Anlägga damm för flodkräfta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anlägga damm för flodkräfta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Anlägga damm för flodkräfta?

    Vem kan detta?
    hur skyddar man vattnet mot kräftpest om det funnits i vattensystemet eller kanske finns nu?
    Måste man ha ett helt slutet vattensystem?

    Jag läste att det finns ett åtgärdsprogram för flodkräftan, finns det även bidrag?

    Jag läser om bidrag för att ta hand om jordbrukskemikalerna,, men vad gäller där,, kan det vara slutet system då?

  • #2
    Jag har hittat denna info
    svårt med bidrag, om man ska ha fisk, flodkräfta
    man bör ha slutet system
    fisk, gräskarp och bäcköring och då flodkräfta

    Djup, räcker med 1 m men bra med djuphåla där en pump sitter, ex 4 m djup.
    pumpen ska leda vattnet till ett vattenfall, detta ger syresättning.

    20x50m räcker för flodkräftor men vad kräver bäcköring, karp? 50x50 eller 100x100?

    någon har väl drömt om en egen damm?

    Kommentera


    • #3
      hmm

      vilken är den minsta dammni har fiskat i?

      kan man ha gräskarp på 5kg i en liiiiten damm?
      bäcköring måste väl fungera i vilken pöl som.

      Var hittar man pump som går på 220 och kan pumpa hyffsat mycket 5m höjd, måste ju klara att ligga i vatten i 10 år....

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
        hmm

        vilken är den minsta dammni har fiskat i?

        kan man ha gräskarp på 5kg i en liiiiten damm?
        bäcköring måste väl fungera i vilken pöl som.

        Var hittar man pump som går på 220 och kan pumpa hyffsat mycket 5m höjd, måste ju klara att ligga i vatten i 10 år....
        Ca 125x72 m med falluckor beroende på hur högt/lågt vattnet var. Jag tror det var bäcköring i dammen (men gammelgubbarna kallade dom för forell bara. God att äta i alla fall.) samt abborre o någon enstaka gädda. Dammen var att trygga vattentillförseln till en gammal kvarn inte långt ifrån stugan utanför Aneby.

        Det fanns flodkräftor i hela vattensystemet (från Försjön (källsjö), Vrangsjön, bäcken ner till dammen o en bit till) ner till Ralång fram till -79 innan pesten kom dit. Inga flodkräftor i Ralången. Du ser på kartan som jag bifogar o då ser du var jag hade stugan också.


        Var ifrån ska du ta vattnet? Fråga en byggfirma som bl. a gör försäkringsskador. Översvämningar m. m.
        Du har inte sett på den amerikanska serien Gold Rush för där har dom rejäla pumpar. Den går på Discovery under höst o vinter. Det går en repris på kanal 9 kl. 11.45. Se länk. https://www.tv.nu/kanal/kanal-9/imorgon

        Senast ändrad av lsjonsson; 2019-06-01, 13:18.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

          Ca 125x72 m med falluckor beroende på hur högt/lågt vattnet var. Jag tror det var bäcköring i dammen (men gammelgubbarna kallade dom för forell bara. God att äta i alla fall.) samt abborre o någon enstaka gädda. Dammen var att trygga vattentillförseln till en gammal kvarn inte långt ifrån stugan utanför Aneby.

          Det fanns flodkräftor i hela vattensystemet (från Försjön (källsjö), Vrangsjön, bäcken ner till dammen o en bit till) ner till Ralång fram till -79 innan pesten kom dit. Inga flodkräftor i Ralången. Du ser på kartan som jag bifogar o då ser du var jag hade stugan också.


          Var ifrån ska du ta vattnet? Fråga en byggfirma som bl. a gör försäkringsskador. Översvämningar m. m.
          Du har inte sett på den amerikanska serien Gold Rush för där har dom rejäla pumpar. Den går på Discovery under höst o vinter. Det går en repris på kanal 9 kl. 11.45. Se länk. https://www.tv.nu/kanal/kanal-9/imorgon
          om jag ska ha flodkräfta så är det ett slutet system, vatten från brunn o regn,, vågar ej ta från bäcken.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

            om jag ska ha flodkräfta så är det ett slutet system, vatten från brunn o regn,, vågar ej ta från bäcken.
            Ja, det förstår jag! Nej, det blir för riskabelt! Det går ju åt väldigt mycket vatten bara för att fylla en så liten damm.
            Dammen vid stugan var mer än 2 m djup.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

              Ja, det förstår jag! Nej, det blir för riskabelt! Det går ju åt väldigt mycket vatten bara för att fylla en så liten damm.
              Dammen vid stugan var mer än 2 m djup.
              ja, har snackat med en del nu,, vet i sutton om det går att hålla kräftpesten borta även med slutet vattensystem,, räcker ju med att en anka skiter i dammen.....

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                ja, har snackat med en del nu,, vet i sutton om det går att hålla kräftpesten borta även med slutet vattensystem,, räcker ju med att en anka skiter i dammen.....
                Visst gör det det!
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  Då denna tråd var tveksam och jag själv kan pma Jonsson så kan tråden kanske tas bort.
                  Jag kan dock erkänna att till viss del skulle jag burfiska kräftor i denna pöl.
                  Men även ha spegelkarp för sportfiske(sportfiske i damm)
                  gräskarp för gräsbekämpning
                  röding för mat/fiske

                  Flodkräftan var mest för att rädda den.


                  Om tråden är kvar och någon är intresserad så är läget följande:
                  Tar in pris på grävning, tror jag gräver 1 stor och en mindre.
                  Tar in pris på pumpar, velar mellan cirkulationspump och fontänpump, allt mellan 4000kr till 20k.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av calahanzoer, 2023-09-27, 23:39
                  0 svar
                  109 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg calahanzoer  
                  Arbetar...
                  X