Huskvarna ån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huskvarna ån

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Huskvarna ån

    Man har ju hört genom åren att det kan vara givande fiske efter Gädda i Huskvarna ån, stämmer detta eller är det glest mellan huggen!?
    När "brukar" det vara aktuellt där?

    Äntligen är isen borta, nu blir det gäddfiske framöver

  • #2
    Jag vet inte hur det är med gäddfiske där men jag har tagit en abborre på lite över 1kg där

    Kommentera


    • #3
      Ska vara bra potential på större björkna. Abborre över kilot har man hört om oxå, en hel del. Gädda har jag inte HÖRT om, men de få gäddor ute i södra vättern ska ju leka någonstans...
      Team El-Ge Småland
      http://nizzeofredde.blogspot.com

      Kommentera


      • #4
        Jodå, Gädda Gös och Abborre finns i ån, inga monster direkt...
        Abbore är väl enklast att ta ute vid oset.. (mynningen ut till vättern håller de största..)
        Gädda finns lite här och var, Gös har tagits efter esplanadbron mot vättern till...

        Skitfiske!
        //Fredrik

        Kommentera


        • #5
          Togs det inte en gädda runt 12 förra året i ån?

          Kommentera


          • #6
            Det har du nog rätt i ..det ringer en lite klocka...

            Kommentera


            • #7
              jodå tintin! har sett bilder på aset. En kort å smäll fet fisk på 12,9 kg. togs förra våren.

              Kommentera


              • #8
                Hittade den här tråden när jag sökte runt om ån så jag tänker fylla på lite...

                Har i dagarna fiskat rätt mycket i huskvarnaån med flötmete och 12, 14 och 16-krok med maggot efter vitfisk. Det har nappat något otroligt dåligt. Har fiskat från de två bryggorna ovanför kyrkan samt nedanför esplanadbron och hela vägen ut till oset.

                Har även bottenmetat med störrre krok, glidsänke och vitfisk som agn och flötmetat med större krok och vitfisk som agn (vet inte om det är nors, löja, id) och det har gett riktigt dåligt med utdelning, bortsett från ikväll. Har metat längs med hela ån, i oset och ute på piren i hamnen i huskvarna.

                Det enda nappet jag haft på mete med fisk som agn, och den enda fisk som krokats och landats, var en gös på 1.5kg och 50 cm strax efter esplanadbron med dött agn på bottenmete med glidsänke.

                Totalt har jag fått 10 st vitfiskar under en decimeter i längd, och den här gösen. Detta på ca 18 timmars koncentrerat fiske med två metspön och två spinnspön med mete.

                Säg till innan om du/ni har tänkt att spinnfiska i ån med drag. Ge mig hellre ett par hundralappar och ge fan i att fiska istället. Det är så mycket skräp att fastna i så allt annat än ytgående drag samt mete går bort...

                Det finns faktiskt fisk att få ute på piren i huskvarnahamnen. Jag landade en gädda på 6.3 kilo där förra året på ett skeddrag, detta om någon undrar varför jag är där ute och metar(bilder finns) Tyvärr så är det enligt min uppfattning, värdelöst att fiska i Huskvarkaån och runtomkring, trots den stora gäddan och den här gösen, det går åt alldeles för mycket tid för den lilla utdelning som går att få.
                Senast ändrad av extaway1; 2010-07-01, 01:03.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av extaway1 Visa inlägg
                  Hittade den här tråden när jag sökte runt om ån så jag tänker fylla på lite...

                  Har i dagarna fiskat rätt mycket i huskvarnaån med flötmete och 12, 14 och 16-krok med maggot efter vitfisk. Det har nappat något otroligt dåligt. Har fiskat från de två bryggorna ovanför kyrkan samt nedanför esplanadbron och hela vägen ut till oset.

                  Har även bottenmetat med störrre krok, glidsänke och vitfisk som agn och flötmetat med större krok och vitfisk som agn (vet inte om det är nors, löja, id) och det har gett riktigt dåligt med utdelning, bortsett från ikväll. Har metat längs med hela ån, i oset och ute på piren i hamnen i huskvarna.

