Fiske Anebysjön eller Ralången - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske Anebysjön eller Ralången

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Mikkel Visa inlägg
    Hej Stefan,

    vi fiskade på lördagen från ca. på 12 till 22 och tyvärr fick vi ingen gös. Vi gav oss ut för att segla ut på sjön med lite jiggutrustning. Vi såg ganska många gösar på sjön, särskilt där vi kunde se att det fanns en hård botten på ekolod.

    Kl. 18 började vi trolla med 4 spön och paravaner. Vi använde främst Bomber 16a och Nils Master 15 cm wobblers i starka färger. Seglade med en hastighet av ca. 1-1,3 knop, wobblers bytte ofta och varierade djupet med hjälp av blyvikter.

    Skulle jag fiska där igen skulle jag nog fokusera mer på de hårda bottenplatserna och använda fiske med mört och flott.

    Hoppas jag får möjlighet att fiska där igen,

    Vi tittade också på en stuga inte långt från Ralången. Tänker att det finns många bra gös vatten i området.

    Vet du något om Säbysjön?

    Mvh Mikkel
    Hej Mikkel,

    Om du nu undrar var jag har hållit hus dom senaste dagarna så har jag o frun varit ute och plockat blåbär och lingon samt rensat dom så att man har inför vintern och fram till nästa säsong. Det har blivit ca ca 20 l rensade blåbär och ca 26 l rensade lingon och ca 12 l svarta vinbär. Måndagen den 6/9 börjar älgjakten här uppe och då vill man gärna ha det undnanstökat. Jag jagar själv också och vi brukar få runt 60-70 kg älgkött om man är med och jagar tiden ut. Gott!

    Usch tråkigt efter en så lång resa.

    Ok!

    Flötestrolling med mört hade jag inte hört talats om på den tiden mer än när dom trollade efter öring/lax i Vänern med död löja. Den biten finns med i videofilmen också.

    Jag vet inte hur fisket är i Ralången efter muddringen som dom har gjort och kanske pågår ännu.

    Förslagsvis så åker ni upp i slutet på maj eller början på juni nästa gång.

    Ja, det finns väldigt många gösvatten från Huskvarna i väster där du har Ylen och St. Nätaren upp till Eksjö och Aneby. Utanför Eksjö så har du Solgen och söder om Aneby så ligger Flisbysjön o Anebysjön o n om Aneby, Ralången.

    Sedan finns det många andra sjöar runt Aneby med fin abborre bl. a.

    Om Säbysjön vet jag inget mer än att jag har hört att den är som Ralången fast det djupaste är ca 6,1 m. Läs i länken.
    https://www.tranas.se/upplevagora/fr...sjon.6438.html

    Skitfiske!

    /Stefan

    P. S. Min mamma hade en moster och några andra släktingar i Köpenhamn med omnejd så jag har varit där många gånger och ätit danskt smörrebröd med snaps mitt på dagen, bl. a.
    Click image for larger version

Name:	IMG_20210814_144949288_HDR.jpg
Views:	280
Size:	2,20 MB
ID:	2584983
    Click image for larger version

Name:	IMG_20210822_130923939.jpg
Views:	243
Size:	2,17 MB
ID:	2584984
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #22
      Hej stefan

      Har du tips på bra abborrsjöar i områden är jag intresserad.

      Mvh
      Fredrik

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av fr Visa inlägg
        Hej stefan

        Har du tips på bra abborrsjöar i områden är jag intresserad.

        Mvh
        Fredrik
        Hej Fredrick,

        Här har du några sjöar som jag fiskade i med jämna mellanrum.

        Vid Vrangsjön hade mina föräldrar sommarstuga från -63 och in på 2000-talet.
        Jag rodde mycket drag i sjön och fick abborrar upp till 1,65 kg som största fisk.
        Då fanns det flodkräftor i sjön så abborrarna smakade kräfta och var lite rödaktiga i köttet och väldigt goda.
        Sjön fick pest -79.Ca 5-6 m djup.

