2-24m djup? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2-24m djup?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 2-24m djup?

    Jag har en bra gäddsjö eller tagit många runt 7 kg men vet det tagits dubbelt så stora, jag har tagit mina i närheten av regnsbågsodlingen men hittade nu ett jättedjup på 24 m
    Är det där jag ska testa, resten av sjön är mest 5-7m?
    Bifogade filer

  • #2
    Varför inte, ser ut att vara mycket struktur. Men ingen garanti på att det finns något större där. Fångar mycket gäddor på 2-4kg på branter från 5-20m men min största på 11kg tog i vassen på 1m i samma sjö.

    Kommentera


    • #3
      Körde dit utan laddat kartan , hittade bara 16m .
      måste lära mig det....
      kör på kända branter nu
      1 gädda 84 cm
      Bifogade filer

      Kommentera


      • #4
        Jag glömde ju vintertiden, då det blev en timme kortare pass, Inge mer fisk.
        9.9 grader, när börjar gäddorna bli stela o inte vill jaga som tidigare?

        Kommentera


        • #5
          Click image for larger version

Name:	0A379197-96BE-4B60-A3A1-7DCAB537261D.jpeg
Views:	874
Size:	2,75 MB
ID:	2525297 Detta kom in på lodet dock såg jag inget på 2d men det är väl småfisk?
          Bifogade filer

          Kommentera


          • #6
            En lite större regnbågssjö skulle jag gärna ha i närheten, brukar bli gott om lättjagad mat och stora gäddor då... Så djuphålan i sig behöver inte vara av intresse om inte regnbågsrymlingar ofta patrullerar dessa djup efter pelagisk fisk. Hela kartbilden din har ju stora djup från 10m och nedåt så ytorna blir stora att fiska av om det finns pelagisk betesfisk som gäddorna lärt sig beta av. Ekolodsbilden tyder på det såvida det inte är vanlig braxen och mört som börjat klumpa ihop sig inför hösten.

            Om jag var ute efter (stor) regnbågsgädda så skulle jag primärt pröva att trolla eller vertikalspinna i en regnsbågssjö och primärt i nära anslutning till kassarna om rymlingarna ofta håller till just där och äter befintlig nors, siklöja och liknande. Om de snarare är så att rymlingarna i avsaknad av pelagisk betesfisk i sjön, snabbt drar vidare mer strandnära så skulle jag försöka undersöka var de tar vägen... dvs följ regnbågen och jag skulle företrädesvis använda stora gummibeten, jiggar swimbaits och tailbaits, bl. a. SG har flera av de senare och 25-40 cm.

            En regnsbågsgädda lär nog patrullera pelagen och äta hela året så kör på. Har inte prövat men flötestrolling förefaller funka särskilt väl när det är kallt i vattnet och det kan nog bero på att betesfisken lever och rör sig även riktigt långsamt fiskad. Jag kör inte live-bait så jag skulle istället pröva gummi och ju kallare ju långsammare men ändå varierad hemtagning och med lättrörliga beten (med tail). Undrar om doftmedel funkar bättre på en långsamt fiskat bete som inte syns/hörs och triggar hugg lika väl som ett snabbt bete?

            Kommentera


            • #7
              Ja, området blir stort om man inte har något att gå efter,, jag hade en pelargiskt eko som borde vara gädda, men den fick jag ej att hugga.

              men faktiskt rätt kul med vanlig trollin med,, ska bara hitta rätt bete,, har mest mindre wobler och göswoblers,, men kanske 20cm räcker.

              måste dock tynga ner dem om jag ska ner till 10 m...

              Nu ska det blåsa några dagar så avvaktar,, hatar blåst när det är kallt.
              ska även försöka få in kartan på lodet.

              Kommentera


              • #8
                Finns det mycket regnbågsgädda i sjön så skulle jag absolut köra stora beten som de blivit präglade på. Kolla säljes och Tradera så kan du göra bra affärer.

