LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hew
    replied
    Förstår bara inte hur vi sportfiskare ska påverka rennäringen negativt. Visst kör man skoter igenom en renhjord är det verkligen fel.

    Vinter och vår kan begränsad störning få regleras absolut men inte
    vår och höst.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Har inget emot samer men frågar som sagt ovan om dagens samebyar är representativa för flertalet av samer... Jag tror inte det och jag tror att domen kommer att slå kilar mellan få samer som på vaga grunder får en "urminnes naturrätt" och flertalet samer som inte får samma rätt... har absolut inget med rasism att göra...

    Lämna en kommentar:


  • Sir Fish-a-lot
    replied
    Nu har jag inte lusläst hela tråden men känner att situationen med Girjas är mer komplex än vad vi kan läsa oss till i media. Sedan tycker jag att snacket om att Girjas är ute efter att tjäna storkovan på att förvalta jakt- och fiskerätten inte stämmer. Det som hittills hänt är ju att det inte finns fiskekort att köpa. Således ingen inkomst där inte...

    Jag var i Lappland för en dryg vecka sedan och pratade lite med en samekvinna (som är inbiten sportfiskare) om situationen i Girjas. Huruvida allt hon sa stämmer till hundra procent vet jag ju inte. Det hon sa var att det viktigaste i sammanhanget var kontrollen av var människor rör sig i markerna. Det finns i renarnas årscykel viktiga perioder (som dikteras av bl.a. väderlek och inte kalendern). Det kan röra sig om tiden för kalvning eller när renarna ska äta upp sig inför vintern. Rör det sig mycket folk i ett område eller om det bedrivs jakt där hundar är involverade så kan detta stressa renarna så de flyttar till områden med sämre förutsättningar. Tidigare har länsstyrelsen beslutat kring skyddsperioder och samerna har också ansökt om extra skyddsperioder vid behov. Det sistnämnda, var enligt henne, en segdragen administrativ process och likaså hävandet av skyddsperioder.
    Enligt henne så blir nu allt smidigare på den punkten då samerna själva styr över detta. Hon trodde att det kommer vara möjligt för ”allmänheten” att jaga och fiska i sinom tid.

    Jag är bara rädd att all illvilja (och ibland hat) mot samerna och nu direkt riktat mot Girjas gör att de hellre vill vara ifred så några fiskekort lär ju inte vara tillgängliga inom kort.

    Det skadar ju inte med en dialog. Kanske borde Sportfiskarna skicka en representant till Girjas och snacka sportfiske?

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Hew Visa inlägg
    Att man får mer ”bidrag” för en riven ko (400-600kg än en ren 70kg ser jag som helt naturligt..
    Är inte slaktvärdet på en ko 6-7 gånger högre än motsvarande för ren?
    Om så är fallet ska den rivna kon naturligtvis ersättas högre. Möjligen tillskrivs renen något kulturellt värde också, vad vet jag...

    Lämna en kommentar:


  • Hew
    replied
    Att man får mer ”bidrag” för en riven ko (400-600kg än en ren 70kg ser jag som helt naturligt..


    Sedan är första händelsen efter Girjas vunnit att alla deras fiskevatten är stängda nu..

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
    Kan folk leva i symbios med de mängder varg,grizzlybjörn,svartbjörn och allt dom har i Alaska så vore det väl faan om vi inte skulle kunna leva jämte dom få rovdjur vi har här i Svedala.

    Tycker personligen andra människor är det mest besvärliga djuret att leva jämte i någon form av harmoni,för vi har någonting värre än djuren...vi har ÅSIKTER! och det är jävlar ingen lek att ta itu med , bli attackerad av ett rovdjur,det finns det ju åtminståne sjukvård för.

    Beträffande Girjasdomen så lär det nog gå dit allt annat i vårt avlånga land går,dit pengarna finns, och är man då rik så hurrar man.
    Finns gott om exempel på den utvecklingen i vårt grannland i väst. Hur många vanliga människor kan fiska lax i Alta under högsäsong? om man vinner på lotto!.



    I Alaska får de som bor där jaga alla stora rovdjur... och det är inte speciellt många renägare där... eller fårägare...

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
    Men nu e det samerna.. Då ska alla bara gilla det för de behandlades illa under x antal år..
    2020 borde det funka annorlunda...
    Har egentligen ingen stark åsikt i frågan då jag inte är insatt.
    Saknar även det där "tolkningsföreträdet", som proponenter av nyspråk kallar det.
    Känslan är dock att arvssynden ständigt finns där och lika ständigt måste botgöras...