                  Det enda nappet jag haft på mete med fisk som agn, och den enda fisk som krokats och landats, var en gös på 1.5kg och 50 cm strax efter esplanadbron med dött agn på bottenmete med glidsänke.

                  Totalt har jag fått 10 st vitfiskar under en decimeter i längd, och den här gösen. Detta på ca 18 timmars koncentrerat fiske med två metspön och två spinnspön med mete.

                  Säg till innan om du/ni har tänkt att spinnfiska i ån med drag. Ge mig hellre ett par hundralappar och ge fan i att fiska istället. Det är så mycket skräp att fastna i så allt annat än ytgående drag samt mete går bort...

                  Det finns faktiskt fisk att få ute på piren i huskvarnahamnen. Jag landade en gädda på 6.3 kilo där förra året på ett skeddrag, detta om någon undrar varför jag är där ute och metar(bilder finns) Tyvärr så är det enligt min uppfattning, värdelöst att fiska i Huskvarkaån och runtomkring, trots den stora gäddan och den här gösen, det går åt alldeles för mycket tid för den lilla utdelning som går att få.
                  Oj det låter som du haft en ruskig otur.
                  Ifall det är något fel på din fiskemetod eller om det bara är fel tidpunkt går så klart inte svara på utan att vara med.

                  Men vi har fått en hel del vitfisk, allt från småmört till rätt fina Braxnar.
                  Abborre har vi tagit någon gång också.
                  Andra verkar ju ha rätt bra framgång efter Gädda i sjöbildningarna, kanske har de båt som hjälpmedel. Prova mer, ifall det är gädda du är efter så testa när det inte är solsken och kokhett. Prova att kasta ut flötmetet så långt ut du bara kan i de breda partierna på båda sidorna om bron.

                  Jag vet inte hur länge du fiskar per gång men det är ju inte ovanligt att inte få en enda fisk på 4-5 timmar. Mindre än 4 timmar skulle jag nog inte vilja sitta när jag flötmetar/bottenmetar gädda.

                  Det är förmodligen inte hur mycket gädda som helst men visst finns de där, och det har plockats några stycken över 10 kg.

                  Kommentera


                  • #10
                    Skulle tippa på att det är otur blandat med dåligt tålamod
                    Har iofs frågat andra fiskare som jag stött på och de har inte fått mycket fisk heller. Ibland är det så. Nu har jag ju bara haft två vanliga metspön, ett glidbottenmete och ett flötmete, det är ju inte optimalt, men man ska inte behöva fiska med 5-6 gädd/gösmeten och 5-6 vanliga metspön för att få lite fisk :P

                    Jag är van vid betydligt bättre utdelning än den jag fått här. Det är kanske inte rättvist att jämföra Huskvarnaån med mindre sjöar, gölar, tjärn eller åar i Kronobergs län. Inte heller Klarälven runt Karlstad som jag fiskat mycket i förr. Fisket gäller från land.

                    Ångrar att jag gnällde så mycket men det kan bero på myggbetten. Det känns mycket trevligare idag när det blir gös till middag Läste någonstans att det hade tagits gös ända upp till fabriksmuseet, så det får bli en kväll där också. Ska ordna något mer spö för att öka chanserna lite

                    Man får inte missa när turen vänder, så det gäller att fiska även när man får lite fisk. Lära känna vattnet och dess förhållanden. T ex ger en typ av väder bra fiske i ett vatten men dåligt i ett annat. Kanske får bli en tur ut ikväll igen.
                    Senast ändrad av extaway1; 2010-07-01, 13:12.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Harkl, 2011-06-01, 14:23
                    96 svar
                    10 229 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Mikkel, 2021-08-12, 18:36
                    24 svar
                    1 380 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Peter Ebbers, 2023-01-29, 09:47
                    9 svar
                    404 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter Ebbers  
                    Startad av ovlof, 2023-08-21, 11:51
                    3 svar
                    325 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Zulan333, 2023-09-04, 12:46
                    11 svar
                    579 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fr
                    av fr
                     
                    Arbetar...
                    X