2-24m djup? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2-24m djup?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Dåtidens vågar hade ett och annat att önska... =)

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Dåtidens vågar hade ett och annat att önska... =)
      nja, tänkte mest på att nästan alla har nått ekolod nu för tiden, elmotor,, fiskeforum för att disskutera.

      MEN jag tror inte fisket är roligare nu men effektivare.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

        Njae , att dagens gäddfiskare skulle vara sämre och missa fler 10-plussare än förr är jag minst sagt tveksam till. När det gäller möjligheterna att känna hugg, särskilt på lite längre lina, så vågar jag påstå att dagens spön och linor är fullkomligt överlägsna gårdagens glasfiberspön och gummisnoddsliknande nylonlinor.

        Jag minns fortfarande första gången jag och fiskekompisen fiskade med dacronlina någon gång i slutet på 70-talet om jag minns rätt. Det var en helt surrealistisk upplevelse när vi plötsligt kunde känna minsta lilla petning eller slackhugg som vi öht aldrig skulle noterat med nylonlina. Våra fångster den första tiden ökade dramatiskt med dessa linor.

        Jag är också tveksam till om det verkligen fångas färre storgäddor idag än förr, det är nog omöjligt att säga eftersom det inte finns någon generell nationell fångststatistik över samtliga spöfångade gäddor.

        Att det fångas färre storgäddor i många vatten idag har nog ofta att göra med kraftigt ökat fisketryck och den drastiska nedgången av gäddpopulationerna längs med Östersjökusten, inte minst Stockholms skärgård. Samtidigt har många andra vatten dykt upp som storgäddtillhåll, inte minst i landets norra delar där fisketrycket efter gädda ännu är relativt lågt.
        Hej TiSo;n;

        Kanske skulle jag ha uttryckt mig lite smidigare och skrivit att dagens Gäddfiskare inte har så många Stora Gäddor att träna sina mothugg på...

        Långsamma reprisen: "En liten Gädda hugger oftast betet i ett hårt och snabbt hugg som både känns och syns för den som håller i spöt...

        En Monstergädda hugger sällan betet utan hon simmar snarare ikapp betet och håller fast det med käften stängd. Den vid stora Gäddor ovane fiskaren märker inte den Stora Gäddan förrän hon öppnar käften för att släppa eller göra sig av med det som inte är mat, dvs äkta fisk...."

        Idag liksom förr är det lika viktigt att kunna hitta nya Gäddfiskevatten att testa sina beten och fiskemetoder i....

        Go for the Big Ones!

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm








        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Dåtidens vågar hade ett och annat att önska... =)
          Hej Xerup;

          Vet du vad den mest kända svenska folksjukdomen heter?

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Dåtidens vågar hade ett och annat att önska... =)
            Ha ha det har du helt rätt i :-) Jag körde länge med en Salter-våg som väl ansågs vara bland de bästa innan de elekroniska vågarna kom.
            Jag minns att jag kalibrerade min våg mot ett gammalt besman som farsan hade hemma i förrådet.

            Jag grävde faktiskt fram min gamla Saltervåg härom året och kalibrerade den för skojs skull mot en elektronisk våg. Saltern visade överraskande bra resultat, särskilt på lite högre vikter, men skalindelningen gör ju ändå att felmarginalen hamnar på ett eller ett par hekto skulle jag gissa....

            Kommentera


            • #26
              Har en saltzer som extra våg liggandes i båten, väger sällan fisk men de gångerna jag ska göra det så är digitalvågen trasig eller batteriet slut fast jag kollar den ibland.. Inge kul när pbt kommer..
              Senast ändrad av Matte77; 2019-11-03, 12:41.

              Kommentera


              • #27
                Om TS vågar (he, he) pröva stora beten kan de köpas på ICA...
                Click image for larger version

Name:	20191102_173711.jpg
Views:	332
Size:	2,75 MB
ID:	2525885

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Om TS vågar (he, he) pröva stora beten kan de köpas på ICA...
                  Click image for larger version

Name:	20191102_173711.jpg
Views:	332
Size:	2,75 MB
ID:	2525885
                  känner mig dum men fattade inte....

                  Kommentera


                  • #29
                    I bilden finns en regbåge, sån eller liknande fisk borde man kunna köpa billigt på affärn när den börjar bli gammal tänkte jag.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      I bilden finns en regbåge, sån eller liknande fisk borde man kunna köpa billigt på affärn när den börjar bli gammal tänkte jag.
                      jo,, min hyresvärd köpte levande och metade med för 5-6 år sedan,, är dom blev över 1kg så käkade han dem istället

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av calahanzoer, 2023-09-27, 23:39
                      0 svar
                      102 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg calahanzoer  
                      Arbetar...
                      X