvud taget men abborre har man ju fiskat en del förr... Så vad har ni för tips på sjöar runt omkring här på höglandet om man vill fiska abborre eller gös?
                har båt på trailer så kan ta mig till sjöar med båtramp

                tack på förhand
                ---------------------------------------------------

                Hej Dalton;

                Jiggar och spinnare fungerar bra vid fiske efter Abborre...
                Ska du bli en mästare på Gösfiske bör du låna några Rapala GFR och se till att ha Isjonsson vid rodret...

                Old Firehand
                Leif Engström

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                  ---------------------------------------------------

                  Hej Dalton;

                  Jiggar och spinnare fungerar bra vid fiske efter Abborre...
                  Ska du bli en mästare på Gösfiske bör du låna några Rapala GFR och se till att ha Isjonsson vid rodret...

                  Old Firehand
                  Leif Engström
                  Körde lite jigg fiske här om dagen... Vart nog en 15 st kanske... 4 av dom hamnade på röken
                  Click image for larger version

Name:	B874B2CE-2243-4F60-A529-E154AEC149B1.jpeg
Views:	402
Size:	146,0 KB
ID:	2556171

                  Men gösfiske har jag aldrig testat på så det är jag sjukt nyfiken på... Hur får man honom till rodret då må tro? Kidnappning kanske? Haha.... Skulle vara guld värt att få fiska med någon som kan och har koll.... Men tyvärr ringde dom från Norge nu så måste ut på oljeriggen å bränna lite svetspinnar, men om 2 veckor är jag hemma igen, och då blir det gösfiske ... Ska beställa lite beten tills dess... Har en del Bomber 16B eller vad dom heter... men ska beställa hem lite annat också och även gös jiggar

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                    ---------------------------------------------------

                    Hej Dalton;

                    Jiggar och spinnare fungerar bra vid fiske efter Abborre...
                    Ska du bli en mästare på Gösfiske bör du låna några Rapala GFR och se till att ha Isjonsson vid rodret...

                    Old Firehand
                    Leif Engström
                    Haha! Tack Leif! Utan att skryta så skulle jag kunna åka ut o plocka minst en gös 4 kg gös vid min Hotspot om det inte vore för rötmånaden.
                    Ralången är svårfiskad då sjön har lätt för att blomma under rötmånaden och längre värmeperioder.
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Harkl, 2011-06-01, 14:23
                    96 svar
                    10 212 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Mikkel, 2021-08-12, 18:36
                    24 svar
                    1 377 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Peter Ebbers, 2023-01-29, 09:47
                    9 svar
                    391 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter Ebbers  
                    Startad av ovlof, 2023-08-21, 11:51
                    3 svar
                    322 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Zulan333, 2023-09-04, 12:46
                    11 svar
                    556 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fr
                    av fr
                     
                    Arbetar...
                    X