LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hew
    replied
    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

    Ok! Själv bor jag i Kalix.

    Som jag har uppfattat det hela så har Girjas tillåtet fiske på sina marker för dom som köpt årskort från LST.
    Ja alla uppfattade det så, men vi hade fel..fisket är stängt tillsvidare. Köra skoter samt vandra i fjällen samt flyga helikopter ännu möjligt

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Ska man blanda in Kanada och Alaska bör man även nämna hela norra Ryssland och Asien... störs befolkningen där av rovdjur så får dom freda sina tamdjur utan att fråga om lov.

    Med tanke på att exempelvis vargen är världens talrikaste art bland de stora rovdjuren behöver vi inte pjåska med dom här i Sverige där det bor flera hundra gånger fler människor per ytenhet kontra exempelvis Sibirien som håller en bit över 50000 vargar... och som nästan saknar homo sapiens helt.
    Helt rätt!

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Hew Visa inlägg
    Jag bor inom 20mil från epicentrum





    ”Girjas sameby har meddelat att man inte tillåter fiske på redan köpta årskort. För dem som redan köpt årskort för Gällivareområdet och haft för avsikt att fiska inom Girjas område kommer Länsstyrelsen därför att betala tillbaka fiskekortsavgiften om man så önskar. Återbetalning kommer att ske fram till den sista februari, framgår det av pressmeddelandet”
    Ok! Själv bor jag i Kalix.

    Som jag har uppfattat det hela så har Girjas tillåtet fiske på sina marker för dom som köpt årskort från LST.

    Lämna en kommentar:


  • Hew
    replied
    Jag bor inom 20mil från epicentrum





    ”Girjas sameby har meddelat att man inte tillåter fiske på redan köpta årskort. För dem som redan köpt årskort för Gällivareområdet och haft för avsikt att fiska inom Girjas område kommer Länsstyrelsen därför att betala tillbaka fiskekortsavgiften om man så önskar. Återbetalning kommer att ske fram till den sista februari, framgår det av pressmeddelandet”

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Hew Visa inlägg
    Att man får mer ”bidrag” för en riven ko (400-600kg än en ren 70kg ser jag som helt naturligt..


    Sedan är första händelsen efter Girjas vunnit att alla deras fiskevatten är stängda nu..
    Nu vet jag inte var du bor men för lokalbefolkningen är dom öppna som jag har tolkat det, frånsett dom som är kvoterade.
    https://www.fiskejournalen.se/girjas...vatten-berors/

    Du får väl kontakta Matti Berg och höra med honom om fisket i deras område.
    Hans kontaktuppgifter finns i länken nedan.
    https://www.sametinget.se/norrbotten_sb

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ska man blanda in Kanada och Alaska bör man även nämna hela norra Ryssland och Asien... störs befolkningen där av rovdjur så får dom freda sina tamdjur utan att fråga om lov.

    Med tanke på att exempelvis vargen är världens talrikaste art bland de stora rovdjuren behöver vi inte pjåska med dom här i Sverige där det bor flera hundra gånger fler människor per ytenhet kontra exempelvis Sibirien som håller en bit över 50000 vargar... och som nästan saknar homo sapiens helt.

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
    Kan folk leva i symbios med de mängder varg,grizzlybjörn,svartbjörn och allt dom har i Alaska så vore det väl faan om vi inte skulle kunna leva jämte dom få rovdjur vi har här i Svedala.

    Tycker personligen andra människor är det mest besvärliga djuret att leva jämte i någon form av harmoni,för vi har någonting värre än djuren...vi har ÅSIKTER! och det är jävlar ingen lek att ta itu med , bli attackerad av ett rovdjur,det finns det ju åtminståne sjukvård för.

    Beträffande Girjasdomen så lär det nog gå dit allt annat i vårt avlånga land går,dit pengarna finns, och är man då rik så hurrar man.
    Finns gott om exempel på den utvecklingen i vårt grannland i väst. Hur många vanliga människor kan fiska lax i Alta under högsäsong? om man vinner på lotto!.



    Om du syftar på renskötande urfolk i Alaska o Kanada så är det bara ett fåtal som sysslar med det numera jämfört med här i Sverige. Läs i länken.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Rensk%..._i_Nordamerika

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

    Alltid kul med vargdiskussion när ordet "vargkramare" finns med i retoriken. Samma med "jägarlobbyn" eller "varghatarna", uttryck du kanske skulle använt för motståndarsidan då de är i paritet med "vargkramare".
    Själv ser jag gärna vargen i vår fauna men knappast under dagens förutsättningar, det skapar helt enkelt för stora bekymmer vilket lett till att jag är svag motståndare till vargprojektet/n.
    För övrigt sköts 5 hundar under jakt 2018, 6 dödades/skadades av varg, 289 skadades/dödades i trafik, 34 drunknade och 187 dödades/skadades av grisar (samtliga skador vid jakt, underlaget består av Agria-försäkrade hundar, cirka 40% av totala antalet i Sverige).
    Verkar som vi får utrota fler saker än vargen för att freda våra vovvar! ; )

    (OBS, skrivet med viss sarkasm; jag är fiskare som dödar fisk, generellt sett vän av jägare/jakt samt hundägare med varg runt knuten någon gång ibland men är så trött på polariseringen.)

    Ja visst är det det bara den förs i normal samtalston och inte spåra ur. Jag och många av oss inom jägarkåren accepterar varg som en del av den svenska faunan men den ska inte breda ut sig för mycket som den gör på en del håll söder ut så att annat vilt är på väg att ta slut i vissa områden.

    Vildsvinen har blivit ett stort bekymmer för jordbrukare och boende på landet där dom bökar runt i grödor och orsakar stora problem.

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Hew Visa inlägg
    Att man får mer ”bidrag” för en riven ko (400-600kg än en ren 70kg ser jag som helt naturligt..


    Sedan är första händelsen efter Girjas vunnit att alla deras fiskevatten är stängda nu..
    Jag skulle ha skrivit per kg ko, kviga, tjur o får än vad samerna får per kg ren.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Jag hatar inte samer mer än några andra som anser att endast endast ett fåtal ska få bestämma över någonting som i övriga riket ska fattas i demokratins anda. Hata är dessutom ett ord som inte alls beskriver min känsla för orättvisor bland olika folkgrupper i ett och samma land.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lsjonsson, 2023-05-16, 18:17
4 svar
610 visningar
0 gillar
Senaste inlägg lsjonsson  
Startad av franzen90, 2023-06-05, 11:14
12 svar
623 visningar
1 gilla
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av Jbrunnelov, 2023-06-19, 16:18
2 svar
355 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Grejo
av Grejo
 
Startad av Fiskado, 2023-07-13, 07:55
0 svar
123 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fiskado
av Fiskado
 
Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
0 svar
162 visningar
0 gillar
Senaste inlägg alexxx
av alexxx
 
Arbetar...
X