        Försjön är en källsjö ovanför Vrangsjön. Där hyrde jag båt på Fagerhult av Källner men han är nog avliden numera.
        Han hade barn vet jag och säkert har någon av dom tagit över gården. Abborre runt 1/2 kg. Runt 22 m djup

        Noen 5-6 hg men där vet jag inte hur det är på hösten. Runt 40 m djup om jag minns rätt. Svårfiskad!

        Norra o södra Vixen utanför Eksjö.
        https://www.ifiske.se/fisketips-norra-vixen.htm

        Skitfiske!
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

          Hej Mikkel,

          Om du nu undrar var jag har hållit hus dom senaste dagarna så har jag o frun varit ute och plockat blåbär och lingon samt rensat dom så att man har inför vintern och fram till nästa säsong. Det har blivit ca ca 20 l rensade blåbär och ca 26 l rensade lingon och ca 12 l svarta vinbär. Måndagen den 6/9 börjar älgjakten här uppe och då vill man gärna ha det undnanstökat. Jag jagar själv också och vi brukar få runt 60-70 kg älgkött om man är med och jagar tiden ut. Gott!

          Usch tråkigt efter en så lång resa.

          Ok!

          Flötestrolling med mört hade jag inte hört talats om på den tiden mer än när dom trollade efter öring/lax i Vänern med död löja. Den biten finns med i videofilmen också.

          Jag vet inte hur fisket är i Ralången efter muddringen som dom har gjort och kanske pågår ännu.

          Förslagsvis så åker ni upp i slutet på maj eller början på juni nästa gång.

          Ja, det finns väldigt många gösvatten från Huskvarna i väster där du har Ylen och St. Nätaren upp till Eksjö och Aneby. Utanför Eksjö så har du Solgen och söder om Aneby så ligger Flisbysjön o Anebysjön o n om Aneby, Ralången.

          Sedan finns det många andra sjöar runt Aneby med fin abborre bl. a.

          Om Säbysjön vet jag inget mer än att jag har hört att den är som Ralången fast det djupaste är ca 6,1 m. Läs i länken.
          https://www.tranas.se/upplevagora/fr...sjon.6438.html

          Skitfiske!

          /Stefan

          P. S. Min mamma hade en moster och några andra släktingar i Köpenhamn med omnejd så jag har varit där många gånger och ätit danskt smörrebröd med snaps mitt på dagen, bl. a.
          Click image for larger version

Name:	IMG_20210814_144949288_HDR.jpg
Views:	280
Size:	2,20 MB
ID:	2584983
          Click image for larger version

Name:	IMG_20210822_130923939.jpg
Views:	243
Size:	2,17 MB
ID:	2584984
          Vilken video är det du menar?
          Nån video om när du fiskade i Ralången?
          isåfall länka gärna här
          Min fiskeblogg:
          www.marcusfiske.blogspot.se

          Kommentera


          • #25

            Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg

            Vilken video är det du menar?
            Nån video om när du fiskade i Ralången?
            isåfall länka gärna här
            Fiskejournalens Video 1982
            Ja, jag är nere i h. hörn med en 5 kg gös.
            Filmen gjordes månd-onsd efter midsommar. Riktigt hård nordan, ösregn och kanonfiske.
            Click image for larger version  Name:	Trolling video.jpg Views:	0 Size:	1,52 MB ID:	2624557
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Harkl, 2011-06-01, 14:23
            96 svar
            10 212 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av Mikkel, 2021-08-12, 18:36
            24 svar
            1 377 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av Peter Ebbers, 2023-01-29, 09:47
            9 svar
            391 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter Ebbers  
            Startad av ovlof, 2023-08-21, 11:51
            3 svar
            322 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av Zulan333, 2023-09-04, 12:46
            11 svar
            556 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg fr
            av fr
             
            Arbetar...
            X