LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    Nej precis, nog kommer korten kosta pengar, och hur nu dom betraktar det som en gåva är för mig uppseendeväckande. Mig drabbar det inte. Men dom 9.5 miljoner andra som bor i Sverige som kanske också vill ta del av norrbottensfjällen....

    Nu är detta bara på Girjas som bara är en "liten" del av vår fjällvärld, men om det blir samma lika i hela norrbottens fjällvärld så småningom då anser jag det vara diskriminerande och väldigt märkligt att det ens kan vara lagligt.

    Sen hur pass dåligt det är för turismnäringen är en annan sak.
    Vi får se vad som händer med dom andra samebyarna i fjällvärlden när dom vill ha samma rättigheter som Girjas.
    Jag vet inte om detta kommer att vara permanent eller som en tillfällig lösning.

    Mattis Berg nämnde här för ett tag sedan i tv att dom gör såhär bara för att sölänningarna el. vad han nu sa levde om i fjällvälden och inte tog någon hänsyn till naturen. Exakt hur han formulerade sig minns jag inte men det var något åt det hållet i alla fall.

    Lämna en kommentar:


  • BeBest
    replied
    Någon administrationsavgift lär de väl kunna ta ut. Hur väl den kan anses motsvara kostnaden för korthanteringen kommer förmodligen att följas upp. Uppfattar EU det så att kortpriset är för högt torde det komma rejält saltade efterräkningar tillbaka därifrån och kravet på att alla EU-medborgare ska kunna fiska där på samma villkor återuppstår.

    Lämna en kommentar:


  • esox88
    replied
    Motprestationen är väl pengar för fiskekortet.. Annars som Morta säger borde det ju vara gratis..

    Lämna en kommentar:


  • Morta
    replied
    Nej precis, nog kommer korten kosta pengar, och hur nu dom betraktar det som en gåva är för mig uppseendeväckande. Mig drabbar det inte. Men dom 9.5 miljoner andra som bor i Sverige som kanske också vill ta del av norrbottensfjällen....

    Nu är detta bara på Girjas som bara är en "liten" del av vår fjällvärld, men om det blir samma lika i hela norrbottens fjällvärld så småningom då anser jag det vara diskriminerande och väldigt märkligt att det ens kan vara lagligt.

    Sen hur pass dåligt det är för turismnäringen är en annan sak.

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    Mycket märkligt tycker jag. Alltså är fiskekorten gratis eller?

    Eller är andra tjänster också att betrakta som en gåva?

    Kanske borde bli skattefritt på bilverkstaden?

    Tur man bor i norrbotten....

    Fär er andra, hårda bud!
    Nej, jag tror inte korten blir gratis för oss norrbottningar heller.

    Lämna en kommentar:


  • Morta
    replied
    Mycket märkligt tycker jag. Alltså är fiskekorten gratis eller?

    Eller är andra tjänster också att betrakta som en gåva?

    Kanske borde bli skattefritt på bilverkstaden?

    Tur man bor i norrbotten....

    Fär er andra, hårda bud!

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied

    Från dagens Norrbottens-Kuriren webupplagan:

    "Girjas får medhåll i beslut om fiskekort
    GÄLLIVARE Kommerskollegium har inga synpunkter på Girjas beslut om att endast boende i Norrbotten får fiska på deras område. "Inte utifrån den information vi har", säger Agnès Courades Allebeck, enhetschef EU:s inre marknad.
    Joel Abrahamsson19:00 | 2020-03-23
    Beslutet kan ses som problematiskt eftersom alla EU-medborgare enligt EU-rätten ska ha samma möjligheter att köpa tjänster i hela unionen. Matti Blind Berg, ordförande i Girjas sameby, menar däremot att det inte strider mot några bestämmelser och att de har rätt att avgränsa vem som får fiska på deras område. Han anser att de upplåter sin rätt utan något vinstdrivande syfte och att det därför inte rör sig om en tjänst i den bemärkelsen.

    – Någonstans måste man begränsa nyttjandet så att det blir långsiktigt hållbart. Vi upplåter det utrymme som finns kvar och det gör vi ju inte för att tjäna pengar utan det är för att tillgodose norrbottningarnas intresse för jakt och fiske. Vi verkar i samma ände av landet och måste hitta fungerande sätt att samverka, säger han.

    Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik. Agnès Courades Allebeck, enhetschef EU:s inre marknad, uppger att de utifrån den information de har i ärendet inte har några synpunkter på beslutet om att endast boende i Norrbotten får fiska på området.

    – Om jag förstått det rätt så handlar det om upplåtelse av jakt och fiskerättigheter utan att man begär en motprestation och utan att det är vinstdrivande. Om det är på det sättet betraktar vi det inte som en tjänst utan som en gåva och då har vi inga synpunkter på det, säger hon."

    Artikeln är kopierad från dagens Norrbottens-Kuriren!

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    https://www.fiskejournalen.se/girjas...essa-far-kopa/

    Lämna en kommentar:


  • Hew
    replied
    Art..

    Alla som valde bort livet som nomad”inte lokal” blev sedda som inte önskvärda. Folk som valde att bosätta sig året om blev helt enkelt uteslutna ur samebyn och allt tillkommande..

    Vi lokalbor varken bestämmer eller beslutar om vem som får eller vill fiska,jaga eller nyttja svenska klassiska allemansrätten..




    Lämna en kommentar:


  • esox88
    replied
    Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
    Tappade bara intresset av att prata med såna som dig som skriver med dryg attityd och påstår att det är fel att lokalborna ska ha kakan och äta den själv. Som om du har något att komma med när du bor 100 mil bort och bara ska komma och lägga dig i.

    Dina argument som du tror är så smarta är bland det fjantigaste jag har läst.

    Sett dig i andra trådar där du beter dig illa, som mot 10 åriga pojken som är ny på forumet som du svor åt i en annan tråd.
    Var fan e den dryga attityden när man vill göra rätt för sig och betala för att åka o fiska i deras vatten? Så att dom tjänar på det? Främjar ju både deras plånbok och fiskevård.
    Så hur kan jag då både vilja ha kakan och äta den?
    Och hur kan det va rätt i en del av landet, men helt fel i en annan del av landet? Folk som folk, vatten som vatten. Samma regler borde gälla för alla. Vi bor ju i samma land.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Surfisk, 2023-04-12, 13:51
0 svar
125 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Surfisk
av Surfisk
 
Startad av Johaanpersson, 2023-04-13, 22:31
0 svar
78 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Johaanpersson  
Startad av Torborg, 2023-04-23, 14:07
0 svar
168 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torborg
av Torborg
 
Startad av lsjonsson, 2023-05-16, 18:17
4 svar
596 visningar
0 gillar
Senaste inlägg lsjonsson  
Startad av franzen90, 2023-06-05, 11:14
12 svar
616 visningar
1 gilla
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Arbetar...
X