    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
    Ja, det är en väldigt känslig fråga!
    Jag har ingen lösning på vargfrågan men det är en infekterad fråga där du har vargkramare/djurrätssaktivister på ena sidan och bönder/jägare på den andra sidan. Jag vet sådana som har fått sin jakthund ihjälbitna av vargar och det är ingen vacker syn och det är lika illa med kreaturen.
    Alltid kul med vargdiskussion när ordet "vargkramare" finns med i retoriken. Samma med "jägarlobbyn" eller "varghatarna", uttryck du kanske skulle använt för motståndarsidan då de är i paritet med "vargkramare".
    Själv ser jag gärna vargen i vår fauna men knappast under dagens förutsättningar, det skapar helt enkelt för stora bekymmer vilket lett till att jag är svag motståndare till vargprojektet/n.
    För övrigt sköts 5 hundar under jakt 2018, 6 dödades/skadades av varg, 289 skadades/dödades i trafik, 34 drunknade och 187 dödades/skadades av grisar (samtliga skador vid jakt, underlaget består av Agria-försäkrade hundar, cirka 40% av totala antalet i Sverige).
    Verkar som vi får utrota fler saker än vargen för att freda våra vovvar! ; )

    (OBS, skrivet med viss sarkasm; jag är fiskare som dödar fisk, generellt sett vän av jägare/jakt samt hundägare med varg runt knuten någon gång ibland men är så trött på polariseringen.)

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ja svår fråga men att tre vargar härjar i den trakten låter... som om vi skulle ha oöverstigliga problem med 10 kriminella i UPPSALA... vi har tyvärr långt fler än så... men att skjuta dem vore att gå på tok för långt.
    Dom skjuter ju varandra vilket väl enligt Darwin är bra för mänskligheten...

    Lämna en kommentar:


  • Koster
    replied
    Kan folk leva i symbios med de mängder varg,grizzlybjörn,svartbjörn och allt dom har i Alaska så vore det väl faan om vi inte skulle kunna leva jämte dom få rovdjur vi har här i Svedala.

    Tycker personligen andra människor är det mest besvärliga djuret att leva jämte i någon form av harmoni,för vi har någonting värre än djuren...vi har ÅSIKTER! och det är jävlar ingen lek att ta itu med , bli attackerad av ett rovdjur,det finns det ju åtminståne sjukvård för.

    Beträffande Girjasdomen så lär det nog gå dit allt annat i vårt avlånga land går,dit pengarna finns, och är man då rik så hurrar man.
    Finns gott om exempel på den utvecklingen i vårt grannland i väst. Hur många vanliga människor kan fiska lax i Alta under högsäsong? om man vinner på lotto!.




    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
    Lätt att debatten blir infekterad när varg förs på tal..
    Till syvende och sist så var vargen före oss..
    Men precis som med vildsvin och annat så skiter politiker i det så länge det inte ger röster eller de själva blir drabbade..

    Oavsett så har hela grejen där uppe skötts knasigt i min mening.. Ge ett fåtal rätt till ett stort område där de får all the goodies... Inte okej..
    Hade någon bestämt att x antal helyllesvenssons skulle få ensamrätt på ett visst jakt och fiskeområde ja då skulle det tagit hus i helvete.. Men nu e det samerna.. Då ska alla bara gilla det för de behandlades illa under x antal år..
    2020 borde det funka annorlunda...
    Ja visst är det det! Jag är medlem i 2 jaktforum och har sett flera trådar som har blivit låsta o bannade av moderatorer.
    Ja, det var den men i hur stor utsträckning?
    Svinen är ett dilemma så inte politikerna vill gräva i verkar det som, men hur ska dom göra om vildsvinen börjar invadera Stockholms innerstad el. ute på Djurgården-Djursholm m. fl syn bland direktörsvillorna??? Det var ju ett fint exempel tidigare i veckan. Ingen liten galt precis.
    https://www.aftonbladet.se/tv/a/3065...ar-i-stockholm

    Vad jag har förstått så är Lappkodecillen, m. fl dokument viktiga för samerna Som jag tolkar domen så verkar domarna har gått en del på dessa dokument bl. a.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Torborg, 2023-04-23, 14:07
0 svar
174 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torborg
av Torborg
 
Startad av lsjonsson, 2023-05-16, 18:17
4 svar
608 visningar
0 gillar
Senaste inlägg lsjonsson  
Startad av franzen90, 2023-06-05, 11:14
12 svar
623 visningar
1 gilla
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av Jbrunnelov, 2023-06-19, 16:18
2 svar
355 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Grejo
av Grejo
 
Startad av Fiskado, 2023-07-13, 07:55
0 svar
122 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fiskado
av Fiskado
 
Arbetar...
X