När börjar höstgäddan hugga, är det lite tidigt nu? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När börjar höstgäddan hugga, är det lite tidigt nu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • När börjar höstgäddan hugga, är det lite tidigt nu?

    Hur jagar dom när temperaturen sjunker, ytan eller på djupet?
    denna sjön är ca 16m djup men vår o sommarfisket är bäst på 4-6m djup och ofta bara nån meter från ytan.
    men har aldrig fiskat på senhösten, så please lite input?

  • #2
    I en sjö som din skulle jag fiska djupt, och gärna i djuphålorna där betesfisken nu klumpar ihop sig. Men man får vara beredd på att det är trögt, jag var ute en sväng igår och vi lyckades endast lura upp en lite större gädda som hade fullt med iglar på sig. Dom stod inaktiva och tryckte på botten.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
      I en sjö som din skulle jag fiska djupt, och gärna i djuphålorna där betesfisken nu klumpar ihop sig. Men man får vara beredd på att det är trögt, jag var ute en sväng igår och vi lyckades endast lura upp en lite större gädda som hade fullt med iglar på sig. Dom stod inaktiva och tryckte på botten.
      kanon
      du tror att dom är nere på 16 meter eller där det är 4 meter och sen en håla på 8m?

      jag har ett hds live så nått borde väl skiten hitta,, aldrig mer lowrance....

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
        Hur jagar dom när temperaturen sjunker, ytan eller på djupet?
        denna sjön är ca 16m djup men vår o sommarfisket är bäst på 4-6m djup och ofta bara nån meter från ytan.
        men har aldrig fiskat på senhösten, så please lite input?
        Hej Abe;

        Gäddans optimala trivseltemperatur ligger vid +14 gr. C. Den vattentemperaturen infaller normalt både under vår och höst samt i olika delar av landet....

        Själv har jag haft bästa höstfisket efter Gädda i september och oktober...
        Gäddan trivs och jagar bäst i vikar, utmed stränder och runt uddar där vinden ligger på och söker sig i lä först när vattentemperaturen sjunker under +4 gr. C....

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

          Hej Abe;

          Gäddans optimala trivseltemperatur ligger vid +14 gr. C. Den vattentemperaturen infaller normalt både under vår och höst samt i olika delar av landet....

          Själv har jag haft bästa höstfisket efter Gädda i september och oktober...
          Gäddan trivs och jagar bäst i vikar, utmed stränder och runt uddar där vinden ligger på och söker sig i lä först när vattentemperaturen sjunker under +4 gr. C....

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          14 grader borde vara nu...eller kanske tillomed under 14 grader.

          Kommentera


          • #6
            Vi hittade på lodet, både betesfisken och gäddorna som stod under stimmen precis ovan botten på djup från cirka 7 till 14 meter. Men här uppe har vi bara 7-8 grader i vattnet med. Var betydligt enklare när vattnet höll cirka 14 grader som OF nämnde.

            Kommentera


            • #7
              I Ralången hade jag sagt nu el. inom närmaste veckan.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av calahanzoer, 2023-09-27, 23:39
              0 svar
              102 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg calahanzoer  
              Arbetar...
              X