Info om Madkroken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Info om Madkroken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Info om Madkroken?

    Hej allesammans.

    Efter att ha smygläst i forumet så har beslutet tagits att bli medlem.

    Jag är ny inom fisket men har fasnat ganska snabbt för det. Köpte en stuga i småland vid sjön Madkroken och har köpt lite utrustning, en eka, elmotor och lite annat smått och gott.

    Har bara hunnit ta några mindre turer och har fått en gädda och några små abborar och finner fisket både spännande och avkopplande.

    Nu till mina frågor;

    Ni som har erfarenhet utav Madkroken, hur upplever ni fiskelivet där?

    Finns det Gös (eller någon annan ätbar fisk förutom gädda och aborre)?

    Hur är abborarna överlag, finns det mest smått eller större?

    Andra tips gällande området mottages tacksamt.

    Tack för hjälpen!

  • #2
    Verkligen ingen som har någon info?

    Kan väl knappast båda gott?

    Kommentera


    • #3
      Jag vet att det iallafall finns Sik i sjön

      Kommentera


      • #4
        Du menar det Madkroken som ligger mellan Braås och Norrhult? Småländska sjöar har ju en tendens att dela namn, eller ha liknande namn, som bekant.

        Hur som haver, jag flyttade nyss "hem" igen efter att ha bott i Braås i 7 år och fiskat i Örken i stort sett dagligen (förutom vid islägen som inte går att utnyttja). Hittade bl a en riktigt bra vik för gäddlek, där jag tog ganska många, faktiskt (för den CR-angelägne kan jag avslöja att under mina 7 år i Braås har jag avsiktligt decimerat beståndet med 3st aborrar a ca 500g, 2 st gäddor a ca 1kg, samt 1 gädda a 3,2kg. Samtliga har processats av mitt matspjälkningssystem. Detta spritt med jämnt mellanrum över 7 år, frånsett två av abborrarna som jag stekte samma kväll). Men om vi förutsätter att sjöarna är likvärdiga i alla avseenden (det går ju rentav någon sorts bäck eller dike emellan dem. Huruvida det är möjligt att med båt förflytta sig mellan sjöarna låter jag vara osagt, då jag aldrig riktigt fått klarhet i det, trots att jag många gånger försökt då jag hade båt i Örken) så har du:
        A: Ett vatten med ett hyggligt bestånd av både hyffsat stationär och direkt pelagisk gädda, där du kan fånga en vettig klump, men kanse inget Sverige-rekord. Trollingbåtar förekommer ju där av en anledning.
        B: Ett vatten där aborren sällan blir större än halvkilot. Då har du en del tur, och pryglar mitt Örken-rekord.
        C. Ett vatten där abborren lever i stort sett bara av löja (gå ut en sommarkväll och titta. Det är helt vansinnigt. Åtminstone i "min" vik. Det "kokte". Eller bara titta när löjorna håller på en kväll utan abborrar.) Vansinne råder. Du kan ta abborre på flygmyre-imitation, bara för att något "skadat" rör upp ytan. Men nu pratar jag som sagt om "grann-kontakt-sjön"och "halvstor" abborre.
        D. Ett vatten där du kan ta en eller annan öring, men isf på trolling.
        E. Passa på när braxen leker. Det är ju tämligen omöljigt att missa. Riktigt, riktigt bra gäddfiske strax utanför det allra grundaste området där braxnarna trängs som värst. På med en jerk som åtminstone med god vilja påminner om en braxen (buster skitmört, t ex), och det smäller. Hade du kollat om det låg en friterad plasträka i kinabuffen? Nä, just det ...

        Mer info kan jag tyvärr inte ge dig. Däremot ämnar jag åka upp till Braås för att övernatta ett ovisst antal ggr i sommar, och återuppleva gamla fiskeminnen med lånad båt, så då jäklar, ska de upp!

        Kommentera


        • #5
          bara abborrar på halv kilot i örken? jag har tagit 2 st på över 1 kg och 30tal mellan 500 och 900g så fina abborrar finns det, gäller bara att hitta dom

          Kommentera


          • #6
            Trycker upp den här i listan, då jag gärna vill ha mer information om folk har det.

            Jag har nu hört två personer säga att det finns en fiskeodling där regnbågslax rymt ut i madkroken och lever samt förökar sig där. Myt?

            Hur är det med djupet, någon som vet hur djup den är?

            All info är bra info!

            Kommentera


            • #7
              Tror det finns Rengbåge

              Kommentera


              • #8
                regnbåge finns det säkert och djupet ligger på runt 4m längs kanterna där jag har fiskat har även hört att det ska finnas en djuphåla på jag tror det va 12m men är inte säker utanför en ö i madkroken det är ganska bra gäddfiske också btw (:

                Kommentera


                • #9
                  Tjenamors!
                  Jag är lite sen kanske, men men, bättre sent än aldrig?
                  Min polares farsa bor bredvid madkroken. Har själv fiskat där ett par gånger. Madkroken håller stora gäddor.
                  Polarens farsas grann"system" har flera gubbar som dragit gäddor på runt 10kg. Min polares farsa som knappt fiskar (3-4 ggr om året) har ett PB från den sjön på 9,7.

                  Det finns en rengbågsodling i sjön. Det är en hotspot. Dragga utanför rengbågskassarna så bör du inte behöva vänta länge på ett gädd hugg.

                  Har för mig att sjön är jävligt djup på vissa delar, uppemot 20m. Kan dock ha blandat ihop det med någon annan sjö.
                  Drömsjö skulle jag nästan kalla det. Gäddorna i sig är dessutom väldigt vackra, med mörka breda ryggar. Riktigt synd att jag bor alldeles för många mil därifrån.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har också sommarstuga i dom trakterna. Fast vid örken.
                    Men det sägs att det finns bra och fina gäddor i madkroken.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av calahanzoer, 2023-09-27, 23:39
                    0 svar
                    102 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg calahanzoer  
                    Arbetar...
                    X