LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
    Brukar inte ge mig in i liknande debatter men kände att jag va tvungen o göra ett undantag när jag läste en del kommentarer. Låt oss visa lite ödmjukhet . Vi håller på med vår älskade fritidssysselsättning, människorna i Giljas lever där o har sin utkomst.
    Det finns massor av fvo runt om i landet där vi inte kan fiska utan vidare.
    Kanske borde vi ägna både en o två tankar över hur samerna blivit behandlade över tid av staten . Läs historia , så vidgas våra sinnen - hoppas jag.
    Peter b
    Ja, samerna har med om förtryck från svenska staten som skallmätningen, mindre förstående människor, m. m. Det finns en hel del i länken att läsa för den som är intresserad.
    https://www.google.com/search?q=f%C3...hrome&ie=UTF-8

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Nej kanske tillåter dom fortsatt jakt och fiske.
    Men kan inte förstå hur naturtillgångarna kan höra till dom? Vi bor ju i samma land allihopa! Dom går ju under våran flagga i övrigt, är väl ändå Sverige som finansierar deras bidrag så vi fortsatt ska kunna ha kvar denna minoritet i vårat land.
    Finns lite till att läsa i länken!
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...iske-i-fjallen

    Lämna en kommentar:


  • Peter B
    replied
    Brukar inte ge mig in i liknande debatter men kände att jag va tvungen o göra ett undantag när jag läste en del kommentarer. Låt oss visa lite ödmjukhet . Vi håller på med vår älskade fritidssysselsättning, människorna i Giljas lever där o har sin utkomst.
    Det finns massor av fvo runt om i landet där vi inte kan fiska utan vidare.
    Kanske borde vi ägna både en o två tankar över hur samerna blivit behandlade över tid av staten . Läs historia , så vidgas våra sinnen - hoppas jag.
    Peter b

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Nej kanske tillåter dom fortsatt jakt och fiske.
    Men kan inte förstå hur naturtillgångarna kan höra till dom? Vi bor ju i samma land allihopa! Dom går ju under våran flagga i övrigt, är väl ändå Sverige som finansierar deras bidrag så vi fortsatt ska kunna ha kvar denna minoritet i vårat land.

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Tråkigt att en liten minoritet ska förstöra för så många andra...
    Det har vi inte sett ännu! Låt allt har sin gilla gång så får vi se.
    Jag ska varken säga bu el. bä för jag känner samer och jag har inget ont med dom.
    Jag känner ingen inom nämnda sameby men inom flera andra.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Tråkigt att en liten minoritet ska förstöra för så många andra...

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7391104

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Mer i ämnet:



    "Öppnar för andra samebyar enligt advokaten

    NYHETER HD:s dom krattar gången för andra samebyar med liknande förutsättningar som Girjas. Det menar samebyns advokat Peter Danowsky.
    Linda Kask12:08 | 2020-01-23
    Det var en glad och leende Peter Danowsky som tog emot Högsta domstolens besked på torsdagsmorgonen. I domens slås det fast att Girjas sameby ensam har rätt att bestämma om andra ska få jaga och fiska på samebyns område ovanför odlingsgränsen. Rätten kommer enligt Högsta domstolen av så kallad urminnes hävd., alltså något som är en följd av historiska rättigheter. Domstolen har slagit fast att samer har jagat och fiskat i området i vart fall sedan 1700-talet och att den rätten i och med den lagstiftning som tillkom senare har övergått till samebyn att förvalta. Peter Danowsky var den som lämnade in stämningen till Gällivare tingsrätt 2009. Han har företrätt Girjas ända sedan dess.

    – Domen är oerhört klar och tydlig. Jag har inte hunnit läsa den, men den är juridiskt sett väldigt logisk. Det är också spännande att två av rättens ledamöter resonerade på ett annat sätt än majoriteten, det kommer att diskuteras och analyseras i juridiska kretsar.

    Domen meddelades av en enig domstol, men två av ledamöterna anser att samebyns talan ska bifallas enbart genom en tillämpning av rennäringslagens bestämmelser.

    – Upplägget som vi valde var att visa detta med långvarit bruk. Det här kan absolut kratta marken för övriga samebyar, i vart fall för de som har liknande förhållanden som Girjas och finns ovanför odlingsgränsen. Om det går att bevisa att det har funnits samer i området som i likhet med samerna i Girjas har bedrivit rennäring under lång tid och villkoren i övrigt är desamma, så kan de ha samma rätt.

    Peter Danowsky meddelade att han kommer att hålla kontakten med representanter för Girjas sameby även i fortsättningen. "

    Artikeln är kopierad från dagens Norrbottens-Kuriren.

    Lämna en kommentar:


  • LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas

    LST Norrbotten slutar med omedelbar verkan att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas sameby.
    Detta nämndes i radio Norrbotten för en stund sedan.
    JK om domen: Missräkning att staten inte vann.

    https://sverigesradi...artikel/7390957

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lsjonsson, 2023-05-16, 18:17
4 svar
610 visningar
0 gillar
Senaste inlägg lsjonsson  
Startad av franzen90, 2023-06-05, 11:14
12 svar
623 visningar
1 gilla
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av Jbrunnelov, 2023-06-19, 16:18
2 svar
355 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Grejo
av Grejo
 
Startad av Fiskado, 2023-07-13, 07:55
0 svar
125 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fiskado
av Fiskado
 
Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
0 svar
162 visningar
0 gillar
Senaste inlägg alexxx
av alexxx
 
Arbetar...
X