                Gäddan jagar underifrån så inte ofta man behöver köra djupt utan där betesfisken står eller högre. Ett relativt högt fiskat, stort bete ger fin siluett och kan locka på avstånd om sjön är klar.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                  Jag glömde ju vintertiden, då det blev en timme kortare pass, Inge mer fisk.
                  9.9 grader, när börjar gäddorna bli stela o inte vill jaga som tidigare?
                  För ett lyckat senhöstfiske kolla vindriktningen dagarna före!
                  För ett lyckat senhöstfiske efter Gädda gäller det att lägga märke till vindriktning och vattentemperatur. Du kan fiska efter Gäddan där vinden ligger på (lovartsidan) ända tills vattentemperaturen kryper under +4 gr.C. Då börjar Gäddan söka lä i vindskyddade vikar samt bakom uddar och mindre, skyddande öar. Kolla också vindriktningen några dagar före fisketuren! Där vinden har legat på flera dagar i sträck, där hittar du sannolikt Gäddan med stort "G".
                  Variera inspinningshastigheten vid vart tredje kast tills du funnit vilken fart på betet Gäddan hugger vid. Någon gång kan Gäddan hugga på riktigt snabba wobbler under senhösten, men långsam inspinning med ett eller två spinnstopp efter varje kast brukar vara mest framgångsrikt vid senhöstfiske efter Stor Gädda. Ledade wobbler som rör sig yvigt vid långsam inspinning brukar kunna forcera stora Gäddor till hårda, blixtsnabba hugg.

                  I november och december fungerar Gäddfisket bra under dygnets alla ljusa timmar. Glöm bara inte mitt grundtips att fiska där vinden ligger på och speciellt där det är lite grumligare vatten. Ödsla inte många kast på varje plats så här års. Nötfiske i branterna hör våren till! Nu på senhösten hugger Gäddan ofta i första eller andra kastet. Ankra inte utmed grunda strandkanter, i flader och vikar utan driv med vinden och kasta av i medvind och solfjädersform. I djupare vatten måste man ankra för att kunna fiska av "Hot Spotsen" effektivt. Här får du byta ut den ledade wobblern mot en mera djupgående wobbler. Vid jerkbaitfiske gäller exakt samma regler och färger. Kör med ett grundgående jerkbait på vattendjup mellan en och tre meter och långsamt sjunkande jerkbait i djupare vatten.

                  Stora Gäddor över 12 - 14 kilos vikt påträffas inte ofta inne på riktigt grunt och klart vatten där de har svårt att jaga och överrumpla snabba bytesfiskar. Sök de Stora Gäddorna i något djupare eller grumligare vatten och då gärna i utkanterna av mindre kullar med cabomba, gäddnate och krusnate. Ibland hittar du
                  Stora Gäddor i ännu grundare vatten under senhösten, men det är sannolikt utmed kanter där vinden ligger på hårt eller har legat på hårt under flera dygn och samlat upp mängder med småfisk.

                  Old Firehand
                  Leif Engström




                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2019-10-29, 19:25.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Finns det mycket regnbågsgädda i sjön så skulle jag absolut köra stora beten som de blivit präglade på. Kolla säljes och Tradera så kan du göra bra affärer.

                    Gäddan jagar underifrån så inte ofta man behöver köra djupt utan där betesfisken står eller högre. Ett relativt högt fiskat, stort bete ger fin siluett och kan locka på avstånd om sjön är klar.
                    Svårt att veta hur mycket regnbåge de käkar, inte hört att några rymt nu men för ca 10 år sedan var det många som slapp ut, och då blev gäddorna fina...

                    jag har någr linethru beten som påminner om regnbåge,, men tycker linan ser klen ut.
                    gäddan i dag tog på swim whizz rödvit 150mm

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av calahanzoer, 2023-09-27, 23:39
                    0 svar
                    101 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg calahanzoer  
                    Arbetar...
